Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster et Patent?

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er meget enig med Kasper. De fleste private opfindere lægger for meget vægt på patentet som sådan. Patentet er bare et værktøj i en iværksætters værktøjskassen. Det er ikke den første eller mest vigtig værktøj...

Et patent kan være meget vigtig, specielt for en nye iværksætter med en gode idé som er nemt at kopiere. Men man skal tænke patentet (og dets omkostninger) ind i en rigtig forretningsplan inden man går i gang med patentering. Det giver derfor mere mening at snakke med en ehrvervs rådgiver end en patentagent i første omgang.

Jeg hørte én gang en foredrag hvor manden fortalte at en patentagent er gode til at bygge hegn. Han kan bygge stor hegn, lyserøde hegn, små hegn, lige hvad du har lyst til. Men en hegn har ingen værdi i sig selv. Det som er inden i hegnet er vigtig og det er dig (opfinderen) som skal vide hvad du vil have beskyttet. Patentagenten som har lidt erfaring kan mange gang give dig vejledning i hvad du skal have ind i hegnet, men i sidste end er det dig som skal bestemme det. Jo mere du ved om din forretning og hvor du vil hen med det, jo bedre kan en patentagent hjælpe dig.

Som patentagent kommer man tit i kontakt med opfindere som har brugt en del penge på patentering uden at de har fået noget ud af det. De har brugt penge på patentering istedet for produktudvikling. Og uden produkt kommer man aldrig til at blive rige, selvom man har et patent.

Så jeg er helt enig med Kasper. Som opfinder skal man have en god forretningsplan på plads inden man går i gang med patentering. Så er det også vigtig at man får en komplet budget på patent processen inden man går i gang med patenteringen. Det kan være ret billigt at komme i gang med processen, men ret dyrt at få noget ud af det i sidste end.

/Marc

European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Angående patent:

Jeg har et vist kendskab dertil og det afhænger jo helt af mange ting

jeg tror agenter ville sige 50-70000 pr. patent

kan du selv klare udformning af patentsagen.. må du alligevel bruge antagelig mere tid end det ville koste at anvende en kyndig agent- nogle fraråder naturligvis at man selv  klarer sagen, men det sker også at enkelte har  været meget utilfredse med deres agent

men patenter skal også vedligeholdes årligt med stigende årsgebyrer de starter billigst , og (uden agent betaling velca 5000 årligt halvejs i tiden 20 år

i Usa regnes tiden fra us patentets udstedelse og først efter sagsbehandlingen,

årsgebyr betales ikke fra indleveringen, og derfor ikke medens sagsbehandling finder sted, og derfor betales ikke for noget man måske taber, f.eks. at patentet ikke bliver udstedt

i modsætning til danmark og vist alle andre lande,  regnes årsgebyret fra indleveringsdagen af patentansøgningen og sagsbehandlingen, som godt kan vare  år og så tilmed alligevel ikke få udstedt patent 

mærkeligt nok er USA suverænt billigst 

i.f.t. deres befolkningstal (Sammenlignet med de vest- europæiske lande)

og mest hæderligt 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

men en forundersøgelse ved patentmyndigheden kan jo foretages først af din ide- det er ikke dyrt

alligevel kan patentmyndigheds afgørelsen/vurderingen betragtes som vejledende

det må man selv vurdere eller andre kyndige 

et eksempel: man kan godt få afvist en ansøgning på et patent i USA for noget som ellers allerede er godkendt i et andet europæisk land, så må argumenterne frem i sagsbehandlingen..og man vinder måske sagen

og de accepterer herefter patentet i USA også (med evt. ændringer) 

 

web. siden skriver:

Jamen patentet er den mindste del har du opfundet noget som ham jeg taler om er penge ikke noget problem og det er ved at være solgt så umiddelbart  skal din opfindelse væreret god hvis du skal vælte det af pinden jeg ved at USA er villige til at give mange millioner for at få del af konceptet.

ku man få et link til flere oplysninger om dette:

det er da interessant hvis  solenergien kan udnyttes i det nævnte omfang på det areal

det er også bekymrende, alarmerende og bekræfter min antagelse at jordens opvarmning skyldes solens

ultraviolette stråling (som idag v. polerne passerer uhindret gennem Ozon hullet) indeholder mere energi end det synlige felt går gennem flere hundrede meter vand, rammer grundfjeldet og afsætter energien i form af molekylær bevægelse (altså varme)- dette stemmer overens med NASAS påstand at opvarmningen af kloden må komme indefra (men kan ikke forklare dette)

mvh

Johans

undskyld jeg gik lidt over gevind..

