Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring vha. SummaSummarum

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder meget rigtigt, men du kommer nok til at sætte dig ind i spørgsmål om ansatte/freelancere osv. I forhold til dine kunder/faktureringen gør det ingen forskel om det er dig selv eller en medarbejder, der udfører arbejdet. Hvad skal I lave?

Hvor holder du til i landet, for det vil være oplagt for dig at deltage i et informaitonsmøde, men de holder foreløbig kun i København: http://regnskabsskolen.dk/ivkurser/infomode - det er netop den slags spørgsmål, vi taler om på de møder.


Dbh
Anette Sand

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en gang mange tak for det hurtige og meget fyldestgørende svar. Har faktisk allerede besluttet mig for at tage til et af Regnskabsskolens møder enten oktober eller november. Bor godt nok i Fredericia så der er jo lidt vej, men i det at arrangementet er gratis og det lyder til at være meget informativt, må det under alle omstændigheder være de benzinpenge værd :-)

For lige at vende tilbage til regnskab, hehe, jeg lover dig og alle andre herinde at det bliver aftenens sidste spørgsmål :-)

- Lad os antage at jeg har været ude og yde samlet 20 timers service hos en kunde i Juli måned, og efter at have faktureret, bogført og modtaget den pågældende betaling nu ønsker at ajourføre mine kontis. ((Mine servicetimer er oprettet som fast vare i mit varekartotek, hvor ved salg pågældende betaling er tilskrevet min konto for: "Udført arbejde" konto nr.: 1200)). NU ønsker jeg så at bogføre denne betaling under "Kassekladde", hvor jeg her referer til omtalte fakture hvorefter SummaSummarum selv udfylder beløbs-, navn-, og momsfeltet o.s.v. I selve bilaget kreditterer jeg kontoen: "Ubetalte fakturaer" (konto nr.: 56100), og debeterer min bankkonti, herefter bogfører jeg bilaget. Så langt er jeg med og forstår det hele, det jeg IKKE forstår er at efterfølgende står min konto: "Udført arbejde" (konto nr.: 1200) i minus? Er det meningen, og i så fald hvorfor? For mig er det en helt omvendt verden, da den vel egentligt burde stå i plus, da det jo igennem udført arbejde er at jeg har tjent pengene.

Håber i/du gider give mig et detaljeret svar, da det virkeligt er en hjernevrider for mig ;-)

Alle ønskes en rigtig god weekend, og endnu engang, mange tak for hjælpen!

 

Mvh,

Vedici

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du udskriver rapporten "Resultat og balance" vil du kunne se en oversigt, som er lettere at forstå. Men ja, det er korrekt, at der er minus foran kredit, og forklaringen er lidt langhåret men handler om, at din beholdning af timer til rådighed er faldet. Men for nu: Bare væn dig til det: Udgifter står i debet, indtægter står i kredit, der er minus foran kredit.

Dbh
Anette

 

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det beroliger mig at vide, det er dejligt at der efterhånden er ved at komme noget klarhed omkring bogføring og regnskab for mit vedkommende. Jeg takker endnu engang, og du ønskes herfra en god weekend. :-)

 

Mvh,

Vedici

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Vedici   ok  det  er  jo   en  svær  størrelse   sådan lige  at ville  begribe  Det  dobbelte bogholderi på en ½ weekend  -  men  til  det  tekniske  i  brugen   af SummaSummarum   så  er  det  jo  en  god ting  l i g e   at   læse  op  på  manualen  som Anette  har  givet  dig  linket  til.

Til  dit  spørgsmål  om  hvorfor  din  konto Udført arbejde   har et  irriterende og  logisk uforståeligt  minus  foran  sig -  ja  som Anette   siger    "Sådan er  det"  Acceptér  det   jo hurtigere  jo  bedre.  Det er  den  hurtige  model.

Vil  du  ofre  lidt  energi  for  at  prøve  at forstå  det  ind  på  rygmarven  -  så  vil  jeg  henvise  til  een  jeg havde  på  et  forum  a la  dine  spørgsmål.   Han havde gjort  brug  af  BUDGET-muligheden på  de forskellige  konti  (Finder  du ved at klikke  ikon Kontoplan  - vælge en konto og højreklikke -  så  popper  der et vindue  frem,  hvor der er et hul  til  at  sætte  et årsbudgettal ind.  Han havde sat et positivt tal f.eks.  100.000 kr.  på  en  given konto -  udfra samme ræsonnement  som  dig -  at  en forventet  indtægt  da  måtte  være  noget  med  positive kr.  Gemt  det.

