Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af svigerfar som freelance-sælger?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed ved siden af mit faste lønjob hvor jeg laver forskellige web- og grafikopgaver for kunder. Overvejer at "ansætte" min svigerfar (som er pensioneret og går rundt og keder sig lidt) som freelance-sælger - hvor han kan skaffe kunder og tjene xx antal procenter af et evt. salg

Men hvordan ordner man nemmest en aflønning af ham?  Jeg vil gerne undgå lønsystemer i og med at min virksomhed primært bliver drevet i fritiden, weekenderne osv. og omsætningen derfor er lettere begrænset. 

Kan han sende mig en faktura på et aftalt beløb hver gang han har skaffet mig en kunde eller?
Og hvordan ordner han det selv med Skat osv.?

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 353
Fra  Virksomhed33 Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der flere måder at gøre det på.
Hvis du vil slippe for "ansvaret ved at ansætte"

Så skal din svigerfar oprette et CVR - og blot fakturer dig en gang om måneden eller lign.
Han skal herefter blot huske at betale moms af indtjeningen - og skat o.s.v. når han udbetaler lønnen til sig selv via virksomheden.

Hvis han lader dem stå i firmaet, kan han også købe "ting som han skal bruge til sælge" i firmaet og dermed sparer momsen.

Fra Tørring
Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er flere alternativer:

1. Provision under kr 50.000 om året - her behøver diin svigerfar ikke at være momsregistreret. Provision opgøres månedsvis eller pr kvartal eks vis ud fra betalte fakturarer ex moms - din svigerfar laver da faktura uden moms. Han skal selv sørge for at indberette overskud af selvstændig virksomhed til SKAT - dvs hans indtægter minus de udgifter han har i forbindelse med salgsindsatsen - eks kørsel, telefon mv. NB har her ikke momsfradrag.

2. Provision over kr. 50.000 - her skal din svigerfar have et CVR nr. Lig med ovenstående bortset fra momsen.

3. Provision over kr. 50.000 - du tilmelder via SKAT at du foruden moms også har ansatte med B- eller A-indkomst - dette skønnes dog ikke at være en løsning.

 

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg ikke regner med at han kommer op på de 50.000 kroner om året....så laver han bare en faktura til mig uden moms hver måned. Og så sørger han selv for at smide en b-indkomst ind på selvangivelsen og efterfølgende betale skat af det.  Og så kan han trække kørsel og telefon fra det b-indkomst beløb.

Er det korrekt forstået?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

caffery:
Kan han sende mig en faktura på et aftalt beløb hver gang han har skaffet mig en kunde eller?

JA

caffery:
Og hvordan ordner han det selv med Skat osv.?

Ja - skattebetalingen MEN du har indberetningspligt til SKAT. Kan gøres online eller via en blanket.

/Henrik

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han bliver reg. som selvstændig, og du er hans eneste kunde, så vil ansættelsen blive betraget som et lønmodtagerforhold, og hvis han "glemmer" at betale moms og indkomstskat, så kommer SKAT efter dig. Sådan var det i hvertfald en gang, men der er sikkert nogen af de mange revisorer og regnskabskyndige, der boltrer sig på Amino, der ved meget mere om.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Ja - skattebetalingen MEN du har indberetningspligt til SKAT. Kan gøres online eller via en blanket.

/Henrik

Skal virksomheden trække skat og Am-bidrag?

Under hvilken rubrik skal man (personen) i dette tilfælde skrive indkomsten?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)