Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret på jokes/vittigheder

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg har et spørgsmål til jer.

Hvordan vil I vurdere, at man er stillet i ophavsrettighedsmæssigt øjemed, når det gælder "lån"/kopiering af jokes/vittigheder fra andres hjemmesider? Da langt de fleste jokes/vittigheder må siges at være folkelige, kan man vel ikke rigtig gøre noget ved, at andre "låner" fra ens hjemmeside - eller hvad? :)

 

På forhånd mange tak for jeres svar!

 

mvh.

AFI

Fra Nørresundby
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg følger lige med her

Med venlig hilsen
Peter Olesen

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil mene vittigheder, som udgangspunkt, er beskyttet af loven om ophavsret.... præcist ligesom alt andet skriftligt materiale.

Men hvis ophavsmanden ikke er kendt, og dermed ikke gør krav på sine rettigheder, kan man vel (i praksis) bare kopiere løs.... Problemet er dog at man bare skal formulere vittigheden på en ny måde, så har man pludseligt ophavsretten til den version som et nyt ophavsretsligt beskyttet værk.

Så du skal nok holde tungen lige i munden, hvis du vil slå dig på den branche ;)

 

Ja og så er materiale fra kendte ophavsmænd (det kunne f.eks. være en bestemt stand-up'ers show) naturligvis totalt no-go - det må du ikke bare sådan uden videre kopiere.

 

Men bortset fra det.... Hvad er pointen i at kopiere indhold fra andre sites? En ting er du ikke selv skal regne med at få den store succés ud af det.... Noget andet er at du hurtigt risikerer at skade andre mennesker direkte.... Så der er flere gode grunde til at tænke sig om, inden man begynder på den slags ;)

 

P.S. Jeg er på ingen måde jurist... Så tag det lige med et gran salt.... Det er et gæt.... Et så kvalificeret gæt jeg kan mønstre.... Men ikke desto mindre blot et gæt ;)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Farma!

 

Tak for dit svar!.. Det er nu ikke mig, som vil kopiere andres indhold - men derimod har jeg vurderet, at enkelte andre højst sandsynligt har kopieret mit indhold :) Det drejer sig om nogle vittigheder, som jeg har på en af mine hjemmesider. Det er bl.a. en masse "alle børnene" og blondine  vittigheder.

Det er ikke noget som jeg vil ikke gøre det store ud af det, men det vil bare være rart, at vide hvor jeg står henne rent juridisk :)

Jeg kan godt følge din pointe med materiale, hvor ophavsmanden er kendt... Men de ting som jeg har lagt ud har nogenlunde følgende ordlyd:

"Alle børnene løb ud af huset - undtagen Jørgen, han løb ind i døren.". 

- Ikke just en vittighed, som nogen kan tage ejerskab på ;)

 

mvh.

AFI

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

AFI:

Hej Farma!

 

Tak for dit svar!.. Det er nu ikke mig, som vil kopiere andres indhold - men derimod har jeg vurderet, at enkelte andre højst sandsynligt har kopieret mit indhold :) Det drejer sig om nogle vittigheder, som jeg har på en af mine hjemmesider. Det er bl.a. en masse "alle børnene" og blondine  vittigheder.

Det er ikke noget som jeg vil ikke gøre det store ud af det, men det vil bare være rart, at vide hvor jeg står henne rent juridisk :)

Jeg kan godt følge din pointe med materiale, hvor ophavsmanden er kendt... Men de ting som jeg har lagt ud har nogenlunde følgende ordlyd:

"Alle børnene løb ud af huset - undtagen Jørgen, han løb ind i døren.". 

- Ikke just en vittighed, som nogen kan tage ejerskab på ;)

 

mvh.

AFI

Hvor har du selv fået din jokes fra ? :) Altså har du selv fundet på alle sammen?

 

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

AFI:

"Alle børnene løb ud af huset - undtagen Jørgen, han løb ind i døren.". 

- Ikke just en vittighed, som nogen kan tage ejerskab på ;)

 

Hæ hæ.... nej det kan man vist ikke sige.... Eller dvs. det kunne vi alle nok, hvis vi kunne huske dem.... Jeg kan huske vi lavede en masse "Alle børnene..." vittigheder, da jeg gik i folkeskole.... Men jeg kan ærligt talt ikke huske én eneste af selve vittighederne.... Måske der ligger en formue og venter i royalties derude, hvis jeg kan få gravet perlerne frem af hukkommelsen Skype-BigSmile

 

Men altså.... Nej.... Den type jokes er der nok ikke det store at gøre ved.... Du har jo sikkert også fundet vittighederne på dit site et eller andet sted henne...... Så det er nok bare en af de ting man må acceptere :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

BruunMedia:

AFI:

Hej Farma!

