Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SummaSummarum - bogføring af for stor kundebetaling

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 99
Fra  KanKom Online Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Summa-hajer :-)

En af mine kunder har indbetalt 25 øre for meget på min bankkonto. I kassekladden kom jeg til at modsvare beløbet til den oprindelige faktura, selv om de to beløb ikke passede. Nu figurerer der en åben post på denne kunde, som under ikke-betalte fakturaer står med en saldo på -25 øre (dvs. at jeg skylder ham 25 øre).

Hvordan får jeg udlignet kundens konto, så de 25 øre ikke længere figurerer, og saldoen går i nul? Beløbet er så småt, at han ikke ønsker det tilbageført, så han får bare tilsvarende rabat ved næste bestilling. Men det er jo irriterende rent regnskabsmæssigt, at der bliver ved at være en åben post vedr. denne indbetaling.

Håber på jeres hjælp.
Mvh. Jonas

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

altså  det  er  jo  rent  fluekn......    det  her   men  hvis  det  er  meningen  at  kunden  skal  have  den  her  famøse  25  øre  tilbage    ------   så  er  det   eneneste  rigtige  sted  den  sår   det er da  på  kundens  kontokort.

Hvis  du  for   pænhedens  skyld  vil  have  hans  konto  til  at  stå på  nul    jamen  så  skal  du  flytte de 0,25 kr.   hen  på   en  anden  konto   og  så  skal  du  gå  og huske  på   at  der  står  noget  her  som  skal  modregnes  næste  osv.......

 

Lad  det  da  stå  ......................   så  har  du  også  en undskyldning  for at  ringe  til ham  og  spørge  om  ikke  snart  der  skal  gang  i noget  med  en  ny  handel

Fra Vejle
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 99
Fra  KanKom Online Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

heh... mit spørgsmål går udelukkende på, hvordan jeg rent bogføringsmæssigt kan rette op på beløbsdifferencen. Jeg spørger, fordi jeg ønsker at blive klogere på, hvordan jeg regnskabsmæssigt håndterer situationen - så beløbet er aldeles irrelevant i denne sammenhæng. Og ja, jeg er i fin dialog med kunden, som har tænkt sig at købe igen hos mig på et senere tidspunkt.

Men jeg har jo fået 25 øre for meget ind i mit regnskab, som jeg ikke har faktureret. Hvordan retter jeg op på denne ubalance? Og igen, beløbet er irrelevant - jeg ønsker at blive klogere og vide, hvordan jeg håndterer situationen regnskabsmæssigt.

Spørgsmål A:
Skal jeg næste gang fakturere kunden 25 øre mindre end det beløb, han indbetaler? Vil det få hans konto til at gå i nul, og vil den åbne post under ikke-betalte fakturaer så forsvinde?

Spørgsmål B:
Du skriver, at jeg kan flytte de 25 øre over på en anden konto. Hvordan gør jeg det? Og skal jeg så ikke lave et bilag, der afspejler de 25 øre? Ellers figurerer der jo penge i regnskabet, som ikke er understøttet af et bilag.

Mvh. Jonas

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

næste  gang   du laver  ham  en  faktura  

så   skriver  du  de  aldeles rigtige  beløb  på  den  bogfører  den  med  det  rigtige beløb

umiddelbart  efter  bogfører  du  så  betaling   kr.  0,25   med  de  her  25 ører  som du  har  en slags  forudbetaling   på  det  nye fakturanr.  og så  for  at  der  ikke  skal  gå  ged i  den  engang til   så  skal han selvfølgelig  passe  på  med  at  få  betalt  25 øren   for lidt   på  den  nye  faktura   -   så   skulle  det  gå op

du  kan  selvfølgelig   flytte  de  0,25 kr  fra  hans  debitorkonto   og  så  hen  på   en anden  konto i status   for  modtagne  forudbetalinger  fra  kunder    -   "parkere"  den  der  og  vente  på  at  du  opretter   den  næste   faktura   og   så  lav    tilbageføringen  til  den  tid   fra  den  her  parkeringskonto

 

 

 

Fra Aalborg SV
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 38
Fra  Konsol-Chips ApS Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ellers opret en ny faktura til din debitor på 25 øre.

Den bøgfører du i kassekladden, som betalt fra den pågåldende debitor-konto, hvilket resultere i at den går i nul.

Konsol-Chips.dk  - Nintendo Wii med harddisk

Fra Vejle
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 99
Fra  KanKom Online Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svaret... jeg kan godt se pointen i dit svar, men jeg forstår ikke at udføre det ;-) Jeg ved ganske enkelt ikke, hvordan jeg flytter og bogfører fra den ene konto til den anden. Jeg kender kun til at lave bogføring vha. kassekladden, som jeg afstemmer med bankkontoen.

Hvordan bogfører jeg fx de 25 øre på den nye faktura, når de 25 øre ikke fremgår som en ny post på bankkontoen, men allerede er kommet ind på bankkontoen via den første indbetaling? Hvis jeg opretter en ny faktura på 25 øre, har jeg pludselig to åbne poster i ikke-betalte fakturaer (én post på -25 øre og en anden post på +25 øre).

For som også Mogens Riis skriver, vil det jo få kundens saldo til at gå i nul - men jeg vil jo også gerne af med de åbne poster under ikke-betalte fakturaer.

Beklager, men jeg er en novise udi egen bogføring ;-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du har en konto der hedder kasse-/øredifference, bogfører du den der. Hvis ikke ringer du til mig imorgen eftermiddag på 61 28 83 84. Så skal jeg guide dig.

Michael

Fra Aalborg SV
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 38
Fra  Konsol-Chips ApS Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kunden har betalt 25 øre for meget, så har du pt. ingen ubetalte (åbne) fakturaer til at ligge.

Den nye faktura på 25 øre, bliver ligeledes betalt / lukket, når du bogføre den i kassekladden. Samtidig går debitor-kontoen i nul, da den pt. står med et overskud på 25 øre som du betaler fakturaen med.

 

Når du bogføre en betaling fra debitorkonto, gør du blot som du plejer, men lader afstemningskontoen (hvor du normalt har bankkonto) stå tom. Opretter en linie mere og skriver kundens debitor-konto-nr. i feltet kontonr. og beløbet med modsat fortegn. Så balancere kladden... 

 

Konsol-Chips.dk  - Nintendo Wii med harddisk

Fra Aalborg SV
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 38
Fra  Konsol-Chips ApS Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Btw. Hvis den første faktura står "åben" med en saldo, så sætter du blot den ind i stedet for den nederste linje og stadig uden afstemningskonto.

Konsol-Chips.dk  - Nintendo Wii med harddisk

Fra Vejle
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 99
Fra  KanKom Online Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mogens
tak for svarene, men jeg får fejlbesked, når jeg laver et tjek af kassekladden.

Ved den første metode, du beskrev, fik jeg at vide, at det angivne kontonummer ikke fandtes i kontoplanen.
Og ved metode to får jeg at vide, at kladden ikke balancerer, at der er en difference på 0,25.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)