Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ingen personlig beskatning

Side 4 ud af 8 (80 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin, jeg tror du skal hoppe tilbage til starten af tråden og læse oplæget igen - for det lyder somom du argumenterer for noget andet end det som tråden handler om, og som jeg snakker om :)

Jeg synes det er fint nok at man på S.U. kan tjene op til et vist beløb, og betale sin skat af det. Det som pisser mig af, er at nogle unge - som trådstarter, vil have lov til at tjene uendeligt mange penge, spare dem op i sit firma til senere udbetaling, og så samtidig hæve S.U. Det synes jeg er en forkælet og grådig holding.

Og det er iøvrigt en ordning som kun nogle fagområder kan benytte - der hvor selvstændig virksomhed er mulig. Min kone studerer f.eks. til lærer lige nu. Men hun knokler samtidg, som lærer på en lokal skole. Og derfor får hun naturligvis ikke S.U. Det synes jeg er meget fair. Men hun ville jo aldrig kunne udnytte den her fidus, som trådstarter ønsker - solelærearbejde kan ikke faktureres ind i et selskab :)

S.U. er ikke borgerløn - det er en ydelse du kan få på visse betingelser - herunder at du IKKE tjener mere end XX kroner. "Virksomhedsordningen" er et forsøg på at omgå disse meget rimelige begrænsinger i støtten. Og derfor er det undergravende.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er vi nok i bund og grund enige.

Jeg taler godt nok også om, at kunne spare op til senere udbetaling. Hvis der udbetales penge om 5 år, og de udbetales ved siden af en løn, så bliver hele det opsparede beløb jo beskattet med topskat, og der lægges derved en større andel af pengene i statskassen, end hvis de blev beskattet under uddannelsen.

Men netop det faktum du nu bringer op, at det kun er nogle personer som kan benytte sig af modellen, er ikke i orden.

Der er derfor en meget stor urimelighed i det nuværende system, som tilgodeser studerende, som tjener penge som iværksættere, frem for lønmodtagere.

Det er faktisk sjældent i vores samfund, at iværksættere præmieres frem for lønmodtagere.

Men grundlæggende, så er vi nok ikke helt så langt fra hinanden. Vi er begge imod urimeligheder i systemet, og vi er enige om at ekstra arbejde skal beskattes, men også at ekstra arbejde skal belønnes.

 

Fra København NV
Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg synes det er fint nok at man på S.U. kan tjene op til et vist beløb, og betale sin skat af det. Det som pisser mig af, er at nogle unge - som trådstarter, vil have lov til at tjene uendeligt mange penge, spare dem op i sit firma til senere udbetaling, og så samtidig hæve S.U. Det synes jeg er en forkælet og grådig holding.

jeg vil gerne vide hvor jeg kan tjene uendeligt mange penge..!?
og det var faktisk ikke det min tråd omhandlede..

derudover vil jeg foreslå dig et kursus i Assertiv kommunikation.
jeg er af dig i denne tråd blevet kaldt mange ting som ikke stemmer overens med mig som person.

Men jeg fortæller tidligere at jeg er enkeltmandsvirksomhed, som er ramt i finanskrisen.. jeg har 3 valg...
... at studere og være sikker på at modtage SU hver måned hvilket dækker under 50% af mine udgifter, samt ny viden

... upsige min virksomhed, for så at modtage kontanthjælp som ligger en smule over SU.

... eller sælge alt hvad jeg ejer og flytte hjem til min mor og far (ville mutti sikkert elske) ;)

Mit valg var at studere, da jeg har brug for at udvikle mig hele tiden.. men hvis jeg havde nok at lave så jeg kunne leve af det, gik jeg nok ikke i skole..

...Så mit spørgsmål gik ud på om der er var en måde hvorpå jeg til næste år ikke ville få et kæmpe smæk fra SU-styrelsen, fordi jeg på et helt år måske har tjent for meget i nogle måneder.

 

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/SU

Formålet med ydelsen er at skabe gode rammer for at studere eller lære ved at holde behovet for erhvervsarbejde på et minimum.

