Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Renteudgifter - årsopgørelse

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

hej forum...jeg har i foråret købt en ejerlejlighed. I 2010 har jeg renteudgifter for 36.000 kr, hvoraf 24000 til realkredit og 12000.

Disse værdier har jeg selv indtastet i min forskudsopgørelse. På den kan jeg så se at skattepligtig indkomst = Lønindkomst - renteudgifter - beskæftigelsesfradrag. 

Men har jeg så ikke fået fuld fradrag for alle renteudgifterne, er det ikke noget med at der kun er fradrag for 33% afhængig af hvor man bor?

mvh Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Renteudgifter er et fradrag på kapitalindkomsten med fradragsværdi på ca.33%.

MvH

Peter

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

I rubrik 41 og 42 kan jeg indtaste renteudgifter. Men hvis jeg fx har en renteudgift på 36000 skal jeg så indtaste 36000 eller 33% * 36000 = 12000 kr?

Hvis jeg skal indtaste 36000, hvordan kan det så være at det fulde renteudgifts-beløb bliver fratrukket min lønindkomst for at finde den skattepligtige indkomst?

Hvis jeg fx har en lønindkomst på 100.000 kr efter AM-bidrag, og faktiske renteudgifter på 36000 kr, bliver min skattepligtige indkomst så 64.000 kr?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..men den skattepligtige indkomst er delt op i personlig indkomst og kapitalindkomst med forskellig

effekt på fradragsværdien.

Prøv at kigge på skatteberegningen.

 

MvH

Peter

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

jbnhf23:

Tak for svaret.

I rubrik 41 og 42 kan jeg indtaste renteudgifter. Men hvis jeg fx har en renteudgift på 36000 skal jeg så indtaste 36000 eller 33% * 36000 = 12000 kr?

Hvis jeg skal indtaste 36000, hvordan kan det så være at det fulde renteudgifts-beløb bliver fratrukket min lønindkomst for at finde den skattepligtige indkomst?

Hvis jeg fx har en lønindkomst på 100.000 kr efter AM-bidrag, og faktiske renteudgifter på 36000 kr, bliver min skattepligtige indkomst så 64.000 kr?

Hej

Det er skatteberegning, som afgør skatteværdien af ens indkomster og fradrag.

Eks. personlig indkomst over ca. kr. 400.000 beskattes med 15 % ekstra, hvilket med en gennemsnitlig sats på 39 % til kommunen, staten, sundhedsbidrag (den gamle amtskat) + 15 % giver en topskat på 54% som igen med tillæg af AM-bidrag giver en skatteprocent på den sidst tjente krone på ialt 62 %

For kapitalindkomst, renteomkostninger, giver dette kun fradrag i skatteberegningen til staten og kommunen, hvilket giver ovennævnte 39 % - sundhedsbidrag ca. 6 %, ialt 33 %

Ergo skal du indtaste de reelle beløb, hvorefter SKAT´s beregninger automatisk tager højde for ovenstående.

Håber dette giver lidt mening Geeked Og ikke bliver for nørdetCool

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er da vist de gamle satser :). Og så ser det ud til at du har misforstået lidt af systemet idet du mangler mellemskatten lagt til de 54%. normalvis var marginalskatten på 59%. Så kan man spørge om hvorfor skatten kun var 62-63% inkl. AMB og det var fordi Am-bidraget "spiser" en del af indkomsten før denne beskattes. Eksempel af AM-bidragets virkning med 100 til beskatning=>

100*0,92=92 (92 kr indkomst efter AM-bidrag)

92*0,59=54,28

92-54,28=37,72

Altså en skat på 62,28% i dette tilfælde som kan afvige en smule.

I 2010 er marginalskatten inkl. AMB ca. 56-57%.

Hvis du kigger i skatteberegningen som Peter nævner kan du se at topskat, mellemskat og bundskat beregnes af personlig indkomst med evt. tillæg af bidrag til kapitalpension (altså før fradrag af dine renteudgifter) så derfor har du kun fradrag for nogle af skatterne. De skatter du har fradrag i for renteudgifter vil blive beregnet af den skattepligtige indkomst.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TD

Tak for input, men for ikke at gøre det hele alt for uoverskueligt, så er mellemskatten afskaffet for 2010, så det er irrelevant for 2010.

