Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må offentlige virksomheder konkurrere med private firmaer?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer!

Jeg mener at have hørt engang, at det offentlige IKKE må konkurrere med private firmaer.

Hermed mener jeg at de kan tilbyde en enten billig eller gratis ydelse - financieret af statskassen - som skatteyderne så betaler.

Er det rigtigt eller forkert?

Eksempel (1):
Staten beslutter at  opstarte en vinduesfabrik, fordi de finder ud af at de ved at gøre det - kan lave vinduer til sine egne afdelinger, måske lidt billigere end de kan købe dem for ude i byen. Ikke nødvendigvis billigere - men statsfinancieret.

Eksempel (2):
Staten ansætter en postmand eller pakkepost på kommunal løn, for at køre ud til deres borgere og hente pakker og breve som man vil sende til kommunen eller staten, men denne pakkepost vil ikke medtage pakker eller breve til private eller virksomheder.

Problematikken mener jeg at det kan koste i Eksempel (1) en del ordrer på vinduer, og måske i Eksempel (2) kan det koste en del transport firmaer penge på forsendelse.

Jeg prøver bare lige at finde rede i lovgivningen da jeg finder det ret interessant at det er muligt at de rent faktisk i RIGTIG mange tilfælde går ind og konkurrerer på lige fod - for mine og dine skattepenge...

Fra København
Tilmeldt 21. Apr 09
Indlæg ialt: 539
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tom Frank Christensen:

Hejsa Aminoer!

Jeg mener at have hørt engang, at det offentlige IKKE må konkurrere med private firmaer.

Hermed mener jeg at de kan tilbyde en enten billig eller gratis ydelse - financieret af statskassen - som skatteyderne så betaler.

Er det rigtigt eller forkert?



Tja - Det er et godt spørgsmål. Tænk på hospitaler. De må siges at være en rimlig stor konkurrence til privat læger og privat hospitaler. Det samme med skoler. Offentlig transport er vel også en kæmpe konkurrent til taxa-selskaberne. Og sådan kan man vel egentligt blive ved...

På baggrund af det så vil jeg da mene at de godt må. Men der må vel være en lovgivning, nogle grænser eller noget for hvad de må/ikke må...?

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Patrick

Ja "Offentlige" transportmidler..

Nu f.eks Arriva er jo et privat firma mener jeg, med eget regnskab men får lidt tilskud af staten. Måske jeg tager fejl.

Jeg MENER dog at staten skal udbyde sådanne opgaver i licitation og vælge det bedste og mest holdbare produkt - istedet for selv at opbygge endnu et fejlende DSB.. Måske jeg tager fejl...

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der virkelig ikke andre mennesker der har en holdning eller informationer om hvornår det offentlige går i konkurrence med private firmaer?

Er der nogen der har en link eller reference til en lovsamling om dette?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)