Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SPØRGSMÅL VEDR. INDBERETNING AF MOMS....

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 01:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Tast-selv??

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og skal indberette momsregnskab inden d. 17. august, altså allerede inden kl. 24. på mandag. Jeg har bestilt nem-id, som jeg har fået kode og det hele til, men det virker først fra på mandag. VEd I om man kan indberette momsregnskab elektronisk et sted uden at man skal bruge digital signatur eller nem-id?

Moms-måneder??

Da jeg ikke før har prøvet at indberette moms, har jeg selvfølgelig et par spørgsmål, som måske synes en smule banale. Jeg er i tvivl om, hvilke måneder det er jeg skal indberette for? Er det for april, maj og juni? eller maj, juni, juli? Jeg skal indberette kvartalsvis og startede først op d. 1. maj....

Købsmoms - Import indenfor og udenfor EU

Da jeg importerer en del varer både indenfor EU og udenfor EU er jeg lidt i tvivl om hvor meget og lidt der skal indberettes?

Vedr. de lande indenfor EU som jeg har købt varer fra, hvad gør jeg med dem i forhold til købsmomsen? Ex. har jeg købt noget i Finland, hvor leverandøren havde puttet moms på...ellers er der ikke kommet moms på de andrer varer indenfor EU som jeg har købt hos, og så vidt jeg mener har de ikke puttet moms på. Skal jeg så stadig indberette noget til momsindberetningen??

Vedr. de lande udenfor EU, ex. USA og Asien, der har jeg som udgangspunkt kun betalt for varene samt fragten. Men endnu ikke betalt moms af varene, og går ud fra at jeg så bare skal lægge moms på alle disse varer og indberette dem? Er det korrekt?  Alle pakkerne bliver fortoldet inden jeg henter dem og de fleste af pakkerne har jeg allerede betalt importgebyr samt told på inkl. moms. Skal jeg så indberette toldsummen og importgebyret og deraf indberette momsen af dette, eller hvordan forholder jeg mig til det? I få tilfælde har jeg allerede betalt momsen af varerne, idet leverandørerne var kommet til at skrive mit navn i stedet for firmanavn på pakkerne. De varer som jeg altså allerede har betalt moms af, skal de stadig indberettes - ligesom jeg også gør med de varer jeg herhjemme og også har indbetalt moms af?

Salgsmoms

Går ud fra at når jeg skal indberette salgsmomsen (har kun danske kunder), så er det ligegyldigt om mine produkter er indenfor EU og udenfor EU der skal bare lægges moms på ikke?

 

På forhånd tak!

hilsen

Lone

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke logge ind på TastSelv erhverv med NemID. Du skal logge på med Digital signatur eller din TastSelv-kode.

Du skal indberette for 2. kvartal. (01/04 - 30/06)

Med venlig hilsen

Bastian

Fra Gedved
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan altså godt indberette moms ved hjælp af NemID hvis du har en enkeltmandsvirksomhed og et NemID, så det er ikke korrekt det Bastian skriver. Det kan man også se på SKAT's hjemmeside:

DanID er begyndt at udstede privat NemID til afløsning for personlig digital signatur. Husk at hvis du ejer et enkeltmandsfirma, kan du logge på TastSelv Erhverv med personlig digitale signatur eller privat NemId.

Desuden er fristen jo altså den 17/8 og det er først tirsdag og dermed tirsdag aften kl.24. Du har altså en dag ekstra i forhold til det du regnede med.

Du skal angive moms for 2. kvartal. Da du først er startet 1/5 er det jo så maj og juni du skal angive for.

Mht. EU moms må jeg melde pas - det har jeg ikke erfaring med.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone :
Købsmoms - Import indenfor og udenfor EU

Moms er nu ikke så svært når det kommer til indberetning. I forbindelse med at du blev momsregistreret blev du også pligtig til at oprette nogle momskonti i dit regnskab. Det er i princippet blot dem der skal indtastes til SKAT.

Hvis du køber varer i et andet EU-land, skal du selv beregne dansk moms (erhvervelsesmoms) af varerne. Erhvervelsesmomsen kan fratrækkes som købsmoms, på samme måde som hvis varerne var købt i Danmark. Effekten er altså 0 i dit regnskab.

Du kan ikke trække moms fra som du har betalt i udlandet. Husk at hvis du ved fejl modtager en faktura med moms - så tag fat i leverandøren med det samme. Du risikerer i værste fald at momsen ikke kan fratrækkes i dit skatteregnskab.

Dine spørgsmål få dage før der skal ske momsindberetning efterlader et indtryk af et regnskab, der sejler. Jeg vil anbefale dig at få styr på dette. Tag et regnskabskursus eller få en bogholder til at hjælpe dig med regnskabet. De penge vil være godt givet ud.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres gode svar, og ja, det er i sidste øjeblik idet jeg har været på ferie...

 

Der er dog stadig ingen der har svaret på problematikken omkring Nem-id - jeg havde bestilt en kode og fået den, men det viste sig at man åbenbart ikke må bruge den på netbanker endnu, hvilket jeg forsøge i går, og nu er Nem-id koden således spærret og jeg har bestilt en ny, men den kommer jo næppe på mandag eller tirsdag. Hvordan indberetter jeg så elektronisk?? Man skal bruge enten digital signatur eller nem-id for at komme til test-selv eller kan man gøre noget helt tredje? Det er rimelig kritisk....

 

På forhånd tak!!!

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er helt umuligt at indberette elektronisk pga. NemID, så må du gå den tunge vej og ringe til SKAT. De kan danne en FI-linje til dig og sende pr. mail, så du kan få indbetalt din moms.

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Fragt

Jeg har købt en del varer udenfor EU og indenfor EU hvor jeg har betalt for varen samt fragten. Eftersom der jo skal beregnes moms af både varen og fragten, kan jeg så nøjes med bare at skrive hvad varen har kostet incl. fragt og så tage momsen heraf på en linie eller skal varen og fragten opdeles i to så der kommer to momsbeløb?

 

Hvordan er det man beregner salgsmomsen?

Ex. jeg køber en vare til kr. 100 ex. moms fra udlandet.

Jeg sælger den til 200 ex. moms. til en kunde.

Hvordan opgiver jeg det til momsregnskabet, hvordan skriver man det og hvordan deler man det op? Ved det lyder banalt, men som sagt er jeg helt grøn i det her og er lidt usikker.

 

Tak:-)

 

Og er der nogle der kan anbefale et program hvor der står hvad der skal med og hvad der ikke skal med? Skal man ex. have hvad der står på ens konto med eller skal man bare nøjes med at skrive hvad man har købt, hvad man har betalt af moms, og hvad man endnu ikke har betalt af moms, hvad man har solgt, og hvad man har fået af moms? Er usikker på alt det med erhvervelsesmoms, købsmoms, salgsmoms?

 

 

Tusind tak!

Lone

Vare 1:    Eftersom jeg ikke kan logge på Skat med nem-id, ved jeg ikke hvordan det jeg helt præcist skal taste ind kommer til at se ud.

 

Er der nogen der kan skrive hvad der skal stå i en kolonne når man laver selve regnskabet.

 

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)