Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning...?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 26. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja, jeg ved der er flere tråde om emnet, men jeg er altså stadig i tvivl.

Jeg har købt et kamera, objektiv og flash til en samlet pris på 27.000. Det ligger jo noget over det man kan straksafskrive. Hvordan går jeg så? Kan jeg selv vælge om jeg vil afskrive 25% eller 10.900? Jo mere jo bedre.

Hvordan gør jeg rent regnskabsmæssigt? Skriver jeg kameraet på som udgift hvert år indtil det er afskrevet med det beløb jeg kan afskrive eller hvordan? Skal der ligge et bilag med faktura på kamera til hvert år?

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej...du skal afskrive 25% af de 27 tkr.(går ud fra, at beløbet er excl. moms)!

Næst år 25 % af kr. 20.250  osv.

Grænsen er 12.300 kr. excl. moms.

Nej..bilag på købstidspunkt er ok.

MvH

Peter 

Tilmeldt 26. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 02:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for det. Vil det sige der i regnskabet i år skal føres en udgift på på 25% og igen næste år. Næste år er det så 25% af startbeløbet eller resten? Hvad gør jeg hvis jeg sælger kameraet inden det er afskrevet? Jeg skal vel ikke føre udgift på til noget jeg ikke længere har?
Fra København
Tilmeldt 9. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

For de første år afskriver du 25% af 27.000 = kr. 6.750, som du udgiftsføre (debiterer) i resultatopgørelsen. Modposteringen laver du i balancen under dine aktiver, hvor du krediterer de 27.000 således at der står 20.250 ultimo.

For det andet år afskriver du 25% af 20.250 = kr. 5062,5, som du behandler som ovenstående.

Hvis du sælger aktivet skal du fjerne aktivet fra balancen og såfremt salgsprisen er større eller mindre end aktivets pålydende værdi, skal det fremgå af resultatopgørelsen.    

Med venlig hilsen

Joachim Munch

 

Tilmeldt 26. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu fes den ind, men har så lige et spørgsmål mere. Jeg har nu snakket med både SKAT og en revisor omkring det her saldoafskrivning, men med forskellige svar. Jeg er som sagt fotograf og hende fra SKAT siger alt kamerarelateret skal ind under samme saldo, som så skal afskrives samlet. Altså køber jeg kamera til 20.000 senere et objektiv til 10.000 så står kontoen på 30.000 osv. Ifølge SKAT kan objektivet altså ikke straksafskrives.

Jeg har også snakket med en revisor. Han siger, at er det forskellige faktura'er kan objektivet godt straksafskrives. Det samme er vel gælgende andet kameraudstyr ifølge ham. Hvem har ret, Skattedamen eller revisoren?

Hvis jeg f.eks. har kameraudstyr for 60.000 med kamera, objektiver, flash osv, men kun kameraet overstiger beløbet for straksafskrivning, er det så kun det der skal afskrives, eller ryger det hele i samme pulje? Jo flere man spørger, jo flere forskellige svar synes jeg at få.

På forhånd tak:-)

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg må give skat ret, såfremt udstyr der altsammen relaterer sig til dit fotoapperet er købt i samme indkomstår, skal det posteres på samme konto og betragtes som ensamlet investering, og der saldoafskrives på kontoen.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 26. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Gør det nogen forskel om udstyret er købt før jeg blev momsregistreret eller ej? Jeg ved godt jeg så ikke kan trække momsen fra, men har det en betydning for afskrivningen?

 

/Michael

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Aktiver du har anskaffet inden du blev momsregistreret kan du afskrive helt på samme måde som de aktiver du anskaffer efter momsregistreringen. Tidspunktet for momsregistrering gør ingen forskel med hensyn til dine afskrivninger. Den forretning du har drevet inden du blev momsregistreret har du naturligvis drevet under forventning om ikke at nå en omsætniing på kr. 50.000 i år. At du så indser at det går bedre end forventet og derfor lader dig momsregistrere er en anden sag, og helt i lovens ånd.Stick out tongue

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Vil nu også mene, at der er "samhørighed" så hele baduljen skal saoldoafskrives.

MvH

Peter

Tilmeldt 26. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil altså sige hvis man, rent teoretisk, tjente 25.000,- købte driftsmiddel til 20.000,- vil skulle af med penge i skat af "egen lomme"? Altså 25.000 ind og  20.000 ud skulle jo give et overskud på 5.000. Men er det kun 25% af de 20.000, altså 5.000 der kan trækkes fra er det jo lige pludselig 20.000 der skal betales skat af. Hvis der så skal betales ca. 10.000 i skat men der på firmakontoen kun står 5.000 skal jeg altså af med 5.000 af "egen lomme". Kan det virkeligt passe?

/Michael

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)