Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning...?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Det har du misforstået, sådan fungerer det ikke.

Du har tjent altså solgt varer / ydelser for kr. 25.000 mere end du har udgifter for, men du bruger kr, 20.000 af dit overskud til at købe nyt udstyr for, udgifterne hertil trækker du fra dit overskud og du har nu et overskud på kr. 5.000 som du skal beskattes af. Men anskaffelsen af nyt udstyr er driftsmidler som du kan afskrive på fordi Deres værdi forringes. Du kan afskrive 25 % altså kr. 5.000,- som du kan fratrække dit overskud og resultatet efter afskrivninger er nu kr. 0

Dvs. dit driftsresultat efter afskrivninger er nu kr. 0 og du skal ikke betale skat.

hvis vi nu tænkte os det eksempel at du sælger dit udstyr til kr. 23.000,- , men har nedskrevet det, ved hjælp af afskrivningerne til kr. 20.000 så har du genvundne afskrivninger for kr. 3.000,- som du vil blive beskattet af.

Sådan fungerer det.

Derfor kan afskrivninger til tider fungere som en udskydelse af skat.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm, undskyld men det kan jeg altså ikke få til at hænge sammen......

Du kan da ikke trække både 20.000 fra som driftsmiddel og samtidig afskrive 25% herpå!

Ved aktivering af driftmidler flyttes de jo netop fra resultat til balance og dermed er der kun fradrag for de 25 % og ikke det fulde beløb. Det andet hænger jo slet ikke sammen!

Så til trådstarter: i dit eksempel vil det i mine øjne være som du anfører. Men det vil kun gøre sig gældende i år 1 - de efterfølgende år vil det hentes ind igen.

Flemming Bach

 

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Bach:

Hmmm, undskyld men det kan jeg altså ikke få til at hænge sammen......

Du kan da ikke trække både 20.000 fra som driftsmiddel og samtidig afskrive 25% herpå!

Ved aktivering af driftmidler flyttes de jo netop fra resultat til balance og dermed er der kun fradrag for de 25 % og ikke det fulde beløb. Det andet hænger jo slet ikke sammen!

Så til trådstarter: i dit eksempel vil det i mine øjne være som du anfører. Men det vil kun gøre sig gældende i år 1 - de efterfølgende år vil det hentes ind igen.

Flemming Bach

 

 

Præcis. Også det jeg skriver,  forstår ikke hvad den anden bruger mener.

DB : 25.000

Afskrivning : 5.000 (25% af 20.000)

Overskud : 20.000 (som der skal betales skat af!)

 

Tilmeldt 26. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Arhh på den måde... Jeg troede lige jeg skulle hoste op med en masse penge i skat selv om jeg ikke har brugt mere end jeg har tjent.

Det vil sige afskrivningssaldoen egentligt først får en betydning i det øjeblik jeg sælger et driftsmiddel?!?

Et drifstmiddel til f.eks. 20.000 kan altså trækkes helt fra overskudet i anskaffelsesåret, men skal anføres afskrivningssaldoen, som så kan afskrives med 25% pr. år. Sælges drifstmidlet trækkes salgsprisen fra på saldoen?

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg er desværre bange for at det er en misforståelse.

Du kan ikke trække et driftmiddel fra til 20.000 fra overskudet, men kun de 25%....

 

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming.

Godt du er vågen, for det var jeg da vist ikke.Angry

Du har fuldkommen ret.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

hej anders,

Det ku ellers ha været en god ordning Smile

Flemming

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)