Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SQL forespørgsel fra 2 forskellige databaser?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg har et spørgsmål til en Access/SQL haj.

I forbindelse med et projekt, hvor vi løbende oploader data fra kasseterminalerne til webshoppen (så man bl.a. hele tiden kan se antallet at varer på lager) har jeg fået den "geniale" tanke, at disse data skal ligge i en separat Access database.

Nu er spørgsmålet så om man kan få den til at opføre sig som en SQL server hvor man kan "kalde" hver database som en del af forespørgslen.

Her er det illustreret  med oCon og oCon2 (prøvede først med databasenavnene; men det gik ikke)

sqlText = "select oCon2.Import.*, oCon.itemsOrdered.quantity from oCon2.Import, " _
& "oCon.itemsOrdered where " _
& "oCon2.Import.tbl2 = oCon.itemsOrdered.PrimaryKey "_
& "and oCon.itemsOrdered.orderID = " & intOrderID

 

 

Er det her et dødssejlerprojekt eller er der skjulte muligheder jeg ikke lige har set?

Eller bliver jeg nødt til først at trække data fra den ene database og herefter sammenligne med den anden?

Alle forslag imødeses med tak Smile

 Venlig hilsen,

Christian

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian iMARKETING:
I forbindelse med et projekt, hvor vi løbende oploader data fra kasseterminalerne til webshoppen (så man bl.a. hele tiden kan se antallet at varer på lager) har jeg fået den "geniale" tanke, at disse data skal ligge i en separat Access database.

Fy for den... det må du ikke. Hvis du absolut vil have noget liggende lokalt som koster gratis så gør det med mysql.

Christian iMARKETING:
Nu er spørgsmålet så om man kan få den til at opføre sig som en SQL server hvor man kan "kalde" hver database som en del af forespørgslen.

Nej.. For den connectionstring du har referer til filen.... 

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels.

Fandt ellers lige denne her:

http://support.microsoft.com/kb/113701

SELECT Customers.CustomerID
FROM Customers
IN "C:\DBASE\DATA\SALES" "dBASE IV;"
WHERE Customers.CustomerID Like "A*"

Den ser da interessant ud Smile

Venlig hilsen,

Christian

Fra Dyssegård
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian iMARKETING:

Hej alle sammen.

Jeg har et spørgsmål til en Access/SQL haj.

I forbindelse med et projekt, hvor vi løbende oploader data fra kasseterminalerne til webshoppen (så man bl.a. hele tiden kan se antallet at varer på lager) har jeg fået den "geniale" tanke, at disse data skal ligge i en separat Access database.

Nu er spørgsmålet så om man kan få den til at opføre sig som en SQL server hvor man kan "kalde" hver database som en del af forespørgslen.

Her er det illustreret  med oCon og oCon2 (prøvede først med databasenavnene; men det gik ikke)

sqlText = "select oCon2.Import.*, oCon.itemsOrdered.quantity from oCon2.Import, " _
& "oCon.itemsOrdered where " _
& "oCon2.Import.tbl2 = oCon.itemsOrdered.PrimaryKey "_
& "and oCon.itemsOrdered.orderID = " & intOrderID

 

 

 

Er det her et dødssejlerprojekt eller er der skjulte muligheder jeg ikke lige har set?

Eller bliver jeg nødt til først at trække data fra den ene database og herefter sammenligne med den anden?

Alle forslag imødeses med tak Smile

 Venlig hilsen,

Christian

Hej Christian,

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er du vil opnå, men du skal så vidt muligt undgå at splitte dine data op i forskellige databaser - og spørgsmålet må snarere være om det er muligt. Hvis det ikke er muligt (hvis du f.eks har en sælger på farten, som ikke kan være på nettet hele tiden) - så skal du lave en eller anden form for briefcase-model, hvor du har din hoveddatabase (webshop), som sælgeren river de relevante dele ned fra, tager ud på kundebesøg og synkroniserer når han er tilbage. Det kræver nogle robuste synkroniseringsmedtoder og en fornuftig "reconciliation"-mekanisme, dvs. at hvis record A er blevet ændret i både hoveddatabasen og hos sælgeren mens sælgeren var ude, så skal der tages stilling til hvilken rettelse der er den rigtige.

Kort sagt - lad være med at bruge forskellige databaser hvis det er muligt.

mvh

Jan

P.S. Hvis det er et spørgsmål om licenser, så kan du evt. overveje at skifte til mysql (som allerede er nævnt) eller til Firebird (http://www.firebirdsql.org/) - der er en virkelig robust client/server database (et open source spin-off fra Interbase)

Access er ikke gearet til et multiusermiljø.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Christian

Christian iMARKETING:
Er det her et dødssejlerprojekt eller er der skjulte muligheder jeg ikke lige har set?

Det kan du sagtens.

Jeg går ud fra du har dine data i 2 MS Access/Jet databaser. 

I din primære database laver du en sammenkædet/linket tabel til din kassedatabase. Hvis du kan finde funktionaliteten til at importere tabeller fra andre Access-databaser, kan du også finde linknings-funktionaliteten (kan ikke lige huske hvad den hedder).

Tabellerne fra kassedatabasen vil så fungere som almindelige tabeller i din Access, men du kan ikke lave om på deres design m.m. Du kan dog lave queries og alt muligt andet, som lå de to tabeller fysisk i samme database.

For et lidt pænere design kan du evt. overveje at lave en ny database (en 3.) der linker til de relevante tabeller fra dine to øvrige databaser. Det er lidt pænere og forhindrer at din første/primære database skulle fejle såfremt der f.eks. ikke er adgang til kassedatabasen.

Der er, for mig at se, intet i vejen med modellen.

 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Technocowboy:
Access er ikke gearet til et multiusermiljø.

Helt korrekt. Det er fy fy at bruge Access til web brug! Få det over på MS Sql Server med det samme (hvis du er i et ms miljø).

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus og Techno...

Så vidt jeg kan se har Christian intet behov for at igangsætte et konverteringsprojekt for at opnå den samme funktionalitet, som han har nu. Hvis systemet går for langsomt er det en anden snak, men problematikken er jo blot at han vil trække på informationer fra to forskellige databaser i de værktøjer han kender og bruger. Hurtig, gratis og nem løsning.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Super svar du har Jesper Yes

Det vil jeg gøre.

Til jer andre, der fortæller at Access er fy, fy skamme, så kan jeg sige, at jeg har arbejdet med Access i 10 år nu til webbrug og ikke een eneste gang har det givet nogen som helst problemer Wink

Tvært imod, så har den været super nem at arbejde med.

Og med Jespers forslag så vil tingene være endnu nemmere fremover.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian iMARKETING:
Til jer andre, der fortæller at Access er fy, fy skamme, så kan jeg sige, at jeg har arbejdet med Access i 10 år nu til webbrug og ikke een eneste gang har det givet nogen som helst problemer Wink

Jeg har udviklet helt helt CMS fra bunden på access DB  så jeg bakker lige op her .... det køre uden problemer, Er mængden af trafik stor er det nok ikke det smarteste.

/allan

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)