 

Summasummarum
så syns jeg at de tilbud vi i vores vælfærdssamfund har, skal man da ha lov til at benytte.. selvfølgelig ikke udnytte, men så længe man opfylder loven, som jo er her for en grund.. så syns jef det er det iorden. og tilbud vi har som gode..

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias, du skriver selv i dit oplæg ... "Man må kun tjene et vidst beløb udover SU som er på små 8500 kr pr md. dette beløb er jeg ret sikker på at jeg kommer til at overskride ..."

Og det er lige præcis det, som jeg synes er den grådige holding, som er undergravende for hele S.U. systemet. Hvis du kan tjene mere end de 8500 du må + din S.U. så bør du klar dig selv. At kræve støtte fra folk (andre skatteydere) der måske tjener mindre end dig er simpelt hen arrogant. Først skal vi betale din uddannelse - og så vil du også have (muligheden for) en indtægt der er højere end dem der betaler den. Nej, nu MÅ du altså lige ...

Det lyder som om du vil have i både pose og sæk - og lade os andre betale gildet. Det synes jeg i sandhed er en røv-forkælet attitude.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os prøve at lave et simpelt regnestykke, hvor der tages udgangspunkt i 3 scenarier.

1) Der modtages SU, og der arbejdes ikke ved siden af studiet.
2) Der modtages SU, og der tjenes de "maksimale" 8.500,- kr. i gennemsnit pr. måned ved arbejde i fritiden
3) Der modtages SU, og der tjenes 12.000 kr. i gennemsnit pr. måned ved arbejde i fritiden.

SU'en sættes til ca. 5.000 kr., og forventes at gå lige op med fradrag (kan variere fra person til person).

Ad 1
Denne studerende koster samfundet de 5.000 kr. til SU hver måned.
Efter 2 år har den studerende kostet samfundet ca. 120.000 kr.

Ad 2
Denne studerende koster samfundet de 5.000 kr. til SU hver måned, men tjener også 8.500 kr. hver måned, hvor der betales ca. 40% i skat. Den månedlige skat er på ca. 1.600 kr.
Efter 2 år har den studerende kostet samfundet ca. 38.400 kr.

Ad 3
Denne studerende koster samfundet de 5.000 kr. til SU hver måned, men tjener også 12.000 kr. hver måned, hvor der betales ca. 40% i skat af de 8.500 kr, og ca. 60% (topskat) af resten. Den månedlige skat bliver dermed i alt ca. 5.500 kr.
Efter 2 år har den studerende TJENT ca. 12.000 kr. ind til samfundet.

Som resultat kan det derfor konkluderes, at de studerende som arbejder ved siden af studiet er billigere for samfundet, end dem som ikke arbejder. Endvidere vil de sandsynligvis have større mulighed for at opnå job efter endt uddannelse.

Hvad der netop er interessant for denne diskussion er konklusionen om, at hvis man tjener mere end "det maksimale", så kan man faktisk ende med at betale sin uddannelse selv. Ved nærmere efterberegning, så viser det sig (beregnet med standardprocentsatserne) at såfremt man tjener mere end 11.166 kr ved siden af sine studier, så betaler man selv for sin SU, og staten (og dermed alle vi andre) har ingen udgifter til den studerende (til SU i hvert fald).

Så jeg vil mene, at sålænge man passer sine studier, så kan man med god samvittighed, og uden at føle sig som en nasser, både arbejde og modtage SU på samme tid.

De største "nassere" på samfundets tilbud om SU er dem, som ikke arbejder ved siden af studierne.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

RETTELSE til mit indlæg ovenfor.

Der er ingen ændringer i konklusionen, men under Ad 2, vil den månedlige skat blive 3.400 kr., mens de 1.600 kr. er statens månedlige udgift.

Jeg har kigget i den forkerte kolonne af regnearket da jeg tastede ind på Amino.

Men som sagt, så er der ingen andre ændringer i tallene, eller konklusionerne.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke dit regnestykke holder vand - for du ignorerer en masse faktorer ...