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

dog.. marc

jeg ku også være enig med dig og Kasper langt

men Store udenlandske virksomheder.. kan  have et krav om at de ikke vil se/gennemgå en opfindelse

før den er patentansøgt.. men endnu strengere, at de ikke vil se/gennemgå ideen hvis den  ikke allerede er udstedt som patent for et eller flere lande

(min erfaring)

så man bør nok i det mindste søge patent, men helst på et  sent tidspunkt i ideudvikingen

hvor ideen af kyndige (og det er her der for mig at se at der er den største opfinder/iværksætter hurtle, at have den rette kontakt/støtte ) kan ses at være salgsklar så vidt muligt.. men det er jo også problemet 

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Ja, det er korrekt at flere store nationale såvel som internationale i betinger sig, at idéer som fremsendes/præsenteres skal være patentanmeldt.

Og hvorfor så det? Årsagen er ganske simpelt den, at disse virksomheder ikke vil tage chancen med at underskrive hemmeligholdelsesaftaler (NDA) på teknologi som ikke er specifikt formuleret og beskrevet.

Disse virksomheder bliver kontaktet af et stort antal idéhavere og opfindere hvert år og hvis virksomheden underskrev  NDA på alle disse henvendelser så ville de med meget stor sandsynlighed forpligte sig til at skulle hemmeligholde mere løst beskrevne idéer som i stor udstrækning vil hæmme virksomhedens egne muligheder for at skabe nye idéer.

Derfor kræves det at fremviste idéer er patentanmeldt eller på anden måde er beskyttet (design, brugsmodel, varemærke etc.)

Mange hilsner

Kasper 

PS: Som kuriosum skal det nævnes, at der jo også findes virksomheder som slet ikke vil præsenteres for idéer med mindre opfinder helt og aldeles overleverer sine rettigheder til virksomheden.

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Et patent er meget vigtig for en nye iværksætter med en god idé, som er nemt at kopiere, fremstille, markedsføre og sælge.

Patentet er det eneste værn, du har mod en kopist.

Med hensyn til prisen udarbejder vi patentansøgninger fra DKK 30.000 og opefter, hvis det er en mekanisk / elektrisk/ software opfindelse og du kommer med tegningerne. Se os på www.eneret.dk

Man skal tænke patentet (og de forbundne omkostninger) ind i en businessplan inden man går i gang med patentering.

Held og lykke

 

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Mogens,

Jeg synes dine budskaber er en anelse demagogiske og ensidige ift. til virkelighedens verden. 

Et patent KAN være meget vigtigt.....

Patentet er MULIGVIS et værn, mod en kopist

FORDI:

Et patent, skrevet på det forkerte tidspunkt i din udviklingsproces kan være uanvendelig som beskyttelse.

Et patent indleveret på det forkerte tidspunkt (for opfindere mange gange for tidligt) kan tømme din pensionskonto inden du er kommet i nærheden af at kunne skabe indtjening

Et patent kan være et ligegyldigt værn mod kopister hvis ikke du har de finansielle muskler til at sagsøge denne kopist (hvis du da overhovedet kan finde ud af hvem kopisten er)

Det gør mig ærlig talt en smule ærgerlig at hver gang samtalen falder på patentering og anden form for IPR så bilver der råbt meget højt om at patentering er den gyldne standard for al forretningsskabelse. For det er ikke rigtigt!

