Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løfte momsen fra gulpladebilen

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 30. Jul 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har vurdering skriftligt fra et autoriseret værksted - så der kan næsten ikke være en finger at sætte der. Men super, tak for hjælpen - jeg antager at det kan lade sig gøre. Jeg vil lade min revisor gå i detaljerne, og se om det hele ikke falder på plads.

Tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Peter - Revisor:
Ja...den må kunne omregistreres til firmaet........og derved så vidt jeg husker løfte momsen

Jeg er uenig.  Når et gode er købt for private midler og tilført privatsfæren, er der truffet et valg, hvor købet ikke er sket i den pågældendes egenskab af en afgiftspligtig person - men i "det modsatte" altså som privat.

Tidligere diskuterede man, om man kunne opgøre en kompenserende regulering i henhold til momslovens § 43 og 44 men det er ved domstolene fastslået, at for at reglerne om kompenserende regulering kan anvendes, skal den pågældende have haft handlet i sin egenskab af afgiftspligtig person på købstidspunktet. Altså have været omfattet af momsloven, måske bare med en momsfradragsret på 0%.

På lidt mere forståeligt dansk:

Twiddle - du kan ikke opnå fradrag for nogen moms af bilens indkøbspris uanset hvor mange krumspring du laver. Den med at sælge bilen til dig selv går heller ikke - som privatperson må du jo ikke opkræve moms hvilket skulle være forudsætningen for at få momsfradrag i virksomheden.

Når det så er sagt, så er der intet til hinder for, at du momsmæssigt anser bilen for erhversmæssig og det vil sige løfter momsen af hele driften i form af brændstof, vedligehold osv. Momsfradragsretten omfatter også den andel, som du anvender bilen privat - skulle det ske.

Mht. momsen skal du huske på, at når du undlader at løfte momsen af anskaffelsen, så skal du heller ikke afregne moms af salget.

Du kan også (mener jeg, det bør du undersøge) omregistrere bilen til fuld erhvervsmæssig anvendelse, så du slipper for tillægget til vægtafgiften.

Mht. til de skattemæssige forhold, vil jeg ikke udtale mig.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Lars..jeg er uenig med det du skriver.

Har kørt sådan en sag igennem i praksis uden problemer, så nej din argumentstion kan jeg ikke følge.

Men vil da lige checke.

Men ellers er det vel ikke anderledes end at han kan sælge bilen til en bilforhandler, og så kan firmaet

købe bilen hos bilforhandleren. Dermed skulle problemet være løst.

 

MvH

Peter

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

jeg er helt enig med dig.Yes

jeg forsår heller ikke hvordan Peter kan komme frem til at "løfte" momsen.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå..Anders..hvorfor skriver du det så ikke i første ombæring?

Men problemet kan snildt løses.....så der er ikke så meget at være uenige om.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Peter - Revisor:

Men ellers er det vel ikke anderledes end at han kan sælge bilen til en bilforhandler, og så kan firmaet købe bilen hos bilforhandleren. Dermed skulle problemet være løst.

Nu er jeg ikke talmand, men jeg kan ikke få den til at hænge sammen.

Eksempel
Oprindelig pris 100.000 kr.
Heraf moms: 10.000 kr. (husk der beregnes ikke moms af registreringsafgiften).

Værdi i dag: 80.000 kr.

Sælges til forhandler og der kommes 80.000 kr. i lommen.

Købes af forhandler for 80.000 kr.
+ moms 20.000 kr.

De 20.000 afløftes og nettoudgiften efter momsfradrag er 80.000 kr. som vi havde i lommen fra før.

Er det mig, eller er det ikke bare frem og tilbage ?

Jeg vover et øje, jeg plejer nemlig ikke at påstå jeg ved, hvad andre tænker på, men Peter, er det ikke fordi du blander momsfradrag og skattemæssige afskrivninger sammen ??

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Har kørt sådan en sag igennem i praksis uden problemer, så nej din argumentstion kan jeg ikke følge.

Men vil da lige checke

@Peter, har du fundet din gamle sag ? 

Vh
Lars

Tilmeldt 30. Jul 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har talt med min revisor, og han påstår at det IKKE kan lade sig gøre at løfte momsen fra den efterfølgende. Så medmindre du lige kan pege mig til noget lovstof eller lignende så jeg har noget at gå videre med - så tror jeg at jeg må give fortabt :-(

~ Twiddle

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...har kigget på den.....sagen var så lidt anderledes end jeg huskede den.

Så din revisor og Lars Gosvig har ret.Yes

Beklager, at jeg har ført dig på vildspor.

 

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Twiddle,

Du bør sælge din private gulpladebil og derefter købe en anden tilsvarende bil i firmaet, hvor du kan fratrække momsen. På den måde "får du momsen i hånden", som du gerne ville have.

Du får også frigjort de midler, som du privat har bundet i bilen, og opnår dermed et større beløb til privatforbrug, og du slipper derfor at trække disse penge ud af dit firma, og slipper derfor også at betale skat af disse penge.

Så du kan opnå en større økonomisk gevinst ved at sælge din bil og købe en ny i firmaet. Især når du allerede har vurderet, at bilen ville være mest fordelagtig at drive via firmaet.

 

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)