Ja der kommer ugentligt indlæg efterhånden, hvor firmaer gerne vil sælge varerne fra deres webshop på det Svenske marked... Og jeg krummer tæer hver gang, da alle laver de samme basale fejl! Vi du sælge til Sverige, så skal du tænke som en Svensker! Du skal ik tænke som en dansker! Her er de fejl, som de fleste laver, og som betyder at de ik får salgs succes! 1: Svenskere køber lokalt! Ja tro det eller lad vær, men svenskere kan ik lide at handle udenfor hjemlandet. Dvs vil du sælge til det svenske marked (fysiske produkter), så kræver det enten et svensk firma eller en svensk adresse på webshoppen. 2: Oversættelse. Det hjælper ik at oversætte hele webshoppen til svensk, hvis ik du kan besvare mails og eller tlf opkald på svensk. I det tilfælde falder mange svenskere fra igen, pga trygheden, som er nævnt i punkt 1. 3: Betalings måder. Du skal tilpasse dine betalingsmåder til det Svenske marked, hvis du vil ind på det! Det hjælper jo heller ik, at du kun modtager bankoverførsler, hvis du f.eks vil have succes på det danske marked. 4: Fragt. Svenskere vil IKKE betale flere hundrede kroner i fragt. Nej de forventer en fair fragt, som hvis varerne blev sendt lokalt. Derfor skal du nøje overveje, om fragten evt ødelægger din eksport til Sverige! 5: Valuta. Svenskere er faktisk dårlige til at omregne valuta. Derfor SKAL du have Svenske Kroner, som valg mulig valuta på din side! Fravælges denne, så mister du igen rigtig mange svenskere! 6: Sprog. Svenskere foretrækker sider, som kun indeholder Svensk. Dvs kan flere sprog vælges, så opstår den første tvivl allerede om, hvor webshoppen evt er hjemmehørende. 7: Nethandel. Nethandel i Sverige er LANGFRA så udbredt som i DK eller andre Europæiske lande. Dette ses tydeligt på antallet af webshops. Der findes webshops indenfor de fleste varegrupper, men markedet er styret af få meget store. Ik ligesom i f.eks DK, hvor der indenfor hver branche både er store og små webshops... Dvs konkurrencen online i Sverige er knap så hård, men dette opvejes af den delvist manglende online handel. 8: Geografi. Sverige er et MEGET langt land, og derfor er der store kulturelle forskelle. Hoveddelen af befolkningen er samlet i få meget store byer/områder. Dvs Skåne med Göteborg, Malmö og Helsingborg, Stockholm og opland samt et par mellemstore byer i Midtsverige. 9: Returaddresse. Svenskere forventer en lokal returaddresse, og fravælger faktisk ofte en shop, hvis de kan se, at en returnering kan blive dyr og besværlig. Dette punkt går hånd i hånd med blandt andet punkt 1. KONKLUSSION BEMÆRK at ovenstående er generelt skrevet, og der selvfølgelig er afvigelser fra branche til branche. Men punkterne rammer meget godt den Svenske mentalitet, når det gælder online handel. Og punkterne er skrevet ud fra en B2C vinkel. Dvs B2B handel forholder sig anderledes! |
Lækkert indlæg.... Jeg tror jeg har skrevet det før.... men hvis jeg ikke har, så gør jeg det nu.... Du burde lave en blog herinde - Det ville være en superfed ressource for rigtigt mange Aminoer, at have en blog hvor de kan trække på dine erfaringer med alt det praktiske/juridiske, i forhold til nethandel generelt og handel på tværs af grænser!