Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskelligt begynder ang. skat / moms

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære forum!

 

Min kone og jeg har netop stiftet et smykkefirma som sælger både via internettet og fysisk salg. Selskabsformen er I/S og vi står begge som ejere. Vi har solgt smykker i lidt tid før vi valgte at bilve registreret som virksomhed.

Vi er usikre på en række punkter og håber at der er en venlig sjæl herinde som vil være behjælpelig med vores begynder spørgsmål :-)

 

1. Hvor langt tilbage kan man trække moms fra mht. indkøb af varer til produktionen?

2. Kan man få kørepenge fra staten når vi bruger vores egen bil i erhvervsøjemed f.eks. når vi kører ud til homeparties mm.?

3. Vi bruger vores private computer, digital kamera, internet forbindelse, mobil telefon mm. Hvad kan I anbefale at vi gør her - er det bedst at firmaet køber udstyret af os og vi derved trækker moms ud og i så fald til hvilken værdi skal udstyret købes? Computeren er en Apple Macbook og den er ca. 1 år gammel. Herunder - må vi også anvende internet forbindelsen, kameraet og mobil telefonerne privat?

4. Vi betaler allerede begge multimedie skat på vores primære arbejdspladser. Så vidt jeg har undersøgt kan vi bestille firma mobiltelefoner og undgå at betale multimedie skat igen, korrekt?

5. Vi har diverse udgifter til butikken herunder gavekort, visitkort, giner, produktkataloger, internet forbindelse, hjemmeside mm. Hvordan skal dette bogføres / trækkes fra?

6. Jeg står selv for design af hjemmeside og bruger en del tid på opdatering af den. Vil der være en fordel i det for os hvis jeg stifter en enkelmandsvirksomhed og bliver lønnet af vores smykkefirma eller giver det ingen fordel?

7. Vi vil gerne deltage i kurser mm. for at få ny inspiration til nyt design. Kan det trækkes fra?

8. I starten brugte vi vores egne penge som indskud i virksomheden. Nu er vi ved at have et lille overskud. Er det rigtig forstået at man kan bruge de penge man tjener til at købe nye varer til produktionen? Eksempel (vi ser lige bort fra moms i dette eksempel for at simplficere det): Vi køber varer til produktionen for 100 kr. Vi sælger en færdig vare for 200 kr. Fortjenesten er 100 kr. Kan vi så bruge disse 100 kr. til f.eks. at købe nye varer til produktionen, betale internet forbindelse mm.? Og kan vi vente nogle måneder / år med at trække løn ud til os selv så vi kan få opbygget en egenkapital og senere konvertere til Aps og bruge disse optjente penge?

På forhånd tak for hjælpen!

 

Venlige hilsner,

Lars Bergmann

www.sisterunika.dk

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

hej Lars.

Det var ikke så få spørgsmål du ønsker besvaret.

Du kan fratrække moms fra den dato hvorfra du vælger at have startet din virksomhed. Hvis du beslutter at det er 1/1-2010 så kan du fratrække fra 1/1-2010, men du skal så også betale moms af dit salg fra den 01/01-2010.

Staten betaler ikke kørerpenge. Det er en misforståelse. Du kan derimod fratrække kørselsudgifter på din selvangivelse, efter skats regler herfor.

Det er jo op til dig om det er I/S eller dig selv der skal eje udstyret. hvis du vælger at lade I/S eje udstyret kan du fratrække moms, men skal så også multimedie beskattes heraf.

Udgifterne i firmaet skal fratrækkes i regnskabet og bogføres på de respektive konti som udgifterne vedrører alt efter hvilken kontoplan i har valgt.

Umiddelbart kan jeg ikke se logikken i at du skulle oprette et enkeltmandsfirma. Man skal ikke gøre tingene mere indviklede end højest nødvendigt.

Ja kursus udgifter er fradragsberettigede.

Ja selvfølgelig kan du bruge pengene til varekøb.