Det er så alt andet lige nemmere at henvise til SKAT's publikation "Forskud 2010", hvor der er flere beregningseksempler.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130730

Heraf fremgår det eksempelvis, at marginalskatten udgør ca. 51,5 % excl. AM-bidrag og kirkeskat, hvilket så med AM-bidrag på 8 % og en evt. kirkeskat på 0,5 % giver ialt 60 %.

"Den skattepligtige indkomst beregnes sådan:

Personlig indkomst (indkomst efter fratrukket AM-bidrag)
+/- Kapitalindkomst
- Ligningsmæssige fradrag
= Skattepligtig indkomst

Den personlige indkomst, kapitalindkomsten og den skattepligtige indkomst beskattes forskelligt. På forskuds- og årsopgørelsen er der en specifikation af, hvordan skatten er beregnet. I beregningen for 2010 bruges følgende skatteprocenter og bundfradrag.

Personfradraget
Alle fuldt skattepligtige skatteydere har et personfradrag. I 2009 og 2010 er personfradraget på 42.900 kr. for alle, der er fyldt 18 år ved indkomstårets udgang. For børn og unge under 18 år er personfradraget 32.200 kr. Unge under 18 år, der er gift, har dog et personfradrag på 42.900 kr.

Personfradraget omregnes til skatteværdier, der bruges til at nedsætte skatterne:

  • Ved nedsættelse af bundskatten beregnes værdien som 3,76 procent af personfradraget.
  • Ved nedsættelse af sundhedsbidraget beregnes værdien som 8 procent af personfradraget.
  • Ved nedsættelse af kommune- og kirkeskatten lægges de to enheders skatteprocent sammen, fx 25,50 procent, der så beregnes af personfradraget (kirkeskatteprocent indgår kun, hvis du er medlem af folkekirken).

Hvis en gift person ikke selv kan bruge hele skatteværdien, bliver resten overført til ægtefællen.

Bundskatten
Bundskatten er 3,76 procent. Skatten beregnes af den personlige indkomst plus positiv nettokapitalindkomst.

Hvis en gift person har negativ nettokapitalindkomst, modregnes dette beløb i ægtefællens positive nettokapitalindkomst inden beregning af bundskatten.

Skatten nedsættes med skatteværdien af personfradraget. Se ovenfor under Personfradraget.

Mellemskatten
Mellemskatten er ophævet fra og med 2010.

Topskatten
Topskatten er 15 procent. Topskatten beregnes af den del af indkomsten, som overstiger ca. 422.800 kr. i 2010 (389.900 kr. efter AM-bidrag er fratrukket).

Den indkomst, der beregnes topskat af, er - for ugifte personer - den personlige indkomst plus indskud til kapitalpension/kapitalforsikring, plus bidrag til supplerende éngangsydelse fra pensionskasser og plus positiv nettokapitalindkomst. Der er dog fra og med 2010 indført en bundgrænse på 40.000 kr. for, hvornår der beregnes topskat af kapitalindkomst.

Den indkomst, der beregnes topskat af, er - for gifte personer - hver ægtefælles personlige indkomst plus indskud til kapitalpension mv. Den del af bundfradraget, som ikke bruges, kan ikke overføres til ægtefællen.

Desuden beregnes der topskat af kapitalindkomst for ægtefæller, der samlet har positiv nettokapitalindkomst ud over to grundbeløb, dvs. ud over to gange 40.000 kr. Denne skat beregnes hos den ægtefælle, der har den højeste personlige indkomst, når indskud til kapitalpension mv. er regnet med. Hvis denne ægtefælles personlige indkomst plus indskud til kapitalpension mv. overstiger 389.900 kr. (efter AM-bidrag er fratrukket), beregnes der skat af hele den samlede positive nettokapitalindkomst ud over de to grundbeløb (80.000 kr.). Topskat af kapitalindkomst fordeles herefter mellem ægtefællerne efter forholdet mellem deres positive nettokapitalindkomster ud over grundbeløb.

