Jeg har i forbindelse med opstart af min virksomhed fået nogle bekendte til at designe mit logo - til gengæld fik de deres navn på mine flyers, hjemmeside osv. Nu tænker jeg på at bruge logoet til marketing, dvs. muleposer, plakater og lignende. Jeg er derfor kommet i tvivl om de kan "gøre vrøvl" og kræve en procentdel af salget fra marketing? Er der nogen der ved hvordan eg står i sådan en situation?
Tak:-) |
Den kan godt være en tand kringlet, for det kommer sådan set an på hvad der er lavet af aftale omkring opgaven.
Der er en del bureauer, grafikkere m.m. som "holder fast" i logoet på samme måde som nogle fotografer ikke udleverer råfilmen/rådata af de billeder de har taget for kunden. Set med grafikkeren / bureauets øjne er det en smart måde at holde fast i kunden på, da kunden bliver nødttil at benytte dem hvergang de skal have lavet et eller andet med deres logo på.
Men størstedelen af dem jeg kender til (inklusiv os selv) udleverer det færdige logo i en 2-3 forskellige formater (typisk EPS, low + hi JPEG) til kunden når designet er færdigt og opgaven er betalt. F.eks. står der i vores forretningsbetingelser at designet er vores indtil opgaven er fuldt betalt. Det vil sige at vi ikke risikerer en situation hvor en kunde får designet et logo og så ellers lader være med at betale for det. Eller rettere; det kan vi sådan set godt risikere, men så bryder kunden ophavsretten da designet er vores, indtil kunden har betalt for det.
Så som udgangspunkt vil jeg ikke mene at de vil gøre vrøvl - men du kan jo spørge dem? Så er det ihvertfald afklaret én gang for alle . Der hvor jeg kunne forestille mig de eventuelt kunne gøre vrøvl var, hvis du kommer og ikke blot skal have logoet i det format de nu en gang har det liggende i, men har brug for at de konverterer det til nogle andre formater eller lignende. Så kan det godt tænkes at de vil kræve noget for den tid de så skal bruge på at lave det om - hvilket også vil være helt normalt at gøre.
/Jesper