Først og fremmest tager du udgangspunkt i at S.U. er en form for "borgerløn" - det er det ikke, og sådan har det heller aldrig været tænkt som. Det e jo bl.a. derfor der er et maks for hvor meget man må tjene ved siden af. Det samme gælder iøvrigt også for pensioner og mange andre offentlige udbetalæinger. Tjener man noget ved siden af "bistanden" fratrækkes det helt eller delvist. Hvis ikke det gjorde det, ja så var der jo netop tale om en borgerløn - og det er der på ingen måde flertal for.

Med din regnemodel ville det så også være en fordel at kontanthjælpsmodtagere kunne få lov til at tjene penge ved siden af - så meget det ønsker. Og det samme med pensionister. For jo mere de tjener ved siden af jo bedre, ik?

Hvis man nu lod kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere knokle løs og spare penge op, så kunne de måske i løbet af nogle år på overførselsindkomst have sparet så meget sammen at de kan starte som iværksætter. Og flere iværksættere vil vi jo alle have. Så det er jo en glimrende model, ik?

Nej, den regnemodel holder altså ikke vand! :)

Og hvis du mener studerende skal have lov til at tjene ligeså meget de vil ved siden af - hvorfor skal de så "omvejen" omkring en selskabskonstruktion, som gør at kun nogle af dem kan udnytte dette "hul"? Hvorfor ikke bare gøre det helt frit? Ifølge din model er det jo godt.

En anden væsentlig faktor du overser er, hvor meget dem der skal betale skatten til at dække S.U.'en tjener. Synes du virkelig det er rimeligt, at en ufaglært lønmodtager med en løn på måske 18-20.000 skal betale skat til, at en studerende - der i forvejen får gratis uddannelse, kan få et "løntilskud" i form af S.U. og ende med en løn der er højere end hans?

Der må og skal altså være balance i tingene. Omvendt Robin Hood er ikke fair. Og derfor er der naturligvis heller ikke opbakning i befolkningen og politisk til at der ikke skal være et loft over hvad man må tjene ved siden af S.U.

Men så kommer denne "virksomhedsmodel" pludselig ind. En model, som kun nogle få studerende kan udnytte. En model der alene har til hensigt, at omgås de oprindelige intentioner i loven - nemlig at der skal være et loft for indtjeningen.

Efter min mening bør der sættes en stopper for den model. Den er på ingen måde fair og den strider mod intentionerne i S.U. lovgivningen. Og jeg vil fastholde, at det er udtryk for en væmmelig grad af grådighed, når nogle studerende åbenbart mener, de bør have ret til at udnytte "virksomhedsordningen".

Og jeg synes det er egocentrisk - fordi jeg er overbevist om, at hvis denne udnyttelse af S.U. systemet breder sig, så vil det få negative konsekvenser for hele systemet, til stor skade for kommende generationer af studerende.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Demib,

Nå, så må vi på den igen... :-)

Mikkel deMib Svendsen:

Først og fremmest tager du udgangspunkt i at S.U. er en form for "borgerløn"

Jeg tager udelukkende udgangspunkt i reglerne som de er i dag. Regnestykket er ikke et udtryk for mine holdninger.

Mikkel deMib Svendsen:

Med din regnemodel ville det så også være en fordel at kontanthjælpsmodtagere kunne få lov til at tjene penge ved siden af - så meget det ønsker. Og det samme med pensionister. For jo mere de tjener ved siden af jo bedre, ik?

Nej, for kontanthjælpsmodtagere er i en helt anden situation end studerende. En kontanthjælpmodtager er en person, som har erkendt, at vedkommende IKKE kan finde et job, og har bedt samfundet om hjælp.

Pensionister har valgt at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, og har dermed frasagt sig at arbejde. Det vil derfor ikke give mening at tilbyde dem en økonomisk kompensation, og så lade dem arbejde yderligere ved siden af.

En studerende derimod er en person under uddannelse, som sagtens kan have mere at give af ved siden af sine studier. Hvis eller studierne passes tilfredsstillende.

Mikkel deMib Svendsen:

Hvis man nu lod kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere knokle løs og spare penge op, så kunne de måske i løbet af nogle år på overførselsindkomst have sparet så meget sammen at de kan starte som iværksætter. Og flere iværksættere vil vi jo alle have. Så det er jo en glimrende model, ik?