Jo mere  han bogførte salgsfakturaer  -  jo  mere  fjernede salget  sig negativt fra deet positive budgetmål.  Som han  skrev .....  det  er  jo  horribelt  at  man  bliver  fattigere  jo  mere  man sælger.

Han fik  den  samme tale  fra mig. Det lyder  hamrende  ulogisk  -  men ACCEPTÈR det!!!   Jo hurtigere jo bedre  får du en rolig nattesøvn.  Jeg fik  ham til at vende  de fortegn  på  budgettallene hvor det handlede om  indtægter.   Hvorefter  det  blev en positiv  oplevelse  hver gang han lavede en salgsfakturaer   -  så voksede tallet  på  kontoen til  stedse  at blive mere og mere negativt  -  og selvfølgelig  nærmende  sig  det  nu ændrede opsatte  budgettal (med det  lille irriterende minus foran).

Antager  vi at tingene  bliver  bogført  korrekt når du laver/bogfører en salgsfaktura (og det gør det ellers  kan du  bide helt spids   på  at  de  vel snart  12-15.000 brugere  som  laver fakturaer i SS ville  lave larm) -  jamen    så  det tæller  det jo i samme  retning  som Anettes og mit svar .........

AT  DE DER MINUS-tegn  de  står  helt  korrekt  (omend  lidt  ulogisk  vil  jeg  godt  medgive  dig) men som sagt  ....acceptér  det   Jo  hurtigere  jo  bedre.  Og prøv  så  lige  og  manipulér  lidt  med  budgetfunktionen  og lav  et par udskrifter;  så  vil  du  også  derigennem  få  blik  for  at  det  er rigtigt  som  skrevet her.

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker mange gange for det utroligt uddybende svar ivaerksaet. Jeg vil tage det til mig og lære at leve med det, men som du også selv siger, når man ikke er vant til at begå sig i et bogholderi kommer det bag en, at positive tal står som negativt. Men er det generelt alle økonomistyrings applikationer som viser indtægter som et negativt tal, eller er det kun tilfældet ved SummaSummarum?

 

Mvh,

Vedici

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

som Anette skriver  Udgifter  skal i debet-kolonnen mens  Indtægter  skal  i  kredit-kolonnen,  hvilket  du  kan  forvisse  dig  om  ved  at bede  om udskrift af een af rapporterne.  I den med  Balance med budget  vil budgetkolonne  operere med  +/-   mens periode-kolonnerne  har  debet og kredit-visning.  Ligeledes i  Årsregnskabs rapporten   står  indtægterne  med  en  minusvisning. 

altså  + og  minus fortegnene   kommer   jo  kun  på tale  hvor   man  har  en  udskrift   med  EEN beløbskolonne   og  her arter  alle  økonomi-suiter  ens.   Du  kan forvise  dig  om  rigtigheden heraf  ved at  hente  en  gratis  version  af  AESIRAS programmet  på  mit link  downunder  på:

www.webshop-plus-aesiras.dk      Her finder  du  alternativ  til SummaSummarum;  som  er  lidt mere  avanceret  end  SS.   (og  måske også lidt  dyrere hvis  man  skal  have  løst  forskellige og specielle  ønsker til  funktionalitet -  men  det   begynder  skam  helt  nede  ved  1.995,- + moms  ELLER  som  lejemulighed af  en  AESIRAS EXPRESS  til  kun   99,- om måneden med  optil  2.500 årlige posteringer.   Jeg sælger  BEGGE løsninger  -  det  er dit  behov (på kort  som  på  langt sigt)  der  bestemmer  hvilken  løsning  jeg  anbefaler;  hvis  du  spørger  mig.

Du  kan  helt frit og uforpligtende  hente  en  30 dages licens  med  fuld funktionalitet  på  linket.  Så kan du  checke  forskellene  af  inden  du  når  til  begrænsningen  på  den  gratis funktion i SummaSummarum  -  oprinder  når  du  har  bogført   300 posteringslinier  ...  ca.  svarende  til  100 bilagsnr.     eller måske   lidt  færre  hvis du  har lavet  fakturaer  med  flere varelinier pr. fakturaer  -  så er  det  måske  kun   75 bilagsnr.   du  når  op på  inden  tallet  300 posteringslinier  overskrides.