Jeg ville ønske at vi kunne tale meget mere åbent om de forretningsstrategiske overvejelser som bør være fundamentet for alle beslutninger om at beskytte sin IP - uden at skulle overdøves af skræmmekampagner med budskabet om at patentering er alle opfindere og iværksætteres redningskrans.  

mvh
kasper

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at en meget vigtig nedtonet faktor i forbindelse med en opfindelse, patentering m.v. er:

1) Hvilket marked er der tale om: branche..

2) Hvor er producenten?  er det indenlandsk....udenlandsk 

3) Skal der gøres forarbejde inden producenten vil have produktet.. nu begynder det at blive svært

for på dette tidspunkt kan for nogle produkter patenterings nærme sig- det afhænger helt af produktet..

Derfor kontakt med en brance kyndig ansvarsfuld rådgiver.. her er et stort hul i innovationsmiljøet som jeg ser det

Et andet hul: Alle skal tjene penge, patentagenter, innovations rådgivere, deltagere af alle slags, sagkyndige

ingeniører, o.mange andre.. : så alle kan jo alt på deres felt, mangler vil man ikke tilkende, 

så også her er det rådgiveren der selv kender personer i den aktuelle brance 

det eneste opfinderen har brug for..

 

 

ville kunne spare masser af tid og bekymringer 

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen du har da ret, meeen patentet (og patenteringsprocessen) skal da s'følgelig times.

Men er patentansøgningen indleveret for tidligt, kan du trække den tilbage inden for 18 måneder og så findes den ikke.

Herefter kan du indlevere patentansøgningen igen  - og så starter uret igen. Denne process kan gentages i det uendelige, hvorfor patentansøgingen hele tiden er/bliver relevant, som en forsikringspolice du  - om jeg så må sige - kan trække op af hatten, hvis du foretager ovenstående.

Så pointen er: timing, patentansøgning, evt trække tilbage inden for 18 mdr., genindlevering, etc. => hele tiden en såkaldt verserende patentansøgingen, som kan blive relevant, som en forsikringspolice, hvis andre senere får samme gode ide!

Jeg er udmærket klar over at ovenstående giver en senere indleveringsdato (ved gentagelse) men det er prisen for at gøre som ovenstående, gevinsten er den levende patentansøgning og ikke mindst udskudte omkostninger til en endelig udstedele af patentet.

med venlig hilsen

Mogens Ludvigsen, LudvigsenPatent www.eneret.dk

 

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mogens:

Et patent er meget vigtig for en nye iværksætter med en god idé, som er nemt at kopiere, fremstille, markedsføre og sælge.

Patentet er det eneste værn, du har mod en kopist.

Med hensyn til prisen udarbejder vi patentansøgninger fra DKK 30.000 og opefter, hvis det er en mekanisk / elektrisk/ software opfindelse og du kommer med tegningerne. Se os på www.eneret.dk

Man skal tænke patentet (og de forbundne omkostninger) ind i en businessplan inden man går i gang med patentering.

Held og lykke

Der er umådelig få produkter og virksomheder i denne verden der nogensinde kan udnytte sit markedspotentiale, og for at sige det pænt så er langt hovedparten af de patenter der udtages komplet værdiløse fra en kommerciel betragtning.

Du vælger ikke at købe en Kia i stedet for en Porche fordi de har de samme dysser i benzin indsprøjtningssystemet.

At påstå at "Patentet er det eneste værn, du har mod en kopist" viser enten en komplet mangel på forretningsforståelse, eller en bevidst omgåelse af sandheden. 

Virksomheder tjener penge på at SÆLGE produkter og ydelser - ikke på at andre ikke sælger tilsvarende. 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 03:08
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke helt korrekt...idet en virksomhed der bliver bekendt med en god ide, kan producere den og behøver ikke at være tilbageholdende med det, når ideen ikke er beskyttet på en eller anden måde af opfinderen, dette vil gøre det vanskeligere for opfinderenn at fremkomme med sin ide efterfølgende, idet noget tilsvarende allerede er på markedet, skal vi kalde det stjålet -

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)