Det var den simple udgave af et svar.

Den mere udførlige kræver en længere snak, hvor vi finder ud af hvor er i nu, hvor er i på vej hen og hvor vil i gerne være om 2 -3 eller 5 år?

Så det er en hel anden snak. Desuden er der mange flere svar som jeg tror i mangler. Derfor vil jeg anbefale Jer at tage kontakt til en rådgiver der kan hjælpe Jer på rette vej, og sådan at i ikke kommer afsted med de forkerte løsninger. Det kan nemlig vise sig at være dyrt på den længere bane.

Vi giver dig gerne den rette rådgivning, til en overkommelig pris.

Du kan sende mig en mail på: am@Nr1-okonomikontoret.dk

og så tar vi en snak om hvad du har behov for og hvad vi tar herfor.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

 

 

 

 

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:
Du kan fratrække moms fra den dato hvorfra du vælger at have startet din virksomhed. Hvis du beslutter at det er 1/1-2010 så kan du fratrække fra 1/1-2010, men du skal så også betale moms af dit salg fra den 01/01-2010

Når der er faktureret uden moms har man tilkendegivet at man ikke mener at drive momspligtig forretning. Hvad skulle hjelme at man kunne gå længere tilbage end til sidste sendte faktura uden moms?

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders..De skal vel ikke MM-beskattes i firmaet...når de bliver MM-beskattet på deres arbejdspladser?

MvH

Peter

 

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

"Ja kursusudgifter er fradragsberettigede", - er det ikke en sandhed med modifikationer? Da jeg havde lidt med skattevæsenet at gøre, var det således, at kurser, hvor man lærte noget nyt, ikke var fradragsberettigede, medens kurser, hvor man blot ajourførte en bestående viden, var fradragsberettigede. Det er da vist ikke ændret, eller??

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Gongra:
Det er da vist ikke ændret, eller??

Næ intet nyt under solen der. Men i det konkrete tilfælde, hvor der er tale om at hente inspiration, vil der været tale om fradrag....

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Det mener jeg ikke at have skrevet nogen steder.

Men du ved jo lige så godt som jeg at man kan kun multimedie beskattes en gang.

Så der er vi fuldkommen enige.

de bedste hilsener

Anders mikkelsen

Nr1

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Som jeg også skriver i mit svar er det svært at svare på spørgsmålene uden en nærmere snak om Deres situation, men jeg tolker indlægget således at de er startet som så mange andre iværksættere som vi hjælper.

De starter med at købe nogle arbejdsredskaber som f.eks. PC, skrivebord og hvad ved jeg, dernæst lidt råvare lager f.eks. i Januar februar md. for så først at få gang i salget i måske august, september md.  At den første faktura sendes i f.eks. august forhindrer dig jo ikke i at fratrække momsen på dine indkøb. Eller er jeg helt galt på den?

Rigtig mange iværksættere samler bare bilagen sammen og kommer så til en af os, når de begynder at føle sig utrygge ved situationen. Det kender du sikker også til?

Problemet er at der ikke er pligt til at genneføre et iværksætter kursus inden man starter op som iværksætter.

Et kursus hvor man lærte grundlæggende bogføringsregler, regler om moms, skat og afgifter, lovpligtige forsikringer og meget mere.

Sommerhilsen

Anders Mikkelsen

Nr1 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:
At den første faktura sendes i f.eks. august forhindrer dig jo ikke i at fratrække momsen på dine indkøb. Eller er jeg helt galt på den?

Ikke hvis den sendte faktura er med moms.....

I tilfældet her er problematikken at de har faktureret uden moms i en periode og så derefter har ladet sig registrere. I det tilfælde fanger bordet og du kan ikke bare hoppe tilbage og tage fradrag fra perioden før du er momsregistreret.

/Henrik

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Af det indlæg jeg svarede på fremgik det ikke at de havde sendt faktura uden moms. Er det tilfældet så har du jo fuldkommen ret.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)