Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring i forbindelse med udlandshandel (valutakursdifferencer)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg leder efter information om, hvordan man bogfører de valutakursdifferencer, der opstår i forbindelse med udlandshandel. Nogen der kan anbefale noget litteratur, hjemmesider eller vejledninger?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Der findes mange f.eks. SummaSummarum; Economic mv.

Prøv at google lidt.

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Har været i gang med Googlingen. Det er ikke så meget bogføringsprogrammet - men hvordan og hvornår, der skal konteres - jeg leder efter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er du i tvivl om?

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

bruger  du  SummaSummarum  så  skal  det  være  Enterprisen  du  har  valgt  som  model 

Men  så  kører  det  ellers  nærmest automatisk  derudad

Sælger du  i  udenlandsk valuta  så  laver  du  fakturaen  i f.eks.  US$    10.000  stærke

dvs   kunden  betaler  om  en  måned  10,000  $   . til  dagskursen   6,00   men  på  udstedelsestidspkt.  stod  $  i  6,10   d.v.s.  du  må notere  et  lille  tab  på  0,10  pr. dollars   -  dem  skal du  så  kontere  som et  tab  på  kontonr.  1850    i  normalkontoplanen   (kontoen   kan  selvfølgelig  hedde  noget  andet  hos dig).

Og  omvendt  hvis  det  var   en  gevinst  du  måtte  opleve.

 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg er i tvivl om er bl.a. :

 

A)
Skal man have en konto for valutakursdifference for hver valuta? Og for om det er debitorer eller kreditorer, det drejer sig om?

B)
Hvordan bogfører man fx følgende eksempler.

(Jeg sælger og køber elektroniske tjenesteydelser. Jeg forudbetaler til leverandører)

Eksempel 1.
Jeg betaler med VISA/Dankort et A/C beløb på 300 USD til en leverandør.

Jeg bogfører det beløb i DKK, der modsvarer 300 USD på betalingsdagen på leverandørens konto. Men hvad skal jeg bogføre på min bankkonto? Det samme beløb? Vente til det faktiske beløb bliver hævet, og så bogføre det – samt bogføre differencen (mellem det hævede beløb på bankkontoen og det indsatte på leverandørens konto jf. ovenstående) på kontoen for valutakursdifference.

Eksempel 2

Senere køber jeg noget hos leverandøren fx til 100 USD. Jeg går ud fra, jeg bogfører det beløb i DKK, der modsvarer 100 USD på betalingsdagen på leverandørens konto – og det samme på forbrug af tjenesteydelser. Er det korrekt?

Eksempel 3

Jeg har vel brug for at afstemme leverandørens konto løbende – da værdien i DKK af min saldo hos ham i USD svinger. Er der nogen regler for, hvornår jeg skal gøre det? Eller må jeg gøre det løbende?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

A. Konto for hver valua..! Nej debitor/Kreditor på samme valutakonto.

B.

1. Du skal bogføre beløbet hævet på banken.

2. Ja

3. Nej..enten løbende eller ultimo regnskabsåret.

Du kunne også køre dine debitorer/kreditorer i fremmed valuta og så kusregulere månedligt.

Udsving på bankonto betaling vil så kun blive registreret som kursafvigelse fra standardkurs.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Peter

I SummaSummarum  skal du  være  opmærksom  på  at  den salgsfaktura  som  du  udskriver  i  10000 US$   -   den  overalt  vil  optræde rundt  omkring  i systemet  i  den valgte  basisvaluta´s angivelse -   f,eks,  danske  kr.  hvis det  er basisvalutaen.  Inde i systemet  kan  du   opsætte  en  valutakurstabel   som  er  statisk  (indtil du  ændrer værdierne)

Dvs. den faktura  på  10.000 $  udstedt   til  basiskursværdien  6,10  vil  optræde med værdien  61.000 danske kr.   Når du  så  senere  får  en  indbetaling på  10.000 $,  så afregner  banken  kursværdien en måned senere  der så  er  dumpet   ned på  6,00  og  du  får så udbetalt  60.000 kr.  og måske er  der  også  noget  fradrag  med  noget  gebyr  til banken  men  det er  kurstab/-vinding uvedkommende.

Dit  indledende  spørgmål  om  dit  køb  af  noget  software  ude i  en  shop til 300 $  -  her  kan du  formentlig  næppe  vide  noget  om  hvad  det resulterer i  af  dansk kroneværdi.   En sådan transaktion sker  til  en  anden  kursværdi  den dag det  dukker  op som resultat  på  din kontoudskrift -  hvor  banken  lægger  noget  fortjeneste  ind  for at være  med  til  at håndterre  de her transaktioner.  Så  der  kan du  først endeligt  få  det  på plads  -  når du  kender  afregningskursen.  Du  selvfølgelig  oprette  en  Købsfaktura  på den  pågældende leverandørs konto  til  værdien  300 $  ,  De vil  optaget  i systemet  omregnet til danske kr. til basisvalutakursen. Når transaktionen dukker  op  på  din  kontoudskrift  nogle dage senere så har du situationen, hvor du måske skal  notere noget  tab/vinding i forhold til  basisvalutakursen. Sværere  er det ikke.

Har du  mange transkaktioner og i større beløb - så kunne du jo overveje at laveen valutakonto i banken. Så indsætter du dine 10.000 $  på  kontoen.  Når du har behov for at købe varer - så har du $$  på  kontoen til din rådighed  uden at skulle  købe valuta ad hoc.  En sådan  konto  skal du så opgøre  værdien af  een  gang om året nemlig  31.12.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål til Peter - Revisor:

B)

1) Det korrekte er altså: På kreditorens konto at bogføre værdien i DKK på betalingsdagen af 300 USD - på bankontoen det der faktisk er hævet og differencen på de 2 tal på kontoen for valutakursdifferencer.

 

Spørgsmål til Ivaerksat:

Hvis nu der er tale om overførsel af et a/conto beløb til en leverandør. Så kan jeg jo ikke oprette en købsfaktura. Kan man omgå det på en eller anden måde?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

B

1) Yes Sir!

Spørgsmål til Ivaerksat

Du kan vel bare bogføre det som en betaling.....!

Vil jo så figurere på kreditorkontoen som en debet-post.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)