Næh, men selv hvis det er 2% tror jeg stadigvæk at butikkerne vil være bedre tjent med at betale en større sats til PBS for at dække tabet end ved at lægge alt for meget bøvl i vejen for kunderne i form af 3D Secure og tilsvarende bøvl.
Selv vælger jeg en butik fra hvis den kræver 3D Secure, det er så træls at fylde indkøbskurven for så at blive sendt via netbanken (som jeg ikke kan logge ind på via min normale browser) og jeg så kan starte forfra i en anden browser.. Det gider jeg ganske enkelt ikke.
Til gengæld vil jeg gerne betale 2% ekstra for en super nem checkout!
Men hvorfor skulle det blive dyre? det er jo alligevel netbutikken som hænger på regningen når der bliver svindlet, og det tror jeg ikke bliver ændret i nær fremtid selv om sikkerheden bliver strammet.
Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk
Nej, boblekuverter, tape og papkasser er endnu ikke let omsættelige varer på det sorte marked.
Men sælger man mobiltelefoner, bærebar computer, spillekonsoller mv. i webshop, så er det er større problem.
Tro det eller lad være, men svindlerne er også rykket nedad i værdikæden, sådan at de nu svindler sig til hundefoder og især loppemidler til hunde og katte. Vi har haft et tocifret antal sager allerede med køb af hundefoder og loppemidler, som har set lidt for mystiske ud pga. bestillerens ip adresse. Vi har enkelte gange fået sendt varerne af sted og senere fået en chargeback fra PBS pga. at kortet var misbrugt. Den typiske ordre har været fra en udenlandsk IP adresse men med levering af varerne til en dansk adresse.
Jeg tror at der kommer rigtigt meget mere i fremtiden, når kunder med mindre moral finder ud hvor let det er bare at bestille varer og derefter melde deres kort midbrugt og underskrive Tro og Love erklæring på at det ikke er dem som har bestilt varerne.
Meget muligt, men faktuelt har jeg bare det problem... det kan så godt være det bliver nemmere hvis det bliver noget man skal gøre hver gang.
Men det løser stadig ikke det problem at nogle kunder måske vil få endnu svære ved at handle online, vi oplever næsten dagligt der ringer nogle for at få hjælp til at gennemføre et betalings forløb, og jeg vil ikke mene den vi har på skiftselv.dk er speciel kompliceret at komme igennem.
Og derfor tror jeg godt at yderligere sikkerhed foranstaltninger på den lange bane kan gå hen og blive dyre end de "svindlere" vi af og til har på besøg hos os.
Så du mener man skal lempe på kravene, og gøre det nemmere at svindle, således at det bliver nemmere for alle at handle online?
Danmark er pt ik udsat for ret meget svindel, men det er på vej... Når DK når samme niveau, som mange andre EU lande, så får piben sikkert en anden lyd...
som har set lidt for mystiske ud pga. bestillerens ip adresse
Hvordan kan man se, om en IP-adresse er mystisk?
Vi plejer at checke hvor IP adressen hører hjemme i en af de mange WhoIs services på nettet. Som regel har IP adressen hørt hjemme i et afrikansk land i de tilfælde vi er forsøgt svindlet.
Næh, men selv hvis det er 2% tror jeg stadigvæk at butikkerne vil være bedre tjent med at betale en større sats til PBS for at dække tabet end ved at lægge alt for meget bøvl i vejen for kunderne i form af 3D Secure og tilsvarende bøvl.
Det kommer aldrig til at ske... For så kan shoppen pludselig have en interesse i at svindle, og det vil slet ik være i PBS interesse...
Anders Christensen:
Selv vælger jeg en butik fra hvis den kræver 3D Secure, det er så træls at fylde indkøbskurven for så at blive sendt via netbanken (som jeg ikke kan logge ind på via min normale browser) og jeg så kan starte forfra i en anden browser.. Det gider jeg ganske enkelt ikke.
Til gengæld vil jeg gerne betale 2% ekstra for en super nem checkout!
Men 3D Secure mm bliver standard før eller senere hen... Det er kun et spørgsmål om tid.
Og de 2% kommer du som kunde aldrig til at hænge på, da det bliver shoppen, som må sluge dem... Ligesom alle andre gebyre, som der er ved betalingssystemer... Ideen er god, men tvivler på den nogensinde bliver til virkelighed...
Vi mener ikke at håndtering af svindel er et spørgsmål om at skulle betale mere til f.eks. PBS, men vil gerne hjælpe til at alle vores kunder får så mange informationer og muligheder for at sikre sine betalinger. Vi har derfor lavet et sikkerhedsprodukt vi kalder "Fraud Fighter" og som man kan læse mere om her: http://www.epay.dk/products/fraudfighter.asp
I rapport vedr. betalingskortmarkedet 2010 (fra Konkurrencestyrelsen) beskriver PBS følgende vedr. misbrug på Internettet:
Antallet af misbrugssager med dankort på internettet var i 2009 på 189 pr. 1 mio. transaktioner. Dermed er misbrugsfrekvensen på internettet meget højere end i den fysiske handel.. I 2004 udgjorde tabet 90 kr. pr. 1 mio. kr. i omsætning. I 2009 var det faldet til 45 kr. pr. 1 mio kr. i omsætning.
Vi tror helt sikker også at der vil blive flere svindelsager på internettet, men en eksplosiv stigning regner vi nu ikke med.