Sundhedsbidraget
Sundhedsbidraget er 8 procent, der beregnes af den skattepligtige indkomst. Bidraget nedsættes med skatteværdien af personfradraget. Se ovenfor under 
Personfradraget.

Kommune- og kirkeskat
Procenten for kommune- og kirkeskat varierer fra kommune til kommune. Den gennemsnitlige kommuneskat er i 2009 på 24,8 procent. Procenten for 2010 kendes i slutningen af oktober 2009.

Kommune- og kirkeskat beregnes af den skattepligtige indkomst. Skatten nedsættes med skatteværdien af personfradraget. Se ovenfor under Personfradraget.

Skatteloft
Skatteloftet sikrer, at din samlede indkomstskat til stat og kommune (dvs. bundskat + topskat + sundhedsbidrag + kommuneskat) ikke beregnes med mere end 51,5 procent af nogen del af indkomsten. Kirkeskat og AM-bidrag regnes ikke med under skatteloftet.

Grøn check
Der er som en del af skattereformen indført en såkaldt "grøn check", som er en kompensation for de forhøjede energiafgifter. Der er ikke tale om en egentlig check, men om et beløb på 1.300 kr. som alle, med en indkomst under et vist beløb, får.

Beløbet regnes automatisk ind i  forskudsopgørelsen og årsopgørelsen. Derudover gives 300 kr. pr. barn, dog kun for de første to børn. De 300 kr. pr. barn indregnes som udgangspunkt hos moderen.

Den "grønne check" aftrappes med 7,5 pct. af indkomsten, der overstiger et grundbeløb på 362.800 kr. Aftrapning er således sket fuldt ud efter 380.133 kr. For en modtager med to børn, er aftrapningen sket fuldt ud efter 388.133 kr.

Restskat fra 2008
Hvis din årsopgørelse for 2008 viser, at du skal betale restskat, vil restskat til og med 17.700 kr. blive indregnet i forskudsskatten for 2010 med et tillæg på 7 procent. Restskat over denne grænse bliver opkrævet i efteråret 2009 - med et tillæg på 7 procent.

Hvis du allerede har betalt restskatten som en frivillig indbetaling, indregnes den naturligvis ikke i forskudsskatten.

Eksempler på beregning af trækprocent og fradrag

Din trækprocent (T) beregnes således:

T = A + B, hvor:  
A =

3,76 pct. bundskat + 8 pct. sundhedsbidrag + samlet kommunal skatteprocent (kommune og evt. kirke)

pct. 

B =

_topskattebeløb  x  (15 delt med topskattepct. i forskudsopgørelsens skattespecifikation)  x  100_
personlig indkomst (efter AM-bidrag) + kapitalpensions
indskud + positiv nettokapitalindkomst ud over grundbeløb

pct.

A og B beregnes med 2 decimaler. Hvis summen af A + B er større end skatteloftet (51,5 procent), sættes T til 51,5 procent. For medlemmer af folkekirken lægges kirkeskatteprocenten til. Den samlede trækprocent oprundes herefter til nærmeste hele procent.

Skattekortfradraget beregnes som forskellen mellem på den ene side A-indkomsten og på den anden side den beregnede forskudsskat divideret med trækprocenten - det vil sige:


Fradrag =


A-indkomst -

(beregnet forskudsskat inkl. evt. indregnet restskat for 2008 og evt. ejendomsværdiskat minus "grøn check") x  100
                  trækprocent før oprunding, dvs. med 2 decimaler


kr.

Fradraget pr. dag/uge/14 dage/måned beregnes ved at dele årsfradraget med 365/52/26/12. Bliver det beregnede fradrag negativt, er det udtryk for, at den del af indkomsten, der er A-indkomst, er for lille som grundlag for at opkræve den samlede beregnede forskudsskat. I stedet opkræves det resterende skattebeløb via B-skatterater (indbetalingskort). I nogle tilfælde vil SKAT i stedet indregne beløbet i trækprocenten.

Hvis forskudsopgørelsen ændres med virkning fra en senere dato end den 1. januar 2010, vil der ved beregningen af fradraget blive taget hensyn til den A-indkomst, som eventuelt allerede er optjent, og den skat, der måtte være betalt indtil ændringstidspunktet.

