Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem ejer mit logo??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i forbindelse med opstart af min virksomhed fået nogle bekendte til at designe mit logo - til gengæld fik de deres navn på mine flyers, hjemmeside osv.

Nu tænker jeg på at bruge logoet til marketing, dvs. muleposer, plakater og lignende. Jeg er derfor kommet i tvivl om de kan "gøre vrøvl" og kræve en procentdel af salget fra marketing?

Er der nogen der ved hvordan eg står i sådan en situation?

 

Tak:-)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

  Den kan godt være en tand kringlet, for det kommer sådan set an på hvad der er lavet af aftale omkring opgaven.

Der er en del bureauer, grafikkere m.m. som "holder fast" i logoet på samme måde som nogle fotografer ikke udleverer råfilmen/rådata af de billeder de har taget for kunden. Set med grafikkeren / bureauets øjne er det en smart måde at holde fast i kunden på, da kunden bliver nødttil at benytte dem hvergang de skal have lavet et eller andet med deres logo på.

Men størstedelen af dem jeg kender til (inklusiv os selv) udleverer det færdige logo i en 2-3 forskellige formater (typisk EPS, low + hi JPEG) til kunden når designet er færdigt og opgaven er betalt. F.eks. står der i vores forretningsbetingelser at designet er vores indtil opgaven er fuldt betalt. Det vil sige at vi ikke risikerer en situation hvor en kunde får designet et logo og så ellers lader være med at betale for det. Eller rettere; det kan vi sådan set godt risikere, men så bryder kunden ophavsretten da designet er vores, indtil kunden har betalt for det. 

Så som udgangspunkt vil jeg ikke mene at de vil gøre vrøvl - men du kan jo spørge dem? Så er det ihvertfald afklaret én gang for alle Geeked. Der hvor jeg kunne forestille mig de eventuelt kunne gøre vrøvl var, hvis du kommer og ikke blot skal have logoet i det format de nu en gang har det liggende i, men har brug for at de konverterer det til nogle andre formater eller lignende. Så kan det godt tænkes at de vil kræve noget for den tid de så skal bruge på at lave det om - hvilket også vil være helt normalt at gøre.

/Jesper

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke sådan, at enhver tekst, ethvert billede eller ethvert stykke grafik, tilhører ophavsmanden, medmindre andet er klart aftalt.

Journalister f.eks. "ejer" jo ophavsretten til deres artikler, selvom de er ansat ved avisen, som udgiver disse.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil give Jesper ret - spørg dem.

Med mindre andet er aftalt, ejer de logoet og er i deres gode lovmæssige ret til at gøre vrøvl.

Der har gennem tiden været en del kedelige sager med fotografer, der er endt i suppedasen, fordi der ikke har været klare aftaler om, hvad billederne måtte bruges til. En klassiker er den unge og ukendte fotograf, der tager et godt billede af den unge og ukendte model (måske er de bekendte), og billedet bliver brugt af et lille firma til lidt små-reklamer. Der bliver kun lavet mundtlige. Pludselig er firmaet vokset stort og billedet bruges i landsdækkende kampagner (i USA). Så kommer der en advokat på sagen, og firmaet bliver dømt til at betale en kæmpe erstatning, fordi de ikke kan fremvise skriftlig tilladelse til at bruge billedet af modellen.

Jeg ville klart lave en skriftlig aftale med mine bekendte i dit tilfælde - evt. kun pr. email.

Jeg får alle til at skrive under på, at jeg må bruge deres portrætter som reklame for mint firma; i særdeleshed venner og bekendte. Der er alt for meget at miste. I starten var det vildt mærkeligt og føltes meget ubehageligt at skulle bede super gode venner om en underskrift. Efterhånden vænner man sig dog til det. Husk på, det er også i deres interesse, at I har en klar aftale.

Lov dem, at du vil lægge et godt ord ind for dem ved enhver tænkelig lejlighed, så tror jeg ikke de vil have noget imod at lave en skriftlig aftale Smile

Med venlig hilsen

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Skovlunde
Tilmeldt 6. May 09
Indlæg ialt: 470
Fra  WebGain Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I det grafiske arbejde jeg har lavet, har jeg ligeledes givet alle rettigheder til kunden og udleveret .eps, .pdf og .jpg filer, som kunden kan bruge som han/hun vil. Dog med det forbehold, at jeg selv må benytte logoet som jeg vil (selvom det som regel kun indbefatter brug som reference).

Men som andre siger, spørg dem. Better safe than sorry :)

Webdesign, optimering og online markedsføring. Se mere på WebGain.dk

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

I mine betalingsbetingelser står flg.:

"I henhold til Lovbekendtgørelse nr. 763 af den 30. juni 2006 om ophavsret, har den som frembringer et værk ophavsretten til frembragte værk. Ophavsretten medfører, med de indskrænkninger der følger af samme lov, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse."

Det betyder at det er mig der har alle rettigheder til eks. et logo. Det mine kunder så i realiteten køber af mig er brugsretten til dette logo....Dermed ikke sagt at jeg nogensinde ville gøre brug af paragraffen, men så er jeg sikret Smile

Jeg tror dog ikke at dine bekendte nogensinde vil kunne kræve en procentdel af salget (den slags sker vist kun i USA Big Smile), men hvis du er meget bange for at de skal komme efter dig (og du ikke mener de har fortjent en procentdel af dit salg Smile), bør du kontakte en advokat eller købe brugsretten af dem ...

... men du har jo i realiteten "fået" det gratis af dem, men mener nu ikke, at de så skal have en bid af kagen, hvis det går godt for dig? Det er altså dem der skal lægge timer og kræfter i det og satse på dig og din virksomhed, så du alene kan høste profitten af det?
Hvorfor køber du ikke bare logoet/brugsretten? Det her er jo netop én af grundene til at man skal købe den slags og ikke "liiiige få en bekendt til at lave det Big Smile

Håber du finder en god løsning.

Mvh
Maj-Britt

Freelance grafisk assistance og online kataloger
www.flashmagasin.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)