Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring vha. SummaSummarum

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg går med planer om at skulle starte virksomhed starten af 2011, og har derfor sat mig for at blive kendt med økonomistyring, bogføring o.s.v. Er dog aldrig blevet skolet i det, derfor ender det tit med op til flere spørgsmål når jeg roder rundt med min fiktive virksomhed i SummaSummarum :-) Jeg blev anbefalet Amino.dk af en bekendt og blev fortalt at man kunne blive afhjulpet med alverdens spørgsmål vedr. start af virksomhed. Derfor håber jeg også i vil hjælpe mig (uanset hvor grinagtige mine spørgsmål måtte være):-)

Som tidligere nævnt benytter jeg SummaSummarum ver. 3 Enterprise, hvorved jeg har følgende spørgsmål:

- Ved opstart af en virksomhed og dens økonomi, hvilken konti benyttes til angivelse af den egenkapital man selv skyder i fra dag 1?

- Skal servicetimer angives som en vare?


Mvh,

Vedici

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Desuden, når jeg laver kasseklader kan jeg vælge imellem 3 afstemningskontis heraf Kasse, Giro og Bank. Og her er jeg i tvivl, Kasse er det kun til kontante transaktioner, hvis man f.eks. har en butik og gør kassen op o.s.v.?

Er også kommet i tvivl om en helt fjerde ting, da den virksomhed jeg ønsker at starte ikke sælger nogen fysisk vare, men kun rene servicetimer udelukkende til erhvervskunder, hvordan "plejer" man at afregne imellem to erhvervsvirksomheder, sker det i form af et girokort eller kontooverførsler?

 

Endnu engang, mange tak på forhånd!

 

Mvh,

Vedici

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bruger en konto i gruppen Egenkapital til dine personlige indskud.

Du kan opsætte så mange afstemningskonti, som du har brug for, det er mere reglen end undtagelsen, at der skal laves lidt om i omsætningen. Kassen er kun til kontante transaktioner.

Man plejer at sende en faktura med en betalingsfrist og med angivelse af konto til overførsel eller eft FIK-linje til betaling via "girokort".

Dbh

Anette Sand
http://anettesand.dk

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

dit  indskud   eksvis  10000 kr.     kunne  du  sætte  i  Banken (kt. 58000 i  debet)  så  de  bliver  noteret  der  som et  positivt  indestående  og  så  modpostere  på din Mellemregningskonto  kt 62000  med  de  10000 kr  i  kredit)

Du  kan  fint   oprette   alle  mulige  serviceydelser   time  eller  ydelsesbaseret   i  varekartoteket  og så  bruge  dem  på   fakturaen

om  du  bruger   Bankoverførsel   til  din  konto   eller  får   lavet  et  kreditornummer  i  din  bank  så  du  lave   +71 betalingsID´er     som  kunderne  kan  benytte  i  deres  netbank   -   der  er  mulighederne  mange    Vær  blot  opmærksom  på  at  +71   kan  tage  op til  5 bankdage  før  du  ser  skillingerne   mens  bankoverførsler   er  der   efterfølgende  bankdag.

men  ellers  er  du  også  velkommen  på   www.summasupport.dk   som  du  ser  nederst  i min  foot´ er

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de hurtige svar til jer begge. Har lige et sidste spørgsmål:

Når jeg har udført en service, lad os sige 8x2 service timer, bogfører jeg de omtalte servicetimer som kredit på konto. 1200 Udført arbejde, og debeterer dem på min bankkonto 58000. Er det en korrekt måde at bogføre på?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det vil være en korrekt måde at bogføre det på, hvis du har fået betalingen for arbejdet ind og ikke har registreret fakturaen før. Hvis du bruger SummaSummarums fakturamodul, vil du allerede have bogført indtægten, når du udsteder fakturaen, og så skal bogføringen, når pengene modtages, alene gå på at registrere, at fakturaen nu er betalt, og pengene er gået ind på bankkontoen.

Især i forbindelse med årsskiftet skal du dog være opmærksom på, at det arbejde, du har udført i en periode, f.eks. 2011, også skal med i regnskabet for 2011 - uanset om kunden har betalt fakturaen eller ej. Så når der kommer god gang i forretningen, vil det være en fordel at bruge SummaSummarum til også at lave fakturaerne i, fordi der så bliver meget mere styr på de dele.

 

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang mange tak for svaret Anette S.

Bruger også faktueringsmodulet samt aktivitetsmodulet i SummaSummarum, og er faldet over en ting som jeg ikke helt er klar over om er fejl eller om det evt. er meningen, her forlyder:

 

Mine "fiktive" kunder udstedes en faktura på månedsbasis, hvor jeg 2 gange i ugen leverer 2 servicetimer. Servicetimerne registrerer jeg løbende i Aktivitetsmodulet, hvor jeg den sidste dag på måneden overfører samtligt aktiviteter tilknyttet denne kunde til en faktura. Ved at gøre det på denne måde udfylder SummaSummarum selv fakturaen, men bare på en lidt forkert måde (syntes jeg). For Vare nr. samt pris, antal o.s.v. står fint på samme linje, men selve navnet/varebeskrivelsen rykker den ned på linjen under? Er det meningen eller er det en evt. fejl i programmet?

 

Mvh,

Vedici

 

Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fundet ud af foregående spørgsmål, men er kommet i tvivl om endnu en ting:

Hvis jeg opretter en servicetime i mit varekartotek, og benytter varenummeret når jeg faktuerer, advarer SummaSummarum mig om at beholdningen på pågældende vare er nul. Hvordan kan jeg undgå dette problem, for har jo ligesom ingen muligheder for at købe servicetimer ind da det ikke et fysisk leveret produkt?

Endnu en gang, tak!

 

Mvh,

Vedici

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret Anette, og tak for linket (meget nyttigt). Når det kommer til service timer står jeg i to forskellige situationer:

- Når jeg selv er ude og servicerer en kunde ønsker jeg ingen løn, men pengene skal altså udelukkende gå til virksomheden.

- Når jeg har andre konsulenter ude og servicere en kunde, skal pågældende person selvfølgelig have løn for sit arbejde, derfor skal hvert enkelte solgte arbejdstime udført af en konsulent i mit firma vel debeteres fra en konto, evt. løn kontoen? Eller er det ikke nødvendigt?

 

Mvh,

Vedici

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)