Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Genkøb af firmabil

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en firmabil i mit enkeltmandsfirma under virksomhedsskatteordningen.

Bilen er registreret første gang i oktober 2006. Jeg købte den i januar 2009 og bliver derfor beskattet af nyprisen. Hvis jeg sælger den og køber en tilsvarende bil, vil jeg kun blive beskattet af købsprisen. Jeg er nu ganske tilfreds med bilen, så mit spørgsmål er derfor om jeg kan "sælge den til mig selv" og derved fremover blive beskattet lavere end nu. Prisen skal naturligvis være markedsprisen (hvorend man så finder den).

Jeg mener egentlig ikke at der er noget "snyd" i dette. Jeg kører rundt i en 4 år gammel bil, som kun bør beskattes af den relle værdi og ikke af nyprisen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Næ..det kan du velgodt.

Husk at du skal beskatte genvundne afskrivninger i vriksomheden.

MvH

Peter

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej... Var du ikke berettiget til at blive beskattet af handelsværdien ved anskaffelsen altså 2009? hvis bilen registreres i 2006 og herefter har kørt 2007 og 2008. Se evt. nedenfor. http://www.tax.dk/pjecer/firmabil.htm Peter har nok mere forstand på det og han må meget gerne svare tilbage på dette, men umiddelbart vil jeg mene at anskaffelsesåret tæller med i årene.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Herudover burde du om ikke andet have kunnet gå ned i beskatning til 75% af nyvognsprisen fra 2010.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

TD har fuldstændig ret......der er noget galt i dine oplysninger.

Ved så ikke, hvem der har lavet fejlen?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at jeg "kun" bliver beskattet af 75% af nyprisen - det havde jeg lige overset. Dette gælder dog lige så længe jeg ejer den, så jo længere der går jo mindre har de 75% af nyprisen med bilens egentlige værdi at gøre.

Da jeg købte den troede jeg egentlig også at jeg kun skulle beskattes af købsprisen, da den jo havde taget hul på sit 4. registreringsår, men grænsen går ved 3 år efter første indregistrering, hvilket vil sige oktober 2009.

Mit problem er jo at  bilen nu efter 4 år (i sit 5. registreringsår) bestemt ikke er 75% af nyprisen værd og jeg derfor gerne vil beskattes mere rimeligt af bilens egentlig værdi. Hvis jeg "på papiret" sælger den f.eks. til min kæreste og med det samme køber den igen (til samme pris som jeg har solgt den for - markedspris), bliver beskatningsgrundlaget jo betydeligt lavere. Denne proces virker dog lidt lusket i mine øjne, med spørgsmålet er om det er ulovligt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Formoder, at der er nogle genvundne afskrivninger til beskatning ved salg ud af VSO.

Disse skal du tage hensyn til i dit regnestykke.

MvH

Peter

 

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Du har ret i at det er købet inden 36 måneder efter første indregistrering der er afgørende for om det bliver beskatning af 75% nypris (forhåbentlig også fra 2009) eller handelsprisen. Om skattemyndighederne vil acceptere det du foreslår tør jeg ikke svare på...

Til Peter: skattemæssigt vil salget vel blot blive en afgang og tilgang på driftsmiddelsaldoen i samme år?

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TD.

Nej..ved udtag af blandet bil fra VSO, skal der ske beskatning af genvundne afskrivninger.

Kan således ikke modregnes øvrige driftsmidler og skal vises på separat konto i regnskabet.

 

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej TD.

Nej..ved udtag af blandet bil fra VSO, skal der ske beskatning af genvundne afskrivninger.

Kan således ikke modregnes øvrige driftsmidler og skal vises på separat konto i regnskabet.

 

MvH

Peter

Hej Peter

Det fremgår af trådstarter, at der er tale om beskatning af værdi af fri bil.

Herved indgår den i den samlede driftsmiddelsaldo og afskrives fuldt ud på lige for med øvrige erhvervsmæssige driftsmidler.

Du har ret så langt, at der i tilfælde af, at man med en bil VSO får delvis fradrag incl. andel af afskrivninger, så er det reglerne for blandede driftsmidler, som hver især skal opgøres separat.

Tonny

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)