MLM tilrækker opmærksomheden fra mange brancher og persongrupper af flere forskellige årsager, primært kan man sige, at ift. opstart af en konventionel forretning er den økonomiske risiko faktisk ikke-eksisterende. Selvfølgelig er der en udgift forbundet med at hive nogle produkter hjem, men typisk er det ikke ret mange penge det handler om - typisk mellem 1.000 - 3.000 (nogen gange mindre, andre gange mere - MEN altid ens eget valg).
Nu er penge jo ikke alt.... Det vil til hver en tid være smartere at investere (lad os sige) 3 mio. i noget hvor du sidder i en relativt beskyttet forhandlerposition... frem for at investere 3.000 i noget hvor du (såfremt du rent faktisk er succesfuld) hurtigt kommer til at skulle konkurrere med fætre, kusiner, naboer, fodboldkammerater osv. osv. osv....
Samtidig partner man op med et komplet koncept, hvor alt ligger til rette for en: Produkt, branding, support, logistik, websites - the whole shibang - så det eneste du i princippet investere er din tid - du tilfører med andre ord kun dig selv - og kan samtidig operere og starte en fin forretning ved siden af alle de andre ting du laver.
Jamen det er jo meget fint... Men hvor meget er de ting reelt værd? Brandingen kan ihvertfald ligge på et meget lille sted for langt de fleste MLM-produkter, jeg er stødt på.... Den primære branding er jo noget den enkelte forhandler står for.... Nu skal vi ikke nævne navne.... og det er egentligt også meget fint, for jeg kan vitterligt ikke nævne ét MLM-brand, der har nogen nævneværdig penetrering blandt den brede publik - jo jeg kunne måske nok nævne nogle kaffemaskiner.... Men dem kender folk vist mest pga. nogle lidet flaterende artikler i en af de store frokostaviser....
Produktet siger du så også ligger tilrette for en.... Der fristes jeg til at sige: Jamen hvad fanden skulle det ellers gøre? Det er jo ikke en unik egenskab ved MLM.... Bliver du forhandler af Toms chokoladefrøer skal du jo heller ikke ud og plukke kakaobønnerne selv....
Det med websites tillader jeg mig altså også at stille mig lidt kritisk over.... Oftest er de websites, der eksisterer i forbindelse med MLM-produkter jo minded på at rekrutere nye partnere.... I forhold til B2C salg er det altså ikke der fokus ligger... Så kan du naturligvis få lavet dit eget B2C-site - men så går pointen jo ligesom lidt fløjten - no?
Derudover glemmer du jo også ret behændigt, at der faktisk eksisterer et koncept, der tilbyder alle de ting, du påstår MLM tilbyder... Det kaldes lønarbejde.... Som almindelig lønarbejder har du jo også adgang til alle de ting... Derudover modtager du så en garanteret månedlig lønudbetaling - hvilket MLM på ingen måde kan garantere. Med andre ord ser det mistænkeligt meget ud som om finten ved MLM er at man reelt kan ansætte en helvedes masse sælgere...undlade at betale dem løn og endda få dem til at betale penge, af egen lomme, til dig.... Altsammen ved at kalde dem "partnere" istedet for sælgere.... Det er i øvrigt også derfor jeg så gerne vil have nogle konkrete tal på bordet - hvor mange tjener rent faktisk penge på at deltage i MLM?
Desuden - når man arbejder hårdt og giver den gas over en periode - som jo helt afhænger af indsats og evner (selvom nogen til påstå et ikke kræver evner) - så kan det være 1 år - eller det kan være 3 år - men det er i princippet ligegyldig, for sidder du med et godt produkt, et sundt koncept, et godt firma i ryggen, så opbygger du en passiv residual indkomst. Derfor tiltrækker MLM osse erhvervsdrivende, som simpelthen søger mere tid til alt det andet i livet; sjov, familie, hobby.