Nej, den regnemodel holder altså ikke vand! :)

Det er vi 100% enige i.

Mikkel deMib Svendsen:

Og hvis du mener studerende skal have lov til at tjene ligeså meget de vil ved siden af - hvorfor skal de så "omvejen" omkring en selskabskonstruktion, som gør at kun nogle af dem kan udnytte dette "hul"? Hvorfor ikke bare gøre det helt frit? Ifølge din model er det jo godt.

 

Der er ikke tale om et hul. Sådan har det været i mange år, og hverken da vi havde SR-regering eller under den nuværende VK-regering har der været ønske om at ændre på den model. Men det er jo udelukkende et spørgsmål om politisk flertal, så er det ændret i løbet af kort tid. Der er altså ikke politisk flertal for at lave denne ændring.

Jeg foretrækker mennesker som kan klare sig selv. Det gør du også, så jeg kan ikke se, hvorfor du absolut vil give aktive unge mennesker med masser af energi en spændetrøje på. Det kan jeg ikke se nogen mening i. I sidste ende bliver vi alle rigere med en sådan model. Men igen - kun hvis de unge passer deres uddannelse undervejs.

Mikkel deMib Svendsen:

En anden væsentlig faktor du overser er, hvor meget dem der skal betale skatten til at dække S.U.'en tjener. Synes du virkelig det er rimeligt, at en ufaglært lønmodtager med en løn på måske 18-20.000 skal betale skat til, at en studerende - der i forvejen får gratis uddannelse, kan få et "løntilskud" i form af S.U. og ende med en løn der er højere end hans?

En ufaglært lønmodtager bidrager i gennemsnit mindre til samfundet end en uddannet person i løbet af et langt liv. Så der er altså ikke tale om, at det er de ufaglærte, der finansierer SU'en. Undskyld, men den har du altså fået galt i halsen. Den ufaglærte med en sådan indtægt finansierer sandsynligvis ikke engang sit eget brug af velfærdssystemet (sygehus, skoler, veje, mv).

Jeg er tilhænger af, at alle har de samme rettigheder og har de samme muligheder, og det er bestemt i samfundets interesse, at folk tager en uddannelse. Jeg vil gerne være med til at tilskynde, at folk tager en uddannelse, og hvis de ligefrem kan/vil betale den selv, så vil jeg da tage imod den energi med kyshånd.

Det skal altså ikke være samfundets skyld, at man ender som ufaglært med en lav løn.

Mikkel deMib Svendsen:

Der må og skal altså være balance i tingene. Omvendt Robin Hood er ikke fair. Og derfor er der naturligvis heller ikke opbakning i befolkningen og politisk til at der ikke skal være et loft over hvad man må tjene ved siden af S.U.

Der er ikke tale om omvendt Robin Hood. Der er tale om, at jo mere du tjener ved siden af SU'en, jo mere er du selvfinansierende. Dvs. at de svage dem hjælper vi rigtig meget (betaler hele SU'en) og de stærke, dem hjælper vi ikke så meget (nogle af dem betaler hele gildet selv.

Jeg vil medgive, at der er skævheder i systemet som det er nu, og jeg er ikke tilhænger af, at det kun er iværksættere som kan beholde SU'en og tjene penge uden loft, hvis de gemmes til senere år.

"Hvis jeg var diktator" (for nu at citere Mogens Nørgaard fra Miracle), så ville alle på SU kunne gøre det samme. Dog ville jeg indføre kravet om at hvis man ikke gennemfører sin uddannelse, så ville den udbetalte SU skulle betales tilbage, på samme måde som et SU-lån.

Mikkel deMib Svendsen:

Men så kommer denne "virksomhedsmodel" pludselig ind. En model, som kun nogle få studerende kan udnytte. En model der alene har til hensigt, at omgås de oprindelige intentioner i loven - nemlig at der skal være et loft for indtjeningen.

Efter min mening bør der sættes en stopper for den model. Den er på ingen måde fair og den strider mod intentionerne i S.U. lovgivningen. Og jeg vil fastholde, at det er udtryk for en væmmelig grad af grådighed, når nogle studerende åbenbart mener, de bør have ret til at udnytte "virksomhedsordningen".