Beregning vedrørende eksemplet i forskudsopgørelsen

Forskudsskatten er beregnet til 110.066,68 kr. Beløbet er fremkommet således:

Bundskat 3,76 pct. af 364.000 kr. =

13.686,40 kr.

Topskat

i eksemplet er der ikke topskat (bundfradraget på 389.900 kr. overstiger beregningsrundlaget på 364.000 kr.) =

 0,00 kr.

Sundhedsbidrag 8,00 pct. af 323.882 kr. =

25.910,56 kr.

Kommuneskat 25,04 pct. af 323.882 kr. =

81.100,05 kr.

Kirkeskat

0,70 pct.

af 323.882 kr. =

2.267,17 kr.

 

Værdi af personfradrag mm. fratrækkes:

 

3,76 pct.

af 42.900 kr. personfradrag, bundskat =

1.613,04 kr.

8,00 pct. 

af 42.900 kr. personfradrag, sundhedsbidrag = 

 3.432,00 kr.

25,74 pct.

af 42.900 kr. personfradrag, kommuneskat = 

 11.042,46 kr.

"Grøn check" 1.300,00 kr. - 7,5 pct. af (364.000 kr. - aftrapningsgrænse 362.800 kr.) = 

1.210,00 kr.

Supplerende "grøn check" for børn (300 kr. pr. barn, max 2 børn)

Det forudsættes, at skatteyder er mor til to eller flere børn, og da topskattegrundlaget på 364.000 kr. er mindre end aftrapningsgrænsen for supplerende "grøn check" (380.133 kr.), skal hun have hele beløbet = 

600,00 kr.

Ejendomsværdiskat =  

  5.000,00 kr.

Forskudsskat i alt (ekskl. AM-bidrag) =

                                                   

110.066,68 kr.

Trækprocent:

A = 3,76 pct. + 8,00 pct. + 25,04 pct. + 0,70 pct. =

37,50 pct.

B = (ingen topskat)

0,00 pct.

T =  

37,50 pct.
oprundes til
38 pct.

Fradraget er:
364.000 kr. - (110.066,68 kr. x 100 / 37,50) = 70.488 kr. i årligt skattefrit fradrag. Delt med 12 svarer det til et månedligt fradrag på 5.874 kr., som fremgår af dit eSkattekort (se ovenfor på Forskudsopgørelsen)."

Så til trådstarter, vi forsøgte at forklare forholdet på en pædagogisk enkel måde, men endte alligevel med SKAT´s vejledning. Følger du vejledningen og sammenholder med dit nuværende skattekort for 2010, så vil du kunne se sammenhængen.

Hilsen

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Tonny Den første del af mit sidste svar var henvendt til Tonny for at give en korrekt opfattelse af skatten. Som jeg nævnte synes jeg også at det lød som de gamle satser (du nævnte 62% marginalskat). Dette er ikke korrekt for 2010 idet marginalskatten er faldet til 56-57% pga. bortfald af mellemskatten og en nedgang i bundskatten. AM-bidragspct. kan ikke blot tillægges skatteprocenten for at få den samlede skattepct. (du viste 54+8=62). Jeg kan se at du dog stadig beregner forkert. Du tillægger stadig 8% AM-bidrag fuldt ud når du nu beregner marginalskatten til 60%. Hvis du gennemlæser min post ovenfor igen vil du måske forstå min mening med at beregne som jeg gjorde. Efter din måde at beregne skatten ville du førhen have fået 67% men den var 63% (i 2009). Det jeg mener er => AM-bidraget gør forskellen. No offense!!! hjemmesiden er til for at lære og det kan vi alle. Sig endelig til hvis det er mig der har noget at lære :) Den anden del af svaret var til trådstarter og jeg tror ikke der behøves mere til at forklare i hvilke skatter der gives fradrag for renteudgifter.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kunne starte med at lære at stille mine svar bedre op i hvert fald kan jeg se...

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TD

Så er vi 2 - Nogle gange er meningen egentlig god nok og også resultatet, men selve forklaringen mangler desværre lidt pædagogik.

Iøvrigt har du ret m.h.t. til omregning af AM.bidrag ved beregningen af marginalskattenYes

Tonny

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)