Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskudt regnskab og halvårs moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er lidt i vildrede angående min moms indberetning. 

Jeg har forskudt regnskabsår 1/5 - 30/4 og er fra nytår overgået til halvårs moms. Jeg skal så indberette moms her til d. 1/9 for først halvår (1/1 - 30/6). Hvordan skal jeg indberette momsen når den ikke følger mit regnskabsår og perioden krydser en årsafslutning?

Skriv endelig hvis I har brug for mere information. Håber I kan hjælpe.

Mvh. Simon

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Du bliver nødt til at lave en konto med "skyldig moms" og "tilgodehavende moms" ved afslutning af dit regnskabsår.

Disse konti overføres så til det nye regnskabsår, således din moms for 1. kvartal (sidste kvartal i dit regnskabsår) og 2. kvartal (første kvartal i dit regnskabsår) ender med at blive angivet på samme momsangivelse.

Samlet set bliver de så angivet som momsen for 1. halvår af kalenderåret.

Så der er ikke så mange ændringer i forhold til hvordan du gjorde tidligere, lige bortset fra at du lægger de to kvartaler sammen og angiver dem på én momsangivelse i stedet.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ser nu at du har skrevet regnskabsår startende fra 1. maj, og dermed ikke 1. april.

Hvis du tidligere har haft afregnet moms kvartalsvist, så burde du have oplevet samme problem, da dit regnskabsår heller ikke følger kvartalerne.

Men hvis du bare opretter de 2 nævnte konti i dit regnskab, så er der ingen problemer.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Når du kører momstallene kvartalsvis ned på momsafregningskontoen efter momsanmeldelsen, og så

bogfører betalinger eller tilbagebetalinger fra SKAT på samme konto 

vil du hele tiden have styr på om du har skyldig eller tilgode moms.

Kan ikke se nødvendigheden af st køre med yderligere konti i momsregnskabet.

MvH

Peter 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Ja, om der kun oprettes én konto til både ind- og udgående moms, eller om der oprettes to konti, og dermed holder det adskildt, er sådan set ikke så afgørende.

Jeg anbefaler dog at holde det på to konti, da man så altid har overblikket over saldoen på skyldig ind- og udgående moms. Men det er selvfølgelig også muligt kun at lave en enkelt momsmellemregningskonto, som Peter anbefaler.

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)