Alt er jo relativt.
Det er der jo nogen der påstår, men hvor jeg står er det nu mest absolute forhold der bekymre mig.
Jeg er nu helt enig med dig Thomas.
Basalt set handler det jo om at løfte 'bevisbyrden' og afstemme forventninger - har vi en aftale eller har vi ikke en aftale og i givet fald vi har en aftale hvad skal der så til for at opfylde denne aftale.
Der er ikke mange der er ude i fremsendelse af underskeevne ordrebeskæftigelser i dagens globale verden også når det gælder de lidt større opgaver specielt når nu en simpel accept via mail og deslige er helt legitime.
Det er klart at når man bliver en af de større på et marked kan man opsætte lige så mange procedurer som man har lyst til for at sikre sig at man nemmere kan løfte bevisbyrden.
Jeg vil nu ikke forvente at jeg skulle underskive en ordrebeskæftigelse hver gang jeg entrere med min ynglings SEO pusher - men blot bede om at få udført en given opgave pr. mail. de har jo for vane at bosætte sig på de særeste steder i verden.
Selv om du har en underskeven ordrebeskæftigelse, med sejl og det hele, så kan det jo alligevel gå galt, så i bund og grund er denne sag lige så uheldig og træls som havde der forelagt en ordrebeskæftigelse.
Jeg vil komme med det pragmatiske råd: er det en ny kunde så kræv 50% upfront hvis du ikke helt stoler på vedkommende - gør det meget klart at du går i gang med opgaven og han har accepteret opgaven og omfanget. Når du kender kunden så kan du give lidt mere plads men pas på ikke at give for meget plads - det kan gå galt for alle også superkunderne der altid har betalt til tiden og overholdt deres aftaler.
Tillid og sund fornuft - en aftale er ikke mere værd end det grundlag den er skabt på.
Nu ved vi ikke hvor stort beløbet er. En dags arbejde for en iværksætter kan godt være under 1000 kr. og ikke 3000 i timen. Så alt efter hvor stort beløbet er vil jeg vurdere om det kan betale sig at lave en sag ud af det og hvis det ikke kan vil jeg vurdere om det er værd at lave en principsag ud af det, med risiko for at det kan komme til at koste en del mere at overbevise kunden om at han har igangsat opgaven.
De var nu egenlig bare det jeg vil frem til...
De bedste pragmatiske kaffe hilsner
Søren