Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen bil eller firmabil

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa - jeg har et aps, hvor firmaet stiller bil til min rådighed. Jeg beskattes med 43.000 kroner årligt af firmabilen, som koster firmaet 47.000 kroner i driftsomkostninger. Jeg kører cirka 8.000 km årligt for firmabilen.

Spørgsmålet er nu, om jeg skal droppe firmabilen og i stedet modtage skattefri kørselsgodtgørelse.

Med en firmabil skal jeg jo både betale ekstra skat og får samtidig mit overskud i virksomheden reduceret, hvilket på sigt reducerer mit udbytte.

Hvad er erfaringen herinde - hvad kan samlet set bedst  betale sig?

vh jørgen

Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 87
Fra  NAAX - Microsoft Dynamics Rekruttering Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Som jeg ser det skal du hurtigst muligt vælge en privat vogn og så lave kørselsgodtgørelse som du selv nævner. Med det kørsel behov du har pr/år ville jeg da vælge en billig brugt bil. Det er alt for mange penge for dit firma og dig personligt i den sidste ende med sådan en vogn holdende til kun km 8.000 årligt. Det afhænger selvfølgelig af hvilket steder du besøger og hvordan andre skal se dit image, men egen bil ville jeg klart foretrække i forhold til hvad du fortæller. 

Jeg håber der er andre Aminoer der kan bakke op om dette og evt. komme med en kommentar. 

DBH

Mathias Vinther

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Lyder fornuftigt.

Ved firmabil vil det isoleret set kunne svare sig, når man kører rigtig mange km privat.

MvH

Peter

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for hjælpen  - det var osse lidt det, som jeg havde mistanke om.

vh jørgen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jørgen

Du kunne prøve at google - firmabil eller privatbil - herved kommer der adskillige hits med små skabeloner i eks. Excel, hvor du kun skal indtaste dine egen tal omkring kørselsfordelingen samt driftsomkostningerne.

Disse giver et meget hurtigt overblik over, hvad der er optimalt i den givne situation.

Peter har ret i, at som tommelfingerregel, så indikerer et højt antal private kilometre en firmabil, og i princippet jo dyrere firmabil des flere private kilometre.

Det er svært at konkurrere med en skattefri kørselsgodtgørelse på kr. 3,56 pr. km. erhvervsmæssigt.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)