Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Linkbuilding til undersider

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kom til at tænke på noget i går, som sikkert er ret basalt. Når vi snakker SEO, får vi altid at vide, at vi skal oprette os på link kataloger, lave signaturer med link til vores hjemmeside osv. osv. Her er det altid vores forside vi linker til. Men hvis du nu f.eks. har en webshop med een forside og 10.000 undersider, er det så ikke lige så vigtigt at lave ekstern linkbuilding til undersider? Spørgsmålet går måske i virkeligheden på, om undersider kommer højere i søgeresultatet, ved at have flere eksterne links til forsiden?

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Ardal:

Jeg kom til at tænke på noget i går, som sikkert er ret basalt. Når vi snakker SEO, får vi altid at vide, at vi skal oprette os på link kataloger, lave signaturer med link til vores hjemmeside osv. osv. Her er det altid vores forside vi linker til. Men hvis du nu f.eks. har en webshop med een forside og 10.000 undersider, er det så ikke lige så vigtigt at lave ekstern linkbuilding til undersider?

Jo, det er det.

Thomas Ardal:

Spørgsmålet går måske i virkeligheden på, om undersider kommer højere i søgeresultatet, ved at have flere eksterne links til forsiden?

Ja, det gør de.

Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

google har en eller anden måde, at distribuere alle indgående links ud over hele dit website? I så fald, hvad vil fordelen så være i forhold til page rank, ved rent faktisk at lave link building til undersider og ikke bare forsiden? Jeg er godt klar over, at jeg ved eksternt link building til undersider, vil kunne optimere søgeord ved at bruge de rigtige anchor tekster osv. Men hvis vi nu kun snakker page rank, er der så forskel på om jeg linker til forsiden eller undersider?

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Ardal:

Så google har en eller anden måde, at distribuere alle indgående links ud over hele dit website? I så fald, hvad vil fordelen så være i forhold til page rank, ved rent faktisk at lave link building til undersider og ikke bare forsiden? Jeg er godt klar over, at jeg ved eksternt link building til undersider, vil kunne optimere søgeord ved at bruge de rigtige anchor tekster osv. Men hvis vi nu kun snakker page rank, er der så forskel på om jeg linker til forsiden eller undersider?

Hej Thomas,

Min erfaring siger mig at det er bedst at link til både forsiden og undersiden, med vægt på forsiden. Det ser mest naturligt ud, i stedet for at have langt flere links til undersiderne.

En god intern linkstruktur er vigtig for at optimere for undersider. Google indekserer jo sider hver for sig, ikke domæner, så et internt link tæller altså også.

Jeg plejer at sørge for at der er ankertekst links til mine optimerede undersider på alle sider. Det kan fx være i footeren eller i sidebaren.

Jeg bruger mest CMS systemer som Wordpress, hvor den interne linkstruktur er rigtig god.

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Ardal:

Så google har en eller anden måde, at distribuere alle indgående links ud over hele dit website?

Ja google anvender algoritmer til den slags.

Thomas Ardal:

I så fald, hvad vil fordelen så være i forhold til page rank, ved rent faktisk at lave link building til undersider og ikke bare forsiden? Jeg er godt klar over, at jeg ved eksternt link building til undersider, vil kunne optimere søgeord ved at bruge de rigtige anchor tekster osv. Men hvis vi nu kun snakker page rank, er der så forskel på om jeg linker til forsiden eller undersider?

De fleste kyndige SEO folk anbefaler, at man ikke fokuserer på pagerank af mange forskellige årsager. Først og fremmest fordi, page ranken ikke nødvendigvis siger noget om, hvor højt google vægter (og dermed rangerer) dine sider. Mine egne erfaringer er også klart, at page ranken ikke er en størrelse du kan bruge til særligt meget - kig hellere på, hvor ofte google crawler dit site, intern og ekstern linkstruktur, kvalitetslinks, kvalitetsindhold, titletags etc. 

Men jeg kan ikke svare på, om et link til forsiden tæller mere end et link til en underside i forbindelse med page rank.

Dog skal du vide, at - som Erik også skriver - det virker mere naturligt, at et site har indgående links til undersiderne, hvis der vel og mærke er kvalitetsindhold herpå. Prøv at se det fra googles side: for dem betyder et link til en side, at der her befinder sig noget kvalitativt indhold - 2 links; noget endnu bedre indhold etc. Hvis du har et site, hvor du kun har links til forsiden, kan der jo ikke være særlig meget kvalitet på resten af sitet (dine undersider) - og defor vil google ikke vægte dit site særligt højt.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)