Du kan  til enhver tid  se  hvor langt du  er  ved  gå i Filer -->  vælge Egenskaber for regnskab  og i  det  pop-up  vindue   vil  du   nederst  se  en angivelse  på Generelt-fanebladet    Antal Poster:   xxx;  hvor  xxx  er  dit  realiserede  antal  posteringslinier  som  du  aktuelt  har bogført.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

fra  dit  helt  konkrete spørgsmål:  "Men er det generelt alle økonomistyrings applikationer som viser indtægter som et negativt tal, eller er det kun tilfældet ved SummaSummarum?"'

Altså  du  skal  læse    plus  og  minus fortegnene  i  de   kolonne-visninger  på  f.eks.  Saldo i Kontoplan  eller  Budget  i  rapporten   Balance med budget   IKKE som  negative eller  positive talstørrelser  men  istedet:

ingen fortegn =  et  ikke skrevet  +   fortæller  at  der  er  tale  om  en  debet-visning   og

et  minus   fortæller  at  du  står  med  en  kredit-visning   på  de  pågældende  konti

 

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker mange gange for det utroligt uddybende svar ivaerksaet, det er dejligt du gider bruge så meget tid på at forklare mig hvordan det hele hænger sammen, det er jeg utroligt taknemmelig for. Jeg vil lige prøve at downloade Aesiras Express og lege lidt med det, om ikke andet så bare som et alternativ til SummaSummarum, selvom jeg allerede nu er blevet glad for SummaSummarum, det er virkligt et nemt og letoverskueligt program!

 

Mvh,

Vedici

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

det  lyder  da fint  med  at  hente  Aesiras´en   -  omend  så  ikke  for  andet  at  du  måske  bliver  bekræftet i  at  SummaSummarum  er  programmet  for  dig  -  trods  alt........

En lille  forskel  -  hvis  dine  konsulentydelser    bl.a.  bliver  solgt  til  offenlige  kunder;  så  du  skal  levere  en såkaldt  elektronisk faktura  -   så  skal  du  købe  et  ekstra modul   (EFB-modul)  i  SS til  en  500,-   oveni  de  2.680,-   begge  + moms  -   for  at SS  vil  lave  den  elektroniske  udgave  af  din  faktura  til   XX-by kommunes   DUS-afdeling  på  een  eller  anden  skole i byen.

Denne  facilitet  er  indbygget  som  standard  i  AESIRAS programmet.  En  anden  smart  ting  som ligger  standard i  denne  -  er  muligheden  for   indscanning  af  dine  købsfakturaer   til  en  mappe med  pdf-dokumenter.  Så  kan  en  ekstern  bogholder  tilgå  dit Aesiras program  via  fjernadgang  og  bogføre  for  dig.  Det  kunne  også  være  din  revisor,  som  du  ville  have  til  lige  at  hoppe  på  dit  regnskab   og  efterse  nogle  ting  adhoc   midt  i  regnskabsperioden   og  selvfølgelig  til  aller sidst  når  der skal laves  årsafslutning  m.m.

Når du  downloader  Aesiras  så  skabes  der  adgang  til  en  bog om  programmet  online, Bogen  er  en "lille sag"  på   416 sider; som du kan  pdf.doc  søge  i  efter  begreber  f.eks.  bogfør   -   så finder søgeren   alle  de  steder  hvor  bogføring  i alle  afskygninger  er  behandlet.

Vil  du  læse i  bogen  sådan i  en  fysisk  een   hjemme i  din sofa  -  så  tilbydes  du  i velkomstmailen  at  jeg  kan  sende  dig  bogen   mod  at  du  alene  betaler  for  portoudgifterne hertil.  HVis   du vil  holde  "livlinen"  til  mig  -  så er det  dødvigtigt  at  du  sign´er  up  til  programmet  via  mit  link  downunder  med  webshop  og  Aesiras -  thi  kun  herved  tilknyttes  du  undertegnede  som  din  forhandler  på  programmet

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)