Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udstyr købt inden opstart?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Jeg har gennem nået tid, inden jeg startede op som selvstændig, købt en del udstyr osv. Jeg har ikke kvitteringer på det, men der kan ikke være nogen tvivl om at det er til arbejdsbrug, da det ikke er udstyr man på nogen måde kan bruge privat.

Jeg har købt udstyr for omkring 10.000 kroner, så det er ikke et kæmpe beløb, men det er da også penge.

Hvor meget, hvis noget overhovedet, af beløbet kan jeg trække fra i firmaet?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har hørt fra en bekendt som er selvstændig motorcykelmekaniker, at hans revisor fortalte ham, at man kan trække det hele fra i firmaet? Passer det?

 

Tak for hjælpen! :-)

 

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved, så har din bekendte helt ret.

Er det udstyr du kun skal bruge i virksomheden kan du trække det hele fra. dog mener at det kræver du har kvitteringerne på det, da der jo skal være bilag for alting. - dette er dog ikke noget jeg er sikker på.

 

Tobias.

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også det jeg er lidt i tvivl om... Jeg har ikke kvittering på det, men jeg har kunnet finde nyprisen på alting, da det stadig er ting man kan købe.

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:

Det er også det jeg er lidt i tvivl om... Jeg har ikke kvittering på det, men jeg har kunnet finde nyprisen på alting, da det stadig er ting man kan købe.

 

Jeg tror ikke den går bare at du ved hvad nyprisen er på tingene, jeg tror at du skal have kvitteringerne på det, så du kan dokumentere det, og så du har et bilag til regnskabet. Ellers tror jeg nemlig nemt man ville kunne lave svindel.

Tobias.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Sjoegaard:

Jeg tror ikke den går bare at du ved hvad nyprisen er på tingene, jeg tror at du skal have kvitteringerne på det, så du kan dokumentere det, og så du har et bilag til regnskabet. Ellers tror jeg nemlig nemt man ville kunne lave svindel.

Ja, fx kunne man have stjålet dem, købt dem af en hæler, anskaffet dem let brugte eller købt dem med 30% rabat.

Noget helt andet er så, at man altid bør gemme kvitteringer på lidt dyre ting. Ellers kan der jo fx blive problemer, hvis man skal bruge reklamationsretten.

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob:

Sjoegaard:

Jeg tror ikke den går bare at du ved hvad nyprisen er på tingene, jeg tror at du skal have kvitteringerne på det, så du kan dokumentere det, og så du har et bilag til regnskabet. Ellers tror jeg nemlig nemt man ville kunne lave svindel.

Ja, fx kunne man have stjålet dem, købt dem af en hæler, anskaffet dem let brugte eller købt dem med 30% rabat.

Noget helt andet er så, at man altid bør gemme kvitteringer på lidt dyre ting. Ellers kan der jo fx blive problemer, hvis man skal bruge reklamationsretten.

 

 

yes lige præcis! det var det jeg ville nå frem til, men som jeg bare ikke lige kunne udtrykke! Tak for det.

Tobias.

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har startet virksomhed senere end tidspunktet for anskaffelsen af dine værktøjer skal din virksomhed  "købe" værktøjet af dig privat. Det betyder at du skal fastsætte værdien for værktøjet på nuværende tidspunkt ved at lede efter tilsvarende på nettet eksempelvis. Men hvis du har startet virksomhed kort efter anskaffelsen af dine værktøjer ville jeg lave bankudskrifter og mærke alle køb af og trække moms mv. og bgf. disse tidligst muligt i året. Det er rigtigt at dokumentationskravene mv. ikke er helt opfyldt, men det er jo gak hvis SKAT skulle lade være med at godkende soleklare køb til virksomheden som er foretaget kort inden start. Tilstedeværelsen kan jo blot kontrolleres ved at disse bruges og fortsat er i virksomheden + trukket på bank.

Hvis det er længere tid siden du har foretaget anskaffelserne er det måske én ide at vurdere anskaffelserne som nævnt ovf. og lade være med at trække moms.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et stykke tid siden jeg købte udstyret.

Men kan min virksomhed eventuelt købe det af mig, for halvdelen af nyprisen, eller sådan noget? Så jeg i det mindste kan trække noget af værdien fra?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din virksomhed skal købe aktiverne af dig, så skal de handles til markedspris - dvs. den pris, som du i al almindelighed ville kunne sælge/købe aktiver i samme stand for.

Du får dog ikke mulighed for at fratrække momsen på dine køb, så i praksis er denne handling som regel for dyr at gennemføre i forhold til at sælge dem til 3. part, og derefter købe andre lignende aktiver af en momsregistreret sælger.

Når du ikke handler med 3. part, vil det være nødvendigt at du får aktiverne vurderet af en uvildig 3. part, som fastsætter aktivernes værdi. Da aktiverne ikke er særligt dyre, så kan dette slet ikke betale sig.

Når alle de firkantede regler er opstillet, så bør du gøre følgende - når dine aktiver ikke er i større omfang prismæssigt end de er:
Find nogle aktiver i samme stand, som er udbudt til salg. Værdifastsæt dine egne aktiver til en lavere værdi (svarende til hvad du ville kunne forvente i afslag ved forhandling), og sælg aktiverne til dit firma. Indhendt dokumentation for, hvor du har fundet de lignende aktiver, og hvilken pris de er udbudt til.

Gem denne dokumentation!

Hvis SKAT senere hen stiler spørgsmål ved din disposition kan du til enhver tid fremvise din dokumentation for din værdifastsættelse, og det vil vise, at du har handlet uden at forsøge på at snyde. Der er ikke noget ulovligt i at din virksomhed køber dine aktiver af dig privat, men prisen er afgørende for, om du har gjort det i god tro, eller i ond tro.

Så hellere prissæt for lavt end for højt... eller få en uvildig 3. part til at foretage vurderingen. Der er firmaer som ikke laver andet, eks. http://www.erhvervsvurdering.dk/

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke helt... Du siger at det bliver for dyrt, for mit firma at købe udstyret af mig. Altså mit firma er bare en enkeltmandsvirksomhed, som hvordan fungerer det med at skulle købe udstyret af mig selv...? Så er det vel både mig der skal betale, og mig der skal have pengene?

Jeg er godt med på hvordan man kan fastsætte salgsprisen, men ellers, så er jeg ikke helt med...

Måske skal jeg bare droppe idéen igen?

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)