Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varelager

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er ved at afslutte regnskab for 1. halvår 2010. Men laver en fejl ved bogføring af varelageret. Jeg tror fejlen ligger i at jeg ikke har debiteret det overførte varelager. Regnskabet er lavet i SummaSummarum.

Ved årets begyndelse krediterede jeg varelageret på kontoen "overført varelager", men hvor skal jeg debitere varelageret?

Ved afslutningen har jeg krediteret differencen (overskudet) på "optalt varelager og debiteret på "overført varebeholdning"

Kan du se hvad, der er galt? På forhånd tak!

Mange hilsner Nina

 

 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske skal jeg også bruge en konto, der hedder varelagerregulering?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved årets start skal dit varelager stå på varelagerkontoen (måske 55100) under aktiverne i debet.

Når du nu tæller varelageret op pr. 30.6, skal du på varebeholdning/varelager (f.eks. 55100) regulere. Hvis dit varelager er større end pr. 1.1., skal du debitere, hvis dit varelager er mindre ved halvårsoptællingen, skal du bogføre beløbet i kredit.

Samtidig skal du skrive det samme beløb i modsat side (altså i kredit, hvis varelageret er blevet større) på en konto i driften. Den har formentlig et kontonummer mellem 2000 og 3000.

Alt muligt om varelager kan læses her.

Dbh
Anette Sand

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Super godt. Det vil jeg lige læse lidt på og prøve igen.

Tusind tak for hjælpen :-)

Mange hilsner Nina

 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Ved årets start skal dit varelager stå på varelagerkontoen (måske 55100) under aktiverne i debet

Skal jeg så ved årets start kreditere på konto 60900 (overført) I modsat fald får jeg en difference i regnskabet, der svarer til det overført varelager. Confused

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en god løsning. Men jeg bliver lidt bekymret for din "åbningsbalance" generelt set. Hvis du har en bogholder eller revisor, som hjælper dig, vil jeg foreslå, at du lige sender vedkommende en resultatopgørelse og balance (fra rapporter i SummaSummarum) for perioden 1.1.2010-1.1.2010 (altså kun en enkelt dag), så du kan få tjekket op på, om de øvrige statuskonti - altså overførslerne mellem 2009 og 2010 er, som de skal være.

Generelt om åbningsbalancer.

Dbh
Anette

 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette.

Det var ret godt tænkt - Jo, der manglede et par overførsler, som jeg ikke havde tænkt over.

Endnu en gang tak!  Yes

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)