Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra kontanthjælp, til selvstændig firma-hvordan?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 03:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Pt. er jeg på kontanthjælp og jeg er MEGET træt af dette. Må intet foretage mig rent arbejds/firmamæssigt.

Er sygemeldt og står ikke til rådighed for arbejdsmarkedet.

Jeg drømmer om at blibe selvstændig boligstylist og indretningskonsulent med dertil hørende webshop med gamle restaurerede møbler.....

Nogen dag er gode, andre dage ikke så gode, så tør jeg opsige min kontanthjælp og satse på at få kunde

rmed det samme...

Vi er afhængige af at jeg min får 7000 kr efter skat udbetalt.

Kan man godt være på kontahjælp, starte sit egte firma op og så blot blive modregnet hvis man fx tjener 3000 kr en måned, så bliver der trukket 3000 fra kontanthjælpen, eller skal jeg helt ud af systemet først og så satse på at få kunder i butikken???

Vil ikke gøre noget forkert her.....

Hilsner Lone

Tilmeldt 18. Jun 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du som udgangspunkt ikke, da du har fået udarbejdet en handlingsplan som berettiger dig til kontanthjælp fordi du for nuværende ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet pga sygdom. Modregning kan derfor kun ske, hvis det vedrører ikke-arbejdsrelaterede indtægter.

Du skal have lavet en ny handlingsplan, hvor din tilknytning til arbejdsmarkedet revurderes, og i den forbindelse kan du google lidt om flexjob, og om det kunne være aktuelt for dig. Socialforvaltningen er forpligtiget ved lov til at hjælpe dig, hvis foranstaltningerne på sigt vil føre til hel eller delvis selvforsørgelse.

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, jeg fik for et par måneder siden af vide at jeg overgik til et andet sted, fordi jeg var uarbejdsdygtig grundet længerevarende sygdom, men kan ikke huske hvor det var.....

Har skrevet til Københavns kommunes kontanthjælp så må jeg se hvor jeg hører til.....

 

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 430
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er 100 procent rask og dermed står til rådighed for arbejdsmarkedet, så kan du under visse omstændigheder godt være selvstændig på kontanthjælp. Dvs at du skal være klar hvis jobplanen foreser at få dig i noget aktivering, så skal du deltage.

Hvis du så tjener penge med din virksomhed, så bliver disse indtæger modregnet din kontanthjælp. Tjener du 5000 kroner, så får du 5000 kroner mindre i kontanthjælp. Men derfor må du alligevel gerne have en virksomhed.

Vigtigt er at du spiller med åbne kort og taler med din ydelsesservice om det. Jeg er rimelig meget overbevist om at du godt kan det - forudsat at du altså stadig står til rådighed i de 37 timer om ugen (eller var det 30?).

Hilsen, Lars

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Står ikke på nuværende tidspunkt til rådighed på arbejdsmarkedet, jeg lider af meget angst og skal formodentligt i et længerevarende terapiforløb.....

Havde håbet på at jeg stille og roligt kunne starte mit eget op, i det omfang min angst tillader det.....

Men ved nu ikke om det overhovedet er muligt..... i min situation......?

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 430
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone,

får du så kontanthjælp selv om du ikke står til rådighed? Jeg var af opfattelsen, at man altid skulle stå til rådighed og at man ellers ville få noget andet i stedet for.

Jeg vil foreslå, at du snakker med enten jobcenteret eller ydelsesservice. De er til at snakke med og værre end et nej kan det jo ikke blive.

Jeg kender ikke din situation og hvorfor du ikke kan arbejde, men du skal selvfølgelig kunne argumentere for hvorfor en selvstændighed kan gennemføres og en ansættelse ikke er.

Held og lykke!

Lars

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, man kan godt være på kontanthjælp, når man har en sygemelding fra ens læge........

Men jeg er som sagt overgået til et sted, jeg ikke lige ved hvor......

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

I gamle dage kaldte man det match grupper, det vil sige at Match gruppe 1 var klar på at arbejde nu.

Match gruppe 2 havde specielle omstændigheder

Match gruppe 5 havde problemer med stoffer og ikke haft arbejde i 10 år eller lign.

Det kan sagtens være Lone er i match gruppe 2 eller lign.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone71:

Ja, man kan godt være på kontanthjælp, når man har en sygemelding fra ens læge........

Men jeg er som sagt overgået til et sted, jeg ikke lige ved hvor......

Ja ok, det vidste jeg ikke man måtte, men ok, så var min teori med match grupper ved siden af.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Randers
Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone.

Da jeg skulle på kontanthjælp skulle jeg først ophøre mit firma ellers var kassen lukket..

Så lige her i Randers ser de meget hårdt på det, ihvertifald dengang..

Jeg havde pykiske problemer og var et andet sted end dem der bare skulle søge job :-)

 

Men hør din økonomiske rådgiver os kommunen :-)

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)