Hej Aminoer Dette indlæg er formentlig først og fremmest henvendt til jer, som har en bred viden indenfor copyright love, men jeg hører naturligvis gerne fra alle, der mener at vide noget omkring det pågældende område. Jeg planlægger at skabe et stort, flot engelsksproget website som hyldest til en gammel, amerikansk retro-sanger. Jeg vil helst ikke afsløre mere end, at han har udgivet en lang række officielle albums gennem årene, og at der findes masser af opsamlingsalbums, samt koncert-dvd'er og spillefilm med ham, så der er rig lejlighed til at indgå et Affiliate samarbejde med Amazon. Jeg synes, at kunstnerens officielle website er drønkedeligt, og derfor synes jeg, at det ville være ekstremt spændende at lave et hyldest-website til hans ære, især fordi jeg har været en meget stor fan af ham siden, jeg var en lille dreng. Han fortjener bedre :-) Men...og det er så her mit spørgsmål kommer ind. Jeg ønsker at have en menu på siden, hvor man kan se utallige billeder af sangeren. De er nemme at finde på Google Images, men hvordan forholder det sig med copyright rettigheder? Jeg mener, at rettighederne til eksempelvis musik frafalder efter 50 år, men er der nogen, der ved, hvordan det forholder sig med billeder? Hvis man i værste fald skulle blive kontaktet, fordi man har hentet et billede fra nettet, som en fotograf ejer, hvad skal man så forvente at betale for rettighederne til billedet - altså indenfor en cirka prisramme? Det skal til sidst tilføjes, at kunstneren er død, og at de billeder, jeg vil bruge, alle er fra før 1980, og de fleste af dem er fra før 1970. Jeg ser frem til at høre fra nogen, der ved noget mere om emnet end mig :-) Dbh Thomas |
Hej Thomas,
Der har været adskillige tråde med dette emne i løbet af sommeren, hvor Kristian Holte fra www.simplylaw.dk har givet ogle rigtig gode og velbegrundede input.
Som hovedregel:
- Du må ikke indsætte billeder direkte. Dette krænker ophavsretten
- Du må linke direkte til billeder, så de vises på din side.
Vær opmærksom på, at mange steder kan man indtaste URL'en til et billede, hvorefter bloggen henter billedet og indsætter det direkte på siden. Dette krænker ophavsretten - også selvom du måske handler i god tro ved at indtaste en url.
I google images kan man højreklikke på et billede og vælge "copy link address" eller endnu bedre "copy image url". På den måde kan man (evt. med lidt eksperimenteren) få fat i et link til billedet.
Generelt er erstatninger ret store. Jeg har kendskab til flere sager, hvor Getty Images har krævet 6000-9000 kr. for uretsmæssigt brug pr. billede. De er nu også ret aggressive
I Danmark betragtes billeder, musik, software, litterære værker og anden kunst på samme måde i ophavsretsloven. Hvordan det forholder sig i udlandet ved jeg ikke - heller ikke tidsmæssigt mht. frigivelse af ophavsretten.
Potentielt set er der en risiko for, at du vil stjæle reklameindtægter fra andre sider om den pågældende kunstner, så de kan have et incitament til at komme efter dig - bare for at male fanden på væggen
Jeg håber, at du kan bruge inputtet.
Med venlig hilsen
Carsten