Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ingen personlig beskatning

Side 2 ud af 8 (80 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, det læser jeg da somom, at man IKKE bare kan spare op med virksomhedsordningen og dermed undgå fradrag i S.U.'en. Læser du det anderledes?

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 3 person

Robert:

Jeg er lige gået ud af handelsgymnasiet og jeg siger dig.. de penge der bliver brugt på SU er penge ud af vinduet. Det er virkelig et fåtal der har brug for støtten. Det er egentlig bare et 'café latte' tillæg som man siger. Sørgeligt..

Nu skal man lige huske at være lidt nuanceret. Hjemmeboende på en ungdomsuddannelse bliver ofte (undskyld udtrykkket) forkælet i hoved og røv af mor og far, så de fx selvom de er fyldt 18 ikke betaler en krone for kost og logi. Klart nok, så bliver de 1.192-2.677 kr i SU til rene lommepenge. Skal man derimod lægge 1.000 kr i logi og 1.200 i kost (temmelig lave satser), så er det jo ikke ligefrem fordi der er særlig mange penge til alt det andet som tøj, ny computer osv. Her er problemet, så vidt jeg kan se det, snarest forældrene, ikke systemet. Der er ingen, der ville kunne sige noget til, at forældrene opkræver 2.200 eller for den sags skyld 3.000 om måneden af en hjemmeboende søn/datter, der er fyldt 18.

Når en studerende på en videregående uddannelse, der ikke bor hjeme, får 5.384 kr om måneden i SU, så er det meget få, der har overskud på den forretning. Det er det heller ikke meningen, at de skal have, men for folk uden penge som skidt ville det være hårdt at skulle skaffe sig disse penge ved ekstra arbejde, når studiet er sat til at tage ca. 40 timer om ugen.

Det nuværende princip om, at SU'en skal give den studerende halvdelen af, hvad der anses som den nødvendige indkomst for at kunne leve nogenlunde (husleje, kost, transport, tøj, forsikringer osv) og man så selv skal skaffe den anden halvdel, anser jeg som ganske fornuftigt.

Men det er klart, at kan man tjene mere end 8.464 kr om måneden ved siden af sit studie (altså i alt får 13.848 før skat), ja, så må finde sig i, at der bliver trukket et tilsvarende beløb i SU'en. Man har i så tilfælde åbentlyst ikke brug for støtte for at kunne fuldføre ens uddannelse. Har man af en eller anden grund sat sig med så høje faste udgifter, at man ikke kan klare sig for det, så må man lade være med at uddanne sig (!) eller tage SU-lån i den periode, hvis det er alt om at gøre at få den uddannelse.

Under særlige forhold er der jo også mulighed for at studere på højere satser, men det her virker altså i mine øjne i alt væsentlig som rimelige vilkår at byde unge mennesker i 20'erne. SU'en på ungdomsuddannelserne kunne man dog nok sagtens sænke, men så vil der opstå et problem med nogle unge, der bliver nødt at gå på kommunekontoret med hatten i hånden og forklare, at mor og far altså ikke har råd til at tilbyde gratis kost og logi. Eller droppe en ungdomsuddannelse, men det gavner ikke just vores samfund.

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Henrik, det læser jeg da somom, at man IKKE bare kan spare op med virksomhedsordningen og dermed undgå fradrag i S.U.'en. Læser du det anderledes?

Ja, for den endelige beskatning sker først når du hæver dit overskud. Hvis du i studietiden lader være med at hæve dit overskud kan du skubbe den endelige beskatning til du ikke længere er på SU. En ganske udbredt metode blandt studerende med egen virksomhed.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, nu er formuleringen på S.U. Styrelsens hjemmeside jo ikke specielt klar. Jeg ville blot mene, at når de skriver "...det år, hvor det beskattes af det." så er det virksomhedsbesdkatningen der tales om. Er du sikker på de taler om personbeskatningen? For de 25% i virksomhedsbeskatning falder vel i indkomståret.

Men som sagt, hvis du har ret er det satme forrykt! Jeg vil meget gerne betale til et S.U. system der kan sikre at alle, uanset indkomst, kan få en uddannelse, men jeg vil altså ikke betale til, at folk der kan tjene deres penge selv, kan få S.U. mens de sparer op ved siden af. Det er helt igennem urimeligt. Og det er alvorligt undergravende for opbakningen til systemet.

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel, når man anvender virksomhedsskatteordningen er der ikke tale om en "virksomhedbeskatning" og "personbeskatning". I bund og grund er virksomhedskatteordningen en beregningsmetode af skat, der giver mulighed for så og sige at ligestille  enkeltmandsvirksomheder med selskaber. De 25% er en foreløbig skat som afregnes hvert år.

Som sagt er det først når beløbet hæves den endelige skat beregnes at den personlige indkomst påvirkes. Indtil da er det "blot" matematisk beregning af skatten.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er korrekt - og jeg stoler da på dig, Henrik - så er det vist på tide at den side fra S.U. Styrelsen sendes til pressen. Det her er sgu da helt ude i hampen!

De tåbelige regler, der gør at studerende kan få S.U. samtidig med at de tjener uendeligt mange penge MÅ OG SKAL stoppes.

Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er sådan set meget enig i, at man ikke bør modtage nogen former for overførselsindkomster, hvis man kan forsørge sig selv. Men det er desværre sådan, at det danske system er bygget op. Alle jer der har travlt med at svine Mathias til, skal lige huske at ringe til det offentlige og oplyse dem om, at de for eftertiden godt må beholde jeres børnepenge, jeres boligsikring, jeres førtidspensioner, jeres pensioner, jeres fradrag fra fagforening og a-kasser, jeres kørselsgodgørelser og hvad der ellers findes af "overførselsindkomster", som vi alle bare tager for givet. Jeg tror der sidder rigtigt mange her på Amino, som i bund og grund ikke har behov for alle disse offentlige gaver.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du blander nogle ting sammen som intet har med hinanden at gøre. Fradrag for omkostninger i forbindelse med arbejde - som f.eks. befordringsfradrag, har altså intet med bistandshjælp, dagpenge og S.U. at gøre.

S.U. er ligesom kontanthjælp en ydelse der specifikt gives til folk der ikke selv har penge nok til at klare sig. Kan de tjene pengene selv er de ikke berettiget til det.

Problemet er så, at Mathias og andre så ikke vil acceptere det - de vil både kunne tjene en masse penge, samtidig med at de får S.U. - stik imod ånden i lovgivningen og hele årsagen til at man oprindeligt lavede S.U. systemet. De handler således stik imod det som ellers er argumentet for systemet - og grunden til at vi er mange der principielt set støtter det. De er med deres holding og virke med til at undergave systemet til stor skade for dem der faktisk har brug for det.

Det er udtryk for en grådighed af helt samme type, som vi har set i bankerne. Det er noget svineri.

Det groteske er så, at folk som Mathias kommer herind på Amino - hvor jeg går ud fra at de fleste os betaler vores skat, og spørger om ikke nok vi vil hjælpe ham med at kunne fortsætte med at få nogle af vores skattepenge - samtidig med at han spare penge op ved siden af. Det er da fuldkommen absurd. 

 

 

 

Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Du blander nogle ting sammen som intet har med hinanden at gøre. Fradrag for omkostninger i forbindelse med arbejde - som f.eks. befordringsfradrag, har altså intet med bistandshjælp, dagpenge og S.U. at gøre.

 

Jeg ved godt hvad forskellen på fradrag og overførselsindkomster er. Min pointe var mere, at vi mere eller mindre alle sammen modtager enten fradrag eller overførselsindkomster på den ene eller anden måde, som vi ikke siger nej tak til. Fatter endnu ikke ideen med en obligatorisk børnecheck. Men jo den dukker da op en gang i kvartalat alligevel.

 

Men jo jeg er enig med dig i, at det er dårlig stil. Jeg ville nok personligt hellere tjene hvad jeg kunne i min egen virksomhed og så "toppe op" med SU, hvis det blev nødvendigt. Men ja det er jo smag og behag, så længe der ikke foregår noget ulovligt :)

Fra København NV
Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hold da op...

det var da et emne som bragte lidt hårde vendinger på banen..

tror i er mange som ikke tænker over at når man studere så bruger man langt over 40 timer om ugen på det.. man er i skole i 37 timer efterfulgt at hjemme og gruppearbejde...

vi er/var inde i en finanskrise og for mig som lille enkeltmandsvirksomhed.. betyder det at der er langt mellem ordrene og jeg ikke kan vide mig sikker på hvornår jeg har og hvornår jeg ikke har penge, derfor vælger jeg et efteruddanne mig istedet for at melde mig til kontanthjælp og bare gå hjemme og få penge for at lave stort set nada. (kontanthjælp, børnecheck, handicap osv. er i min bog helt iorden)

Jeg betaler Skat af min SU og jeg betaler skat af min intægt i min virksomhed..
så i min verden er jeg lige så berettet til at modtage SU som arbejdsløse har til Kontanthjælp, forældre har til børnecheck eller hvis en af Jer har brug for efteruddannelse.. jeg bruger 40 timer pr uge.. som i min virksomhed er tabt arbejdsfortjeneste og tab af eventuelle ordre, hvis jeg ikke overholder deadlines på arbejde i skolen.

det sjovt som visse folk herinde mener at jeg skraver penge ind og nasser på det offentlige.. jeg kan fortælle, uden at komme for meget ind på min personlige økonomi, at SU er ca 5000 udbetalt, så optager jeg et lån ved siden af som staten selvfølgelig tjener penge på, det er omkring 2000. dette giver 7000 udbetalt rundt regnet... hvor mange 'voksne' mennesker med egen lejlighed kan leve af 7000 pr md? timelønnen på SU i en 37 timers studie vil derfor ligge på ca. 50 kr... (er det ikke under mindstelønnen?)

jeg ser intet problem med offentlige ydelser og er klar fortaler for at vi i et samfund hjælper hinanden.. hvis vi lukkede for SU ville dette sikkert resulterer i færre studerende og færre faglærte og udviklingen i samfundet ville gå i stå..

i den 2 årige periode jeg studerer vil jeg ha modtaget 120.000 i SU (1/4 del af lønning på 25.000 pr md) og vil være klar til at betale tilbage på min 'gæld' til samfundet ved at rådgive virksomheder i energioptimering, grøn energi osv. samfundet sparer penge.. det jeg tjener betaler jeg 37% af tilbage i skat.

'gælden' skulle vel være tilbagebetalt via min skat i løbet af 2 år på arbejdsmarkedet hvis jeg omsætter for 350.000 pr år passer det vel nogenlunde med 60.000 i skat pr år.

tak for Jeres indlæg positive som negative, svar som brok. det viser jo bare at vi som mennesker har forskellige holdninger til hvad man kan tillade sig (inden for lovgivningen) og hvad man ikke kan. nogle mener man skal sejle sin egen sø mens andre mener vi bør hjælpe hinanden.

Mvh
Mathias

Side 2 ud af 8 (80 indlæg)