Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ingen personlig beskatning

Side 5 ud af 8 (80 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias:

mon ikke det gavner mere end at være flaskedreng i bilka?

DEt kommer da virkelig an på, om der er nogen, der vil betale dig for det, du er uddannet til! Hvis der ikke er det, er det så rimeligt, at arbejdsmand Hansen skal betale for at du får understøttelse, fordi du er for 'fin' til at tage et job af samme type som han har????

Er fuldstændig på linie med DeMIb her - vi vil gerne hjælpe dem, der ikke KAN klare sig selv, men ikke dem, der er hævet over 'almindelige' ufaglærte jobs, og synes de har fortjent det bedre. Faktisk udviser de en ufattelig grad af foragt for 'almindelige' mennesker, som måske har ufaglært arbejde.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin, jeg synes du er ude i en meget bagvendt argumentation - som uanset om du mener det eller ej, ender i borgerløn.

Jeg synes det er yderst fornuftigt at man med både S.U., pensioner osv har lagt et loft for hvor meget man må tjene ved siden af. At der så er et hul der gør at nogle få kan udnytte systemet på en måde som det bestemt ikke var tiltænkt - og som jeg er overbevist om der absolut ikke er opbakning til i befolkningen, synes jeg bestemt ikke skal udbredes til alle. Det hul skal lukkes.

Jeg synes virkelig at studerende skal passe meget på med at blive for grådige. Danske studerende er i forvejen nogle af de mest forkælede i hele verden. Og det synes jeg sådan set er OK. Men så skal de gode systemer vi har altså ikke skamrides på den her måde. For så bliver det altså svært at bevare opbakningen til dem. Så mister i min og mange andres opbakning - og så ender vi med et dårligere system for alle.

Jeg synes det virker helt bagvendt, at I giver udtryk for at vi andre nærmest skal være taknemmelige for at I "gider" at studere. I andre lande ville folk skære højre arm af for sådan en uddannelse - her mener I vi skal være taknemmelige og belønne jer for det. Slap lige lidt af og vær en smule udmyg!

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 03:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at der skal en lovændring til. Lad os antage at en selvstændig i snit tjener 500.000,- kr. om året, så kunne han/hun istedet vælge at tjene 1.000.000,- kr. hvert andet år og hvert andet år tilmelde sig en uddannelse og modtage S.U., boligsikring, tilskud til børnepasning og måske endda en julekurv fra Frelsens Hær. Hvis alle selvstændige udnyttede det hul der findes med virksomhedsskatteordningen, så er S.U. snart fortid i Danmark og hvem ønsker det?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten,

Der er ikke tale om, at det er de ufaglærte (eller dårligt lønnede i det hele taget), som finansierer SU'en. Som jeg skriver til deMib længere oppe, så kan de dårligt lønnede sandsynligvis ikke engang finansiere deres eget brug af velfærdssystemet (sygehus, skole, veje, politi, læge, skoletandlæge, sportsforeninger, mv).

Der er i stedet tale om studerende, som rent faktisk selv finansierer deres SU via den topskat, som de senere kommer til at betale af den opsparede kapital.

Altså, når indtægten flyttes til senere, så vil den oftest blive udbetalt som topskat, og så skal der altså ikke særlig stor indtægt til, før den studerende selv betaler sin SU.

Så der er ikke tale om, at der er nogen som skal arbejde hårdt for at de aktive studerende, med masser af energi, giver den en ekstra skalle.

Det er noget som samfundet bør hilse velkomment, da det er til glæde for os alle.

Mener du virkelig, at vi skal brandbeskatte unge mennesker, som tjener over ca. 8.500 kr. om måneden?

Hvis de i stedet vælger ikke at tage en uddannelse, så bliver de først brandbeskattet, når de tjener mere end ca. 30.000 kr.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Mener du virkelig, at vi skal brandbeskatte unge mennesker, som tjener over ca. 8.500 kr. om måneden?

Det er da noget vrøvl. Der er på ingen måde tale om nogen brandbeskatning. De beskattes præcis efter samme regler som alle andre. Det som er spørgsmålet er, om de skal have lov til at tjene ligeså meget de gider - altså de få der kan udnytte virksomhedsordningen, samtidig med at de udover en gratis uddannelse modtager bistand betalt af skatteydere der måske tjener meget mindre end dem.

At du ikke godt kan se det grådige i det er mig komplet uforståeligt. Jeg håber virkelig ikke der er ret mange der tænker som du, for så ser det skidt ud for S.U.'ens fremtid.

Jeg gider i hvert fald ikke betale skat til den slags - og jeg er sikker på at der ikke er ret mange andre der gider. Så fortsæt bare i samme spor, hvis I vil have S.U.'en nedlagt eller stærkt forringet. Og forklare så venligst de studerende der kommer efter jer, hvordan en generations grådighede ødelagde det for de næste.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nikolaj,

Hvis vi netop tager udgangspunkt i dit eksempel, og regner lidt på det, så vil du rent faktisk opleve, at modellen med at modtage SU i det første år, og så udbetale sig selv 1 mio. kr. i det andet år, vil blive hårdere beskattet - selv når SU'en er modregnet.

