Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift af CMS system -hvad med 301?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kloge

Håber der er nogen som kan hjælpe mig, jeg har spurgt en del CMS udbyder, men der er ikke nogen som kan give mig et svar og slet ikke et entydig svar.

Hvis jeg har en hjemmeside eks. www.minside.dk men nogle undersider www.minside.dk/123 og flere andre undersider. Jeg vil skifte over til et andet CMS system, så jeg ændre DNS for www.minside.dk, men hvad med alle undersider URL, dem bør jeg lave 301 redirect på! Men kan den nye CMS leverandør lave 301 på url som er lavet hos en anden leverandør.

Jeg forklar mig vist ikke så godt og måske er det derfor jeg ikke kan få et klart svar fra nogen. Men jeg håber der er nogen herinde som kan give mig et svar jeg kan bruge.

 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

halgård:

Hej Kloge

Håber der er nogen som kan hjælpe mig, jeg har spurgt en del CMS udbyder, men der er ikke nogen som kan give mig et svar og slet ikke et entydig svar.

Hvis jeg har en hjemmeside eks. www.minside.dk men nogle undersider www.minside.dk/123 og flere andre undersider. Jeg vil skifte over til et andet CMS system, så jeg ændre DNS for www.minside.dk, men hvad med alle undersider URL, dem bør jeg lave 301 redirect på! Men kan den nye CMS leverandør lave 301 på url som er lavet hos en anden leverandør.

Jeg forklar mig vist ikke så godt og måske er det derfor jeg ikke kan få et klart svar fra nogen. Men jeg håber der er nogen herinde som kan give mig et svar jeg kan bruge.

Hey, Ja det eneste det kræver er at man kender de gamle url adresser, alternativt kan du i det nye CMS lave de samme urler som i det gamle, og så behøver du ikke lave en 301 redirect.

Ændre du derimod url adresserne skal der lidt mere arbejde til, da det som sagt kræver at man kender de gamle url adresser, dette kan man dog hurtigt finde ud af, ved at skanne din nuværende hjemmeside for interne links. men her skal man holde tungen lige i munden da hver eneste url som er ændret til en ny url, skal 301 redirectes til den nye url.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

halgård:
Håber der er nogen som kan hjælpe mig, jeg har spurgt en del CMS udbyder, men der er ikke nogen som kan give mig et svar og slet ikke et entydig svar.

Hvis de ikke kan svare på et simpelt 301 spørgsmål, så vil jeg være nervøs for at bruge dem.

Der bør altid være mulighed i et CMS at håndtere 301-redirect.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

halgård:
Men kan den nye CMS leverandør lave 301 på url som er lavet hos en anden leverandør.

Det er kun den nye leverandør der kan det, den gamle kan ikke.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy:
Det er kun den nye leverandør der kan det, den gamle kan ikke.
Det var da noget sjovt noget at sige... jeg har lavet hjemmesider i 15 år. så jeg må da anses som værende gammel leverandør.

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy:
Det er kun den nye leverandør der kan det, den gamle kan ikke.
Sorry, misforstod lige det du skrev :) jeg trækker lige min sidste post tilbage :)

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:

halgård:
Håber der er nogen som kan hjælpe mig, jeg har spurgt en del CMS udbyder, men der er ikke nogen som kan give mig et svar og slet ikke et entydig svar.

Hvis de ikke kan svare på et simpelt 301 spørgsmål, så vil jeg være nervøs for at bruge dem.

Der bør altid være mulighed i et CMS at håndtere 301-redirect.

Den er jeg meget enig i, Niels! Hvis et CMS hus ikke kan give klarem entydige og brugbare svar på den slags (selv eller via en tilknyttet SEO partner), er det nok ikke der, man skal lægge sin hjemmeside. At kunne håndtere et platformskifte med 301 redirects etc. må siges at være så basalt nødvendigt, at det SKAL en CMS leverandør kunne håndtere. Desværre er der mange, der ikke kan.

Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv problemer med at forstå hvordan en ny Leverandør håndtere opgaven med at lave 301 på URL som ligger ved en anden CMS laverandør!!!

Derfor har jeg haft ringet til nogen som jeg troede viste det (DanDomaine, ScanNet), kunne ikke svare på hvordan de gjorde.

Jeg kan sagtens forstå hvorstå hvordan man gør, når det er ved den leverandør man har og vil nedlægge/ændre en side. Altså Ikke et CMS skift.

