Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af varer købt i EU ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har et næsten nyoprettet firma. Indtil nu har min revisor udarbejdet momsregnskab. Der er bare noget jeg absolut ikke forstår. Jeg køber varer i EU af firmaer, som IKKE lægger moms på, altså fakturaer UDEN moms. Alligevel skal jeg ved momsangivelsen påføre moms af varekøb i udlandet. Dette beløb plusses med min salgsmoms og herefter fratrækkes min købsmoms. Det giver i år et helt skævt billede. Altså salgsmoms for 50.000 kr, moms af varekøb i udlandet  (100.000 kr x 25 %)= 25.000 kr. og så minus købsmoms på 10.000 kr.  Herefter skal jeg betale 65.000 kr i moms istedet for det beløb jeg reelt har fået i salgsmoms, nemlig 50.000 kr. Hvorfor  udregnes der på denne måde (vejledning fra revisor) ???? Jeg har jo netop ikke betalt moms ved mine varekøb og hvis jeg havde, skulle dette beløb vel trækkes fra og ikke lægges til min danske salgsmoms. Håber der er nogen, som kan oplyse mig. Tak.

 

MVh Lunderskov

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lunderskov.

Det er rigtig nok med salgsmoms + erhvervelsmoms - købsmoms = afgiftsbeløb

Hvis din moms af varekøb i udland er på 25.000, hvordan kan din købsmoms så være på 10.000?

Den burde jo være på 25.000

Med venlig hilsen

Bastian

Tilmeldt 29. Aug 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

lunderskov:

Hej.

Jeg har et næsten nyoprettet firma. Indtil nu har min revisor udarbejdet momsregnskab. Der er bare noget jeg absolut ikke forstår. Jeg køber varer i EU af firmaer, som IKKE lægger moms på, altså fakturaer UDEN moms. Alligevel skal jeg ved momsangivelsen påføre moms af varekøb i udlandet. Dette beløb plusses med min salgsmoms og herefter fratrækkes min købsmoms. Det giver i år et helt skævt billede. Altså salgsmoms for 50.000 kr, moms af varekøb i udlandet  (100.000 kr x 25 %)= 25.000 kr. og så minus købsmoms på 10.000 kr.  Herefter skal jeg betale 65.000 kr i moms istedet for det beløb jeg reelt har fået i salgsmoms, nemlig 50.000 kr. minus min købsmoms på 10.000, altså 40.000 kr. Hvorfor  udregnes der på denne måde (vejledning fra revisor) ???? Jeg har jo netop ikke betalt moms ved mine varekøb og hvis jeg havde, skulle dette beløb vel trækkes fra og ikke lægges til min danske salgsmoms. Håber der er nogen, som kan oplyse mig. Tak.

 

MVh Lunderskov

 

Tilmeldt 29. Aug 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bastian.

MOms af varekøb i udlandet beregnes til 25.000 kr. Min købsmoms er den moms jeg har betalt for andre varer her i DK (kontorartikler mv fx) og den er på 10.000 kr. Dermed skulle min samlede købsmoms jo være på 35.000 kr. Er det sådan det skal forståes ?

 

MVH Lunderskov

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at man skal oplyse værdien af varekøb i andre EU lande, er til brug for statistik.

Det betyder ingenting for dig. F.eks hvis du har købt varer for 80.000 ex. moms, så er momsen jo 20.000.

Det bliver medregnet som salgsmoms - og herefter som købsmoms, det giver derfor 0. Grunden hertil er, at den virksomhed du køber fra ikke har betalt salgsmoms - den betaler du, men modregner med det samme igen - derfor denne dobbelt indberetning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

lunderskov:
MOms af varekøb i udlandet beregnes til 25.000 kr. Min købsmoms er den moms jeg har betalt for andre varer her i DK (kontorartikler mv fx) og den er på 10.000 kr. Dermed skulle min samlede købsmoms jo være på 35.000 kr. Er det sådan det skal forståes ?

Lige præcis. Den moms du betaler som erhvervelsesmoms har du fradrag for i samme omfang som du har fradrag for moms du har betalt til dine leverandører.

Så tænker du måske: "Sgu da et åndssvagt system, hvorfor ikke bare helt undlade momsen !/?".

Det der rent faktisk er momsens styrke er, at de samme regler gælder for alle uanset virksomhedsform, størrelse osv.  Det der jo er vigtigt er, at hvis en virksomhed IKKE har fradrag for den fulde købsmoms (måske slet ikke fradrag overhovedey) så skal den stadig afregne erhvervelsesmomsen og kunne så kun fradrage en andel af denne som købsmoms.

I stedet for at lave en række særregler så har man én regel: Beregn og afregn erhvervelsesmoms og træk den fra som enhver anden betalt moms.

Hvis man fra lovgivers side ville lave særregler, så kunne man jo lige så godt give lov til at fuldt momspligtige virksomheder måtte handle uden moms mellem hinanden. Jeg tror faktisk at en sådan regel ville nedsætte statens tab men det vælger man med velberådet hu ikke at indføre.

Derduover så er der også statistik- og kontrolmæssige formål inde over.

Vh
Lars

Tilmeldt 29. Aug 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

TAk for dit klare svar. Det er klokkeklart nu.

 

MVH Lunderskov

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)