Det er altså ikke nogen ny model. Den har eksisteret i mange år. Men som sagt er den ikke fair - det er vi enige om. Jeg mener dog ikke at der skal sættes en stopper for modellen. jeg mener i stedet, at den burde udbredes, så samtlige studerende kunne anvende den.

Mikkel deMib Svendsen:

Og jeg synes det er egocentrisk - fordi jeg er overbevist om, at hvis denne udnyttelse af S.U. systemet breder sig, så vil det få negative konsekvenser for hele systemet, til stor skade for kommende generationer af studerende.

Jeg tror, at den nuværende grænse på 8.500 kr. for lønmodtagere, får de studerende til at lægge en begrænsning på deres arbejde, så de ikke tjener mere end 8.500 kr. om måneden. Nu kan det dog være en udfordring (som lønmodtager) at tjene sådan et beløb hver måned i gennemsnit, mens det for en dygtig iværksætter kan være lidt nemmere.

Jeg mener dog ikke at modellen kan skade noget, så længe der er et krav om at uddannelsen også gennemføres. Det er der desværre ikke i dag, og det kan være medvirkende til snyd fra iværksættere, som tilmelder sig en uddannelse, udelukkende for at modtage SU, uden intension om at gennemføre uddannelsen.

Netop iværksættere som er i samme situation som trådstarter. Omsætningen er gået ned, og iværksætteren kan ikke modtage penge andre steder fra (med mindre virksomheden lukkes helt, og man går på bistandshjælp).

Så hvis dette hul bliver lukket, så ser jeg modellen som en god opbakning til de studerende om at tage arbejde ved siden af studiet - hvilket er til gavn for os alle. Inklusive den ufaglærte person, med lav løn.

 

Tilmeldt 14. Jul 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

vi er/var inde i en finanskrise og for mig som lille enkeltmandsvirksomhed.. betyder det at der er langt mellem ordrene og jeg ikke kan vide mig sikker på hvornår jeg har og hvornår jeg ikke har penge, derfor vælger jeg et efteruddanne mig istedet for at melde mig til kontanthjælp og bare gå hjemme og få penge for at lave stort set nada. (kontanthjælp, børnecheck, handicap osv. er i min bog helt iorden)

 

Hej, jeg bed mærke i dette stykke. Specielt punktet: hvornår jeg ikke har penge, derfor vælger jeg et efteruddanne mig istedet for at melde mig til kontanthjælp og bare gå hjemme og få penge for at lave stort set nada.

Jeg kan ikke forstå hvordan det kan være du overser det at få et arbejde i Bilka osv. som en mulighed? Det virker på dig som at hvis ikke du kan arbejde som det du har brugt 5 år på at uddanne dig som, så gider du ikke arbejde. Hvis du f.eks. arbejdede deltid,så ville du have 12.000 + dine 8.500 fra dit firma, det er da længe nok til at kunne leve et anstændigt liv for.

Angående den generelle diskussion om hvorvidt det var muligt at klare sig på SU alene så må svaret være nej, men selv i større danske byer må det være muligt at betale ALLE faste omkostninger for de 5000 udbetalt som SU giver. Alt det som arbejde udover giver kan gå til "forbrugsgoder" så som nyt tøj, bil osv.

Fra København NV
Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

nu hænger jobsne ikke ligefrem på træerne..

men nej jeg har ikke tænkt mig at skulle arbejde i bilka... du har fuldstændig ret!
hvorfor skulle jeg tage mig 2 uddannelser som jeg har nu (teknisk designer og Mediegrafiker) for så ikke at arbejde inden for feltet??

jeg ser det som at efteruddanne mig er en stor mulighed for mig som individ men også for samfundet..

f.eks. så den uddannelse jeg er startet på som er energiteknolog skulle da netop være en god måde at betale samfundet tilbage.. hvor jeg om 2 år kan rådgive virksomheder og offentlige institutioner om at spare på energien...

mon ikke det gavner mere end at være flaskedreng i bilka?

Side 4 ud af 8 (80 indlæg)