Et eks. dette forum vil skift leverandør, Amino er selvfølgelig ejer over domænet www.amino.dk men slutningen af URL, kan en ny Leverandør blive herrer over dette http://www.amino.dk/forums/AddPost.aspx?ReplyToPostID=652405&Quote=False

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

halgård:

Jeg har selv problemer med at forstå hvordan en ny Leverandør håndtere opgaven med at lave 301 på URL som ligger ved en anden CMS laverandør!!!

Derfor har jeg haft ringet til nogen som jeg troede viste det (DanDomaine, ScanNet), kunne ikke svare på hvordan de gjorde.

Jeg kan sagtens forstå hvorstå hvordan man gør, når det er ved den leverandør man har og vil nedlægge/ændre en side. Altså Ikke et CMS skift.

Et eks. dette forum vil skift leverandør, Amino er selvfølgelig ejer over domænet www.amino.dk men slutningen af URL, kan en ny Leverandør blive herrer over dette http://www.amino.dk/forums/AddPost.aspx?ReplyToPostID=652405&Quote=False

Det er nu meget enkelt! I dag ligger din hjemmeside - site.dk - hos Børges webhotel. Nu flytter du det Jørgens webhotel, og alle DNS sender nu alle gæster hen til din nye hjemmeside hos Jørgens webhotel.

En af dine gamle adresser er site.dk/gode-tider.asp. På dit nye CMS hos Jørgens webhotel hedder den samme side nu bare site.dk/bedre-sjove-tider.php i stedet.

På serveren hos Jørgens webhotel ligger der en htaccees, og i den står der redirect 301 /gode-tider.asp http://ditsite.dk/bedre-sjove-tider.php

Den redirect kan jo aldrig ligge hos den gamle leverandør, for det er jo ikke der, folk lander, når de skriver din hjemmesideadresse.

At hverken ScanNet eller DanDomain kan svare på det spørgsmål viser bare, hvor galt det står til derude. Og hvorfor min branche har så store kapacitetsproblemer.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

 

halgård:

Derfor har jeg haft ringet til nogen som jeg troede viste det (DanDomaine, ScanNet), kunne ikke svare på hvordan de gjorde.

Jeg kan sagtens forstå hvorstå hvordan man gør, når det er ved den leverandør man har og vil nedlægge/ændre en side. Altså Ikke et CMS skift.

 

Det du rent praktisk skal gøre er følgende:

Åben Excel og lav en liste over alle de gamle adresser på din hjemmeside i kolonne B (hold A blank indtil videre). Det du skal indsætte i kolonne B er alt efter .dk/.com/.net, eller hvad din domæneendelse nu måtte være. Eksempelvis: "/dk/arbejdsomraader/ansaettelsesret.html"

Derefter går du ind på den demo du har fået fra din nye CMS-udbyder, og notere alle de tilsvarende adresser i kolonne C. Her skal den fulde url med, som den vil se ud i fremtiden. Et eksempel kunne være "http://www.eksempel.dk/arbejdsomraader/ansaettelsesret-og-afskedigelser/".

Når du er færdig går du ind i kolonne A og tilføjer "redirect 301" hele vejen ned.

Sorter nu adresserne, så de længste kommer øverst. Hvis du har en side der bare hedder "/dk/",  skal den komme helt i bunden, da den ellers vil fange alle forespørgsler og ødelægge resten af reglerne. Det endelige resultat skal så ligne dette:


Aflever dem til din udbyder, og bed om at få dem indsat i webhotellets .htaccess-fil.

Fremover, når nogen besøger den gamle adresse (fordi de har fundet den gennem Google, i deres bogmærker, via eksterne links eller bare fordi de kan huske den) ved dit nye CMS så hvor sidens nye adresse er og videresender automatisk brugeren dertil, samt fortæller Google at det altså vil være sidens fremtidige pladcering. Lige indtil du flytter næste gang ;-)

Hvis der er en logik i navngivningen af dine nye sider, kan du også lave hele denne flyttemanøvre med et par linjers kode. Det er især praktisk, hvis det drejer sig om mere end et par hundrede sider.

Hvis vi igen tager udgangspunkt i det samme eksempel, og lad os sige at den eneste forskel er, at du fremover ikke vil bruge "/dk/ " som en del af din url (måske har du fået et unikt domæne til hvert land). Det kan så løses på nedenstående måde:

RedirectMatch 301 /dk/(.*) http://www.nyteksempel.dk/$1

Ovenstående gør, at en person, der besøger "/dk/arbejdsomraader/" automatisk bliver videresendt til "/arbejdsomraader". Det kan gøre livet meget lettere, men kun forudsat at du flytter alt indholdet med over og med samme systematik bag navngivningen. Det er dog en længere udredning i sig selv, så der vil jeg overlade dig til Google og en søgning på "regular expressions+301 redirects".


 

 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)