 

Tak for dit svar!.. Det er nu ikke mig, som vil kopiere andres indhold - men derimod har jeg vurderet, at enkelte andre højst sandsynligt har kopieret mit indhold :) Det drejer sig om nogle vittigheder, som jeg har på en af mine hjemmesider. Det er bl.a. en masse "alle børnene" og blondine  vittigheder.

Det er ikke noget som jeg vil ikke gøre det store ud af det, men det vil bare være rart, at vide hvor jeg står henne rent juridisk :)

Jeg kan godt følge din pointe med materiale, hvor ophavsmanden er kendt... Men de ting som jeg har lagt ud har nogenlunde følgende ordlyd:

"Alle børnene løb ud af huset - undtagen Jørgen, han løb ind i døren.". 

- Ikke just en vittighed, som nogen kan tage ejerskab på ;)

 

mvh.

AFI

Hvor har du selv fået din jokes fra ? :) Altså har du selv fundet på alle sammen?

 

Haha.. Ja, du har en pointe ;)

Mange af jokesne er bruger indsendte, så jeg har ikke selv "fundet på dem" - men jeg kan godt følge din tankegang :)

 

 

Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:

AFI:

"Alle børnene løb ud af huset - undtagen Jørgen, han løb ind i døren.". 

- Ikke just en vittighed, som nogen kan tage ejerskab på ;)

 

Hæ hæ.... nej det kan man vist ikke sige.... Eller dvs. det kunne vi alle nok, hvis vi kunne huske dem.... Jeg kan huske vi lavede en masse "Alle børnene..." vittigheder, da jeg gik i folkeskole.... Men jeg kan ærligt talt ikke huske én eneste af selve vittighederne.... Måske der ligger en formue og venter i royalties derude, hvis jeg kan få gravet perlerne frem af hukkommelsen Skype-BigSmile

 

Men altså.... Nej.... Den type jokes er der nok ikke det store at gøre ved.... Du har jo sikkert også fundet vittighederne på dit site et eller andet sted henne...... Så det er nok bare en af de ting man må acceptere :)

 

Haha... Ja, tror bare en del jokes har tendens til at blive "fundet på" mange gange - af flere forskellige mennesker ;).. Og det var egentlig mit ønske med denne tråd, at bekræfte mig selv i min oprindelige tanke: nemlig at det er en "tabt sag" at gøre noget ved, da "almindelige" jokes nærmest må betragtes som folkeeje!

 

mvh.

AFI

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej AFI

Det er faktisk et rigtigt spændende spørgsmål, du stiller. Jeg har selv set nærmere på det for et par uger siden og især fulgt udviklingen i Danmark og USA, hvor der lader til at gælde et særligt branchekodeks mellem komikere.

I Danmark: Vittigheder kan nyde ophavsretligt beskyttelse, hvis de er tilstrækkeligt originale. Det er svært at sige præcist hvad der kræves, men der er et par særlig forhold, der gør sig gældende ved vittigheder:

  • Det er ikke selve indholdet af vittighederne, der beskyttes, men den form de fortælles eller skrives i
  • Selve den "indre form", dvs. opbygningen kan i visse tilfælde være ophavsretligt beskyttet
  • Ophavsret kræver naturligvis, at man selv har skabt vittigheden og ikke overtaget den fra en anden

Selvom, at vi siger, at en bestemt vittighed er ophavsretlig beskyttet, vil beskyttelsen være snæver. Dvs., at der skal ikke ændres meget før det er ok at gengive vittigheden. Dog vil "copy-paste"-kopiering af originale vittigheder, særligt på skrift, i de fleste tilfælde være en ophavsretlig krænkelse, alternativt en overtrædelse af god markedsføringsskik.

Så vidt jeg er orienteret gælder der også et særligt "regelsæt" indenfor komikerverdenen i Danmark. Den her artikel beskriver rigtig godt hvordan branchen fungerer i USA i forhold til ophavsretten.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)