Staten vil altså tjene på den model du opstiller, og den "smarte" iværksætter vil tabe penge på den model.

Hvis man tjener 500.000 årligt, så vil man skulle betale topskat af 110.000 kr. årligt. På to år bliver det 220.000 kr. Topskatten er 15%, og den totale topskat bliver derfor 33.000 kr.

Hvis man tjener 1.000.000 kr., så vil man skulle betale topskat af 610.000 kr. i det andet år, og 15% af det bliver 91.500 kr.

Hvis man fratrækker de to tal fra hinanden, så har staten modtaget 58.500 kr. i ekstra topskat i din model. SU'en svarer omtrent til 60.000 kr. årligt, så derfor vil det hele ende i nul.

Dog skal man huske på, at den studerende mister sit bundfradrag i studieåret, og dermed taber penge på den konto.

Så lige netop dét eksempel du nævner vil være en dårlig model for den studerende, men en god forretning for staten.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej deMib,

Hvad kan man ellers kalde denne beskatning? For almindelige lønmodtagere må regnestykket se således ud:

SU Indtægt SKAT Udbetalt
5.000 8.500 3.400 10.100
4.000 9.500 3.400 10.100
3.000 10.500 3.400 10.100
2.000 11.500 3.400 10.100
1.000 12.500 3.400 10.100
0 13.500 3.400 10.100
0 14.500 3.800 10.700

Når den studerende (lønmodtager) når loftet på de 8.500 kr., så modregnes SU'en i den tjente løn. Dvs. tjenes der 1000 kr. mere, så mistes der 1000 kr. i SU.

Det er altså ligegyldigt om den studerende tjener 8.500 kr. eller om den studerende tjener 13.500 kr. Der er det samme udbetalt.

Den studerende har derfor 100% beskatning, når man tjener over de 8.500 kr. om måneden.

En skat på 100% synes jeg nu alligevel er en form for brandbeskatning... Surprise

Man skal derudover tænke på, at den studerende samtidig skal passe sit studium, og i nogle tilfælde også har en familie, som skal passes.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin, det er fordi du tager udgangspunkt i at S.U. er en borgerløn, men det ER det altså ikke.

At få fradrag i sin bistand fordi man kan klare sig selv er ABSOLUT ikke en skat. Det er simpelt hen noget vrøvl.

Jeg synes det i den grad er en tabermentalitet du giver udtryk for. Det er godt nok trist, at der er nogle der kan tænke så egocentrisk. Meget trist.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:

Hej Nikolaj,

Hvis vi netop tager udgangspunkt i dit eksempel, og regner lidt på det, så vil du rent faktisk opleve, at modellen med at modtage SU i det første år, og så udbetale sig selv 1 mio. kr. i det andet år, vil blive hårdere beskattet - selv når SU'en er modregnet.

Staten vil altså tjene på den model du opstiller, og den "smarte" iværksætter vil tabe penge på den model.

Hvis man tjener 500.000 årligt, så vil man skulle betale topskat af 110.000 kr. årligt. På to år bliver det 220.000 kr. Topskatten er 15%, og den totale topskat bliver derfor 33.000 kr.

Hvis man tjener 1.000.000 kr., så vil man skulle betale topskat af 610.000 kr. i det andet år, og 15% af det bliver 91.500 kr.

Hvis man fratrækker de to tal fra hinanden, så har staten modtaget 58.500 kr. i ekstra topskat i din model. SU'en svarer omtrent til 60.000 kr. årligt, så derfor vil det hele ende i nul.

Dog skal man huske på, at den studerende mister sit bundfradrag i studieåret, og dermed taber penge på den konto.

Så lige netop dét eksempel du nævner vil være en dårlig model for den studerende, men en god forretning for staten.

 

 

Ja det kan jeg godt se, at det var et skidt eksempel jeg kom med, medmindre at den studerende hvert andet år har adresse på Costa del Skattely et sted i Caribien Big Smile

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Der er i stedet tale om studerende, som rent faktisk selv finansierer deres SU via den topskat, som de senere kommer til at betale af den opsparede kapital.

Altså, når indtægten flyttes til senere, så vil den oftest blive udbetalt som topskat, og så skal der altså ikke særlig stor indtægt til, før den studerende selv betaler sin SU.

Martin

Du er tilsyneladende helt uden for pædagogisk rækkevidde her. Din antagelse om, at alle, der studerer på et tidspunkt kommer til at betale topskat er helt ude i hampen!

Det er måske ikke trængt ind hos dig, at der faktisk er abejdsløse akademikere, og at en akademisk uddannelse langt fra er ensbetydende med toplønninger.

I det hele taget giver du udtryk for en ufattelig forkælet 'jeg er bedre end de andre'-mentalitet, som åbenbart betyder, at vi allesammen bare skal betale for, at du kan tjene penge, få SU osv.

Og jo, ufaglærte og arbejdsløse betaler faktisk også skat, som bl.a. går til din SU.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 5 ud af 8 (80 indlæg)