Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BED & BREAKFAST

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Går og overvejer at leje 3 - 4 værelser ud, når der er messer. Problemet er bare at værelserne ikke er lavet endnu. Har tænkt mig at etablere dem over vores lade. Vi bor på en nedlagt landejendom. Men før jeg går i gang med arbejdet er jeg i tvivl om skatte og momsreglerne ved udlejning af værelser? Skal jeg allerede før jeg starter ombygningen af laden, lade mig momsregistrere for at spare penge til ombygningen? Ville være glad, hvis nogen kan hjælpemig på dette område.

MVH konen

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kone.

Allerførst bør du få lavet et budget, det skal dels omfatte den påtænkte ombygning men også den fremtidige drift af din bed & Breakfast, så du får overblik over dine udgifter til ombygningen men også indtægterne ved den fremtidige drift. Det vil banken / kreditforeningen også gerne se for at ville låne dig penge til ombygningen.

Og ja du bør indregne at du bliver memsregistreret fra starten af.

Du bør også få lavet et likviditetsbudget der viser hvor mange penge du skal bruge i starten til ombygningen og hvor du vil skaffe dem fra.

Du bør også ta en byggesagkyndig til at rådgive dig med hensyn til byggeriet, og gør det inden du entrer med håndværkerne, således at du får de rigtige håndværkere til den rigtige pris.

Du kan se mere om hjælp til budgettering, regnskab og byggesagkyndig på: www.Nr1-okonomikontoret.dk

Du skal også være velkommen til at kontakte mig på: am@Nr1-okonomikontoret.dk

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

 

Fra Valbonne, Frankrig
Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kone,

Vi startede Bed & Breakfast i sommeren 1998.

Vi havde købt et stort hus i et område hvor der kom mange turister især i løbet af sommeren og huset havde tidligere været ejet og været en del af et hotel som var nedlagt og lavet om til ejerlejligheder istedet.

Så vi havde et stort hus med en del værelser som vi ville udnytte til udlejning mens børnene var mindre og vi henvendte os til den lokale turist-udlejning som syntes det var en rigtig god ide da de havde mange henvendelser fra turister som gerne ville leje et værelse og de ville gerne hjælpe os med at sende nogle af dem ned til os.

Vi lavede en tegning og en lille præsentation og gik derefter til teknisk forvaltning hvor man ikke kunne se nogen problemer men man ville for god ordens skyld gerne sende en byggesagkyndig ud og checke bl. a brandudgange og parkeringsforhold. Dette blev gjort senere og godkendt uden anmærkninger.

Vi gik derefter til Told og Skat som det hed dengang og forelagde vores ide og fik en orientering om hvad man forlangte af oplysninger som vi tog med til vores daværende revisor. 

Vi blev momsregistret fra starten men skulle kun indberette 2 gange om året så da 2. halvår allerede var startet havde vi næsten 6 måneder til at tjene penge som vi kunne bruge til at renovere værelser osv for.

Vi havde i forvejen lavet et lille budget over hvad vi kunne forestille os der kunne komme af udgifter til renovering af værelser og bad og separat the-køkken.

Det var indledningsvis ikke så mange penge der skulle bruges til det og da det allerede var Juli måned og turisterne var begyndt at komme fik vi lavet 2 værelser i stand meget hurtigt og vi kørte i IKEA og købte nogle senge mv og lidt lamper og et par gulvtæpper og så var vi igang.

De 2 første værelser blev udlejet med det samme og vi var allerede igang med at lave de 2 næste i stand på samme måde og de blev også lejet ud omgående så vi gik igang med at lave det sidste værelse og fik ind imellem også malet the-køkkenet. Hos IKEA fandt vi nogle brugte borde og stole som vi satte ind i køkkenet og hvor folk kunne sidde og drikke deres morgenkaffe.

Sideløbende fik vi lavet parkeringsområdet så bilerne kunne være der uden gener for de øvrige beboere på vejen og i henhold til teknisk forvaltnings anvisninger.

Man må sige at udlejningen den sommer overgik vores vildeste forventninger og vi fik i løbet af meget kort tid lavet opgraderinger og forbedringer så vi var forberedt til næste sommer.

Udlejningen fortsatte dog omend i et mere begrænset omfang men både i efterårsferien, Jul og Nytår og i Påskeferien kom der gæster som blev henvist fra turistkontoret og senere da vi fik en hjemmeside også derfra.

Vores revisor havde fundet at vi havde forskellige afskrivningsmuligheder og vi var i god tro da vi trak disse fra på vores selvangivelse.

Senere viste det sig at det ikke var det hele der kunne trækkes fra og vi blev inviteret til torskegilde hos Told og Skat som rimeligt nok dokumenterede at vi havde trukket noget fra som vi ikke var berettiget til.

Det fik vi en ordning på og med vores advokats hjælp fandt vi en statsautoriseret revisor som kendte til den type forretning og som sørgede for at give os den rigtige nødvendige rådgivning og som fik lavet et veldokumenteret årsregnskab. Siden har vi ikke haft nogen problemer så selvom det koster lidt mere at have revisor på så har det for os været en god investering.

Uheldigvis var det ikke alle naboer som syntes om vores initiativ og vi blev meldt til teknisk forvaltning og vi fik desuden problemer med vores grundejerforening som også var imod vores værelses-udlejning.

Vi havde i årevis problemer med naboerne indtil sagen endte i Naturklagenævnet som afgjorde sagen til vores fordel. Efterfølgende blev der lavet en lokalplan som forhindrer andre i området at lave en tilsvarende udlejning af værelser. Så check din lokalplan hvis der er en sådan i dit område !

Set i bakspejlet så var det klart det rigtigste at blive momsregistreret med det samme og at få teknisk forvaltnings godkendelse også selvom vi ikke lavede nogle bygningsmæssige ændringer i første omgang som krævede en byggetilladelse. Brand udgangene blev godkendt med det samme og parkeringsarealet blev også godkendt nogle måneder senere.

Det kan også anbefales løbende at checke SKAT's hjemmeside og prøve at holde sig selv opdateret og hvis du er i tvivl så kan det godt betale sig at spørge hos SKAT først - det koster ikke noget at spørge! 

Hvis du googler "udlejning af værelser" får du nogle gode links til oplysninger fra SKAT omkring dette emne. Dertil kommer væsentlige oplysninger omkring forskellige beskatningsformer som bl.a familie advokaten skriver om. Prøv at tryk på linket:

http://www.google.com/search?hl=da&source=hp&q=skat+udlejning+af+værelser&btnG=Google-søgning&cts=1280139136037&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Det kan også betale sig at checke f.eks Naturklagenævnet's hjemmeside -  check f.eks  http://www2.nkn.dk/afg-2003/03-121-700-0004.htm hvor der er afgørelser omkring landejendomme med værelses-udlejning som kan være til hjælp i dine overvejelser.

Hvis du (eller andre) har spørgsmål er du velkommen - ellers rigtig meget held og lykke med projektet - vi har haft mange sjove år med vores projekt og mødt mange søde spændende mennesker fra hele verden.

Med venlig hilsen,

Poul

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)