Jamen hvor mange tjener rent faktisk penge på MLM? Det nytter jo ikke noget at blive ved med at påstå det handler om evner og MLM i øvrigt er et sundt koncept, hvis størstedelen af deltagerne ikke tjener penge på det... Hvis forklaringen så er manglende evner kan vi jo konstatere, at MLM tiltrækker ukvalificerede personer.... Hvilket vel må siges at være noget af et drawback ;)
Så har du nogle konkrete, objektive og verificérbare tal i forhold til MLM? Hvor mange mennesker tjener rent faktisk på MLM?
Vælger man så eks. at stoppe i et MLM selskab eller evt. søge andre koncepter i branchen, står man ikke man en fysisk virksomhed, som først skal sælges
Hvis man har en fysisk virksomhed repræsenterer den jo en værdi.... Har man puttet en masse hårdt arbejde i sin virksomhed er den værdi typisk højere end hvad man i sin tid har lagt af penge i virksomheden.
Men derudover er det jo ikke nødvendigt, at man har lagt en masse penge i en fysisk virksomhed, bare fordi man ikke har satset på MLM. Det kan være man har drevet en konsulentvirksomhed hjemme fra dagligstuen eller noget helt tredie.... Tid er penge og det faktum, at den tid man lægger i MLM ikke kan konverteres til likvide midler, i det øjeblik man vælger andre græsgange.... ja det synes jeg ærligt talt ikke taler til konceptets fordel...
man har for den sags skyld ej heller store lån og gæld i banken ...
Det afhænger da i den grad af hvor meget tid man har lagt i det og om man har tjent penge på projektet eller ej.... Igen ville det være rart med nogle konkrete tal.
og kom nu ikke med eksempler på MLM folk som har det - det havde de uden tvivl i forvejen - og har de pga. MLM så har de saftsuseme fucked så totalt meget op - og har ikke fattet en skid af mekanismerne i MLM
Undskyld mig men det er jo det samme ævl man hører gang på gang.... Tjener folk ikke penge på det er det deres egen skyld.... Men kom nu med nogle konkrete tal.....
Jeg skal ikke bashe til bestemte selskaber, men hvis man eks. basere størstedelen af sine indtægt fra salg på veninde-aftener eller demonstrationsaftener UDEN at tænke i at den man sidder overfor skal være fremtidig partner, som SELV handler og modtager produkter direkte fra selskabet, så har man IKKE forstået MLM.
Jamen det er jo også et af de største kritikpunkter.... Det reelle salg af produktet bliver sat i baggrunden og konceptets pyramidestruktur træder frem. For det er jo noget forbandet ævl at påstå produkterne er vigtige, når du samtidigt siger det handler om at hverve nye partnere.... Hvis alle partnere tænker i at hverve nye partnere, hvem skal så tænke i at sælge produkterne? Og hvad er mere interessant.... hvis indtægten baseres på at hverve nye partnere, hvor skal dem nederst i pyramiden skaffe deres indtægt?
forestil dig, at du basere din indtægt alene på salg 4 aftener om ugen - og du så bliver hamret i gulvet af sygdom - så er du på den!
Jeg synes da det lyder langt værre, at basere min indtægt på jeg kan lokke andre til at lokke andre til at lokke andre.....osv. til at forhandle mine produkter.... Og hvordan sikrer MLM mig i øvrigt mod sygdom? Om jeg skal lokke folk til at købe en dildo eller en kaffemaskine er vel ikke sværere end at lokke dem til at forhandle tingene, hvis jeg skulle blive syg?
Tænker man istedet udelukkende i netværk - og har med et stærkt backbone produkt at gøre - altså et produkt som i princippet arbejder for sig selv, når først den emotionelle tilknytning er skabt - så er den hellige grav i princippet velbevaret.
Hvis du har et godt produkt, der i princippet sælger sig selv, hvorfor så tænke i MLM-netværk? Hvorfor ikke bare lade sit produkt sælge sig selv????