Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af varer købt udenfor EU

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål:

 

Når jeg køber varer udenfor EU betaler jeg ikke moms, men bliver efterfølgende opkrævet moms, importgebyr samt told fra hhv. SKAT og Post Danmark. Kan jeg trække den moms fra? Hvis ikke ender man jo dybest set både med at betale moms (af køb af varer udenfor EU) samt salgsmomsen! Kan det være rigtigt??

 

Jeg har diskuteret dette en del med familie og bekendte og ingen synes at være helt sikre på hvad der er rigtigt / forkert. 

 

Håber I kan hjælpe mig.

 

På forhånd tak!

Hilsne

Lone

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone :

Jeg har et spørgsmål:

 

Når jeg køber varer udenfor EU betaler jeg ikke moms, men bliver efterfølgende opkrævet moms, importgebyr samt told fra hhv. SKAT og Post Danmark. Kan jeg trække den moms fra? Hvis ikke ender man jo dybest set både med at betale moms (af køb af varer udenfor EU) samt salgsmomsen! Kan det være rigtigt??

 

Jeg har diskuteret dette en del med familie og bekendte og ingen synes at være helt sikre på hvad der er rigtigt / forkert. 

 

Håber I kan hjælpe mig.

 

På forhånd tak!

Hilsne

Lone

Der findes rigtig mange gode sider på nettet, hvor du kan finde svar på dine spørgsmål.
Du kan også prøve at søge efter dem her på Amino.

Læs denne side, så har du svar på dine spørgsmål:
http://www.100svar.dk/moms-import/

Med venlig hilsen

Bastian

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone :

Når jeg køber varer udenfor EU betaler jeg ikke moms, men bliver efterfølgende opkrævet moms, importgebyr samt told fra hhv. SKAT og Post Danmark. Kan jeg trække den moms fra? Hvis ikke ender man jo dybest set både med at betale moms (af køb af varer udenfor EU) samt salgsmomsen! Kan det være rigtigt??

Havde du startet med at undrsøge reglerne inden du begyndte at importere vare ville du vide at ens virksomhed skal være registreret som importør hos SKAT (ser via Erhvevs og Selskabsstyrelsen)

Er firmaet importør registreret bliver importmomsen bare modregnet i dit momsregnskab, Nøjagtigt på samme måde som med Dansk købsmoms.

Du kan læse mere i SKATS vejledning.  http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=52853 

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Min virksomhed er skam registreret  som importør hos SKAT, men derfor kan man jo godt have lidt begynder vanskeligheder og tvivlsspørgsmål, særligt når der er mange, som tilsyneladende ikke kender reglerne. 

 

Hilsen

Lone

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone :
Min virksomhed er skam registreret  som importør hos SKAT, men derfor kan man jo godt have lidt begynder vanskeligheder og tvivlsspørgsmål, særligt når der er mange, som tilsyneladende ikke kender reglerne. 

Om andre kender reglerne er jo ikke vigtigt, det vigtge må da være at du kender reglerne!  Når du er importregistreret skulle du gerne modtage en månedlig opgørelse af  import moms samt  told, det er kun toldend der skal betales, import momsen modregnes i dit momsregnskab.  

Er varerne kommet ind i landet via Post DK Toldcenter kan det ske at de glemmer at tjekke om varemodtageren er importør regisrere.

Mvh

Ravn

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone :

Min virksomhed er skam registreret  som importør hos SKAT, men derfor kan man jo godt have lidt begynder vanskeligheder og tvivlsspørgsmål, særligt når der er mange, som tilsyneladende ikke kender reglerne. 

 

Hilsen

Lone

Så forstår jeg ikke hvorfor du er blevet opkrævet moms.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Er varerne kommet ind i landet via Post DK Toldcenter kan det ske at de glemmer at tjekke om varemodtageren er importør regisrere.

Mvh

Ravn

vil det sige Post DK Toldcenter slipper pakkerne igenem uden at opkræve gebyr
for varemodtageren der er importør regisrere. ?

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 06:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Sjøgren:

Du trækker momsen fra på samme måde som hvis du køber varer i DK.

Check evt. svaret her: http://www.startvaekst.dk/momsvedimport_1 (køb af varer uden for EU)

Mvh
Søren

Du kan ikke trække den moms fra, hvis den først er blevet opkrævet. Der står faktisk at du skal modregne - IKKE fratrække. Jeg har tidligere stillet spørgsmålet direkte til SKAT, så dit svar er direkte forkert.

@Lone:

Postdanmark er ikke særlig god til at finde ud af, om man er importørregistreret eller ej. DEt sikreste er, at bede afsenderen om at sikre, at dit CVR nummer fremgår MEGET tydeligt af adressemærkaten og de medsendte toldpapirer. Og hvis det alligevel går galt, skal du kontakte postvæsenet (der er et telefonnummer og adresse på det adviseringsbrev du modtager, om at pakken ligger på posthuset. Så ændrer de fortoldningen i løbet af et par dage, og du kan hente pakken direkte på posthuset. Hvis du først har hentet den er løbet kørt. Du kan også gå på posthuset, og bede dem om at få det ændret, men det tager som sagt et par dage. Derefter får du opkrævningen på told fra SKAT og opkrævning på fortoldningsgebyr fra PostDanmark (så det skal betales).

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Uhh...synes der er mangle forskellige svar. 

 

Proceduren er at jeg får mine pakker leveret direkte til mit firma fra postvæsenet hvor jeg kvitterer. Efterfølgende får jeg så en faktura fra Post Danmark for importgebyr på kr. 160,- pr. pakke samt en faktura fra Skat for told og senere en faktura fra Skat for momsen, som der står jeg skal indberette som køb i udlandet. Det er den normale procedure og jeg er som sagt importør registreret hos Skat, hvilket betyder at alle pakker bliver tjekket af toldvæsenet inden jeg overhovedet får dem.

 

Så er mit spørgsmål at den moms (for varekøb i udland/udenfor EU) om jeg får den igen på samme måde som hvis det var et køb i DK (indgående), hvilket jo ville være det mest logiske, ellers vil jeg jo ende med både at betale momsen for varekøb i udlandet samt efterfølgende salgsmoms.  Det giver jo ingen mening og så ville det jo være alt for dyrt at drive forretning på den måde. 

 

Når jeg indberetter til SKAT skal der så være minus eller plus tegn ud for varekøb i udland kolonnen? Og hvad med Salgsmoms kolonnen? Og endelig købsmomsen (indgående?)

 

Håber der er nogle, der kan svare på dette, da jeg ærlig talt er forvirret omkring hvorfor SKAT opkræver mig moms for varekøb, hvis jeg alligevel skal have dem retur i sidste ende...

 

På forhånd tak!

 

Hilsen

Lone

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)