Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig indkomst og salg af virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Fra  Deducta Search Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære regnskabsstærke aminoer.

Kort fortalt går mit spørgsmål ud på om salg af en virksomhed figurerer som personlig indkomst?

Sagen er den at jeg har en virksomhed ved siden af mit studie, der fungerer under virksomhedsordningen for at undgå at evt overskud det går ud over min SU. Nu går jeg imidlertidig med tanker om at sælge den og skal i derfor i den forbindelse vide om et sådan salg kan tvinge mig til at betale et års SU tilbage?

På forhånd tusind tak for svaret.

Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.

Fra København, Århus
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du helt kunnet undgå at blive ramt på su'en ved at køre dit firma under virksomhedsordningen? Eller er det en tænkt siutation? (Du skriver evt. overskud)

IDEMINISTERIET - IDEKONSULTATIONER - COACHING - INNOVATIONSFORLØB - KURSER

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Vilhelm Kruse:
Har du helt kunnet undgå at blive ramt på su'en ved at køre dit firma under virksomhedsordningen?

Hvis du opsparer overskud egen virksomhed medregnes det ikke i beregningsgrundlaget for SU. Du kan på den måde "skubbe" dit overskud til efter studiet er færdiggjort.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nikolaj,

Du skal være opmærksom på betingelserne i virksomhedskattelovens § 15 .

Giver det anledning til spørgsmål så vend tilbage.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Fra  Deducta Search Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

0 false 18 pt 18 pt 0 0 false false false

Tak Henrik

Som jeg har forstået det:

Hvis jeg sælger virksomheden kan jeg undgå at det går ind over min personlig indkomst så jeg skal betale SU tilbage, hvis jeg i samme år opretter en ny virksomhed under virksomhedsordningen og overfører overskudet her til. Er det korrekt?

Takker for hjælpen

Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.

Fra København
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Fra  Deducta Search Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Vilhelm Kruse:
Har du helt kunnet undgå at blive ramt på su'en ved at køre dit firma under virksomhedsordningen?

Hvis du opsparer overskud egen virksomhed medregnes det ikke i beregningsgrundlaget for SU. Du kan på den måde "skubbe" dit overskud til efter studiet er færdiggjort.

Det er nemlig rigtigt. Ved at køre virksomheden under virksomhedsordning går overskudet ikke under personlig indkomst, hvorfor man derved undgår at tilbagebetale SU. Ud over det kan man betale sig selv honorar op til grænsen for SU, således at man udnytter loftet for hvad man kan tjene og på den måde kan være selvstændig som studiejob uden at det går ud over SU'en.

Smart og dejligt! - dog er det ikke noget jeg selv kan finde ud af så har en god revisor til det.

Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)