Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af lejlighed - korrekt forstået?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset, om du køber den med henblik på udlejning. Så kan du sælge den skatterfrit bagefter hvis du selv har boet der.

Reglerne for hvor længe du skal have boet der, er ikke eksisterende. De kigger også på det realistiske i at du bor der.

Hvis du f.eks. har en lejlighed et andet sted, som i din tid som beboer i den lejlighed du vil sælge, står tom. Så vil de nok ikke godkende at du har boet der. Så reglerne er lidt komplekse.

Også ting som, hvis du er i en skilsmisse og flytter derover. Men ikke anmoder om seperering, så kan det også være det bliver begundet som du ikke har boet der. Men det kan selvfølgelig kringles på mange måder.

Morten

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt er det en god idé at kunne fremvise f.eks. en elregning med sit navn på, da man så højst sandsynligt har boet der, når der har været forbrug :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bliver desværre nød til at sige at ikke alle råd i den her blog er korrekte.

Det er ikke nok at du har boet i lejligheden, hvis Skat vurderer at lejligheden er erhvervet som en indvestering eller den har tjænt til næring for dig. kan du ikke bruge parcelhusreglen (den regel der frigør dig for beskatning)

Men den samlede lovgivning er så komplex at du skal komme med en konkret sag, og så give mig et kald på 4034 1190 så skal jeg nok hjælpe.

Tobias Nielsen

Statsaut. ejendomsmægler og valuar MDE

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Eftersom det er din første investering i en lejlighed lyder det usandsynligt at du skulle blive vurderet til værende næringsdrivende idet du iflg. skattelovgivningen skal sætte noget i system og skal ske gentagne gange mv. før det er næring (skal vurderes i konkret sag).

Hvis du vil sælge bolig skattefrit er det vigtigt at du har haft bopæl+postadresse på adressen. Desuden må ejendommen heller ikke have skiftet karakter til erhvervsudlejning på afståelsestidspunktet.

Ofte er beskatning efter kapitalafkastordningen det mest optimale ved investering i ejendom (vurderes i konkret situation).

Nyere lejligheder fra 1992 og efter kan lejes ud efter "markedslejen" og fastsættes således af lejer og udlejer med rimelig frihed. Ældre boligers leje kan nedsættes hvis lejer kontakter LO (efter hvad jeg lige husker på stående ben) og de giver lejer medhold i for høj husleje.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)