Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse til selvstændige

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt forvirret, efter at have læst på div. links

Jeg er med på at men kan fra trække 3,56 kr. på km (første 20.000 km) og har man flere firmaer, er det 20.000 km pr. firma

MEN! - Hvad er nu de med at man kan få de faktiske udgifter for andel af bil dækket??

Eks. - Jeg kører 50.000 km om året - de 10.000 er privat og 40.000 er firma

Udgifter til bil (renter, afskrivning, grøm afgift, forsikring, benzin mm.) = 200.000.-

Så skulle jeg kunne udbetale 80 % af de 200.000 til mig selv (50.0000 - 10.000)? 160.000.- til beskatning

160.000 - topskat = 62.400 udb.

ved fradragssats = 20.000 x 3,56 + 20.000 x 1,90 = 109,200 udb

Kan ikke se fidusen ved de faktiske udgifter, da der INGEN forskel er på om det er løn, eller penge for kørsel? (beskattes som indkomst)

Hvad skulle fidusen være?

Selv med en meget dyr bil, er der ingen fidus, da det beskattes (kunne lige så godt være løn)

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej..du kan kun vælge det ene princip, og kun skifte princip 1 gang pr. bil.

Kørselspenge er skattefrie...og reelle udgifter får du fradrag for.

Så der ligger helt klart en fidus...om du så vælger det ene eller andet.

MvH

Peter

Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Den skal jeg lige forstå..

Kan man både få kørepenge og fradrag for reelle udgifter?

Hvis det kun er fradrag for udgifter (have læst som om man fik alle udgifter udbetalt til beskatning)

Så er det vel kun en god ide hvis man kører meget få KM i bilen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej..det er enten eller. Få km........?

Nu forstår jeg ikke, hvad du mener?

MvH

Peter

Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Bil uden for ordningen

Hvis du holder den nye bil uden for virksomhedsordningen, kan du fortsat lade virksomheden godtgøre dig dine udgifter til erhvervsmæssig kørsel, mens du fratrækker befordring hjem - arbejde som hidtil. Godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel kan ske enten med ligningsrådets satser, hvorved godtgørelsen er skattefri for dig og fragår i virksomheden, eller med faktiske udgifter (inkl. afskrivninger), hvorved du skal medregne beløbet til din personlige indkomst. Også i sidstnævnte tilfælde, kan beløbet fratrækkes virksomhedsresultatet.

 

Altså - Jeg kan enten vælge km penge eller få dække alle de faktiske udgifter (med den andel som bilen kører firma)

Men de penge er skattepligtige som indkomst - kan ikke se hvorfor jeg så bare ikke skulle udbetale mere i løn til mig selv??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Tror at du blander noget sammen.

Ved driftsudgifter via firma fordeling forholdsmæssig erhverv/privat.

Fradrag for den erhvervsmæssige andel og ikke fradrag for den private andel.

Hvad har ovenstående med din løn at gøre?

MvH

Peter

Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror den skulle være god nok - fra BDO

 

"Selvstændige kan vælge mellem 2 modeller. Enten kan de få dækket udgifterne til er­ hvervsmæssig kørsel i bilen med en forholdsmæssig andel af bilens faktiske udgifter. Dette kræver, at der føres nøje regnskab over biludgifterne. Alternativt kan der i virksomheds­ regnskabet fratrækkes biludgifter med satserne for skattefrie kørepenge. I så fald skal der udfærdiges bilag med oplysninger om kørslen"

Så enten kørepenge, eller faktiske udgifter! - Men hvis de faktiske udgifter beskattes som "indkomst" (du får udbetalt de faktiske udgifter, men beskattes som indkomst)

Så er der jo INGEN fidus, da man betaler 51,5 + 8% af disse penge, mens udbytte beskatning er 42 %??

Er bestemt ikke smart! - Så hellere eje bilen selv og hente km penge - kan godt se at en dyr bil og få KM vil være smart at kunne lave en SKATTEFRI udbetaling af de faktiske udgifter - Men den går nok ikke :)

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Forstår ikke din konklusion.

Du kan jo bare trække de faktiske udgifter fra i virksomheden...dermed sparer du skatteværdien af fradraget

samt 8% AM-bidrag.

MvH

Peter

 

Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Jeg har en lille virksomhed, hvor jeg selv laver regnskab, vha. SummaSummarum. Jeg kører i min private bil og trækker km fra i mit regnskab. Men jeg er blevet lidt i tvivl om jeg bogfører det rigtigt.. Det skal vel debeteres i min resultat opgørelse, altså skrives ind som udgift under omkostninger. Men så skal det jo krediteres et andet sted? I balancen under passiver?

Hilsen Malene

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...under mellemregning med firmaet.

Disse penge kan du så hæve skattefrit ud af firmaet, hvorved mellemregningen bliver udlignet.

MvH

Peter

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)