Amen! |
Det er en anelse patetisk, at se en udefrakommende vurdere mine venskaber og forhold til disse. Jeg tror ikke helt Andy ved hvem jeg omgås i det daglige :)
Rand er iøvrigt slet ikke så uenig med mig, som han tror - senst havde vi emnet oppe at vende på en søgemaskinekonference i London i år. Var han mon der - eller vælger han at fastholde holdinger bygget på gammel løsrevet data?
Men nu hvor han er så vild med alle der bor i USA - og ikke tror på folk udenfor, så tag da et kig på nogle af de anbefalinger jeg har fået her. Hvis man ved bare lidt om SEO kender man godt de navne.
Jeg har det generelt med at argumentere for mine erfaringer med solide facts. Det er nok bl.a. derfor jeg har fået mig et godt navn - både her og i særlig grad USA. De fleste er ude efter forudsigelighed og gode resultater. Og det er det jeg forsøger at levere.
Jeg overlader det normalt til religiøse fanatikere og andre der ikke tror på virkeligheden at bruge argumenter som "jamen, XXX siger ...". Særligt absurd bliver det jo så, når XXX henviser til netop mig som en førende ekspertise, i relevanter sager - som i det konkrete tilfælde er "teknisk SEO".
Mange SEO'ere er desværre forblændet af hvad Google fortæller dem, eller "hyldeklare" løsninger, som de kan presse ned over alle deres kunder eller projekter og som er dejligt lette at håndtere. Som f.eks. XML sitemaps. Min erfaring er bare, at det ikke er den måde der skabes vedvarende værdi til ens kunder på - og det er det kunderne forlanger af mig - og som jeg kræver af egne projekter.
Jeg kan godt forstå at nogle falder for det., Det lyder jo besnærrende, at ... "du skal bare smide et XML sitemap på dit site, så er indekseringen på plads - og rankings følger automatisk". Men virkeligheden er bare ikke så enkel.
Faktum er, at du kan opnå mindst ligeså hurtig - nogle gange hurtigere, indeksering uden XML-sitemaps, og med de metoder som det kræver (herunder i særlig grad god site-arkitektur og links) vil som oftest følge gode rankings. Det er ikke tilfældet, hvis du bare spiser søgemaskinerne af med et XML-sitemap.
XML Sitemaps er opfundet af søgemaskiner for at hjælpe søgemaskinerne. Det er ikke lavet for at forbedre markedsføringen af virksomheder online.
Søgemaskinerne vil gerne have meget komplette indekser - også selvom der næsten ingen søgninger er efter det mest obskure og mindst populære materiale. Et stort indeks skaber værdi for dem. Men det gør det ikke for os.
At blive indekseret uden at ranke svarer lidt til at stå i en journalist's telefonbog - hvilket jo kunne være fedt, men hvis han aldrig ringer har det ingen værdi for dig. Kun for ham.
Det er iøvrigt langt fra den eneste feature søgemaskinerne stiller til rådighed, som ikke nødvendigvis altid - nogle gange aldrig, bør bruges af webmastere med interesse for SEO. Uanset hvad Google så iøvrigt siger.