Godmorgen Aminoer. Jeg er ved at udforme en handelsagentaftale og jeg faldt over punktet angående godtgørelse. Jeg har læst hvad loven om handelsagenter siger, men jeg må sige at jeg ikke forstår jurasprog særlig godt. Jeg søger en person der kort kan være behjælpelig med at tyde dette for mig: http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/handelsagentloven.html Det er fra §25 til §29. Hvad betyder det i menneskeligt sprog? Skal man give godtgørelse efter at aftalens ophør hvis agenten har skaffet en kunder man stadig tjener penge på løbende? Og hvem skal bestemme hvor meget denne godtgørelse er? Og er det kun 1 gang denne godtgørelse skal udbetales? Jeg siger mange tak for jeres hjælp. |
Hej Iværksætter
Jeg har flere gange udfærdiget agentaftaler, hvor godtgørelsen var et issue, vi fokuserede særligt på. Det er efter min erfaring et af de vigtigste punkter når den type kontrakt indgås.
Der er groft sagt tre betingelser, der skal være opfyldt før godtgørelse skal udbetales:
- agent har skaffet nye kunder eller udvidet handel med bestående kundekreds
- disse kunder vil give agenturgiver "betydelige" fordele fremadrettet
- betaling af godtgørelse er "rimelig", her ses fx hvor meget agenten "taber" i provision ved at aftalen ophører
Hvis ikke disse tre betingelser er opfyldt skal der ikke betales noget.
Størrelsen af godtgørelsen kan ikke overstige 1 års betaling efter aftalen til agenten beregnet som gennemsnit af de sidste 5 års betaling til agenten (eller hvor lang tid samarbejdet har varet).
Hvem bestemmer størrelsen? Der er intet nævn, der kan klages til, så parterne bestemmer selv størrelsen med mulighed for sagsanlæg ved domstolene. Der er adgang til på forhånd - under visse omstændigheder - at aftale størrelsen eller kriterierne for godtgørelsen på forhånd i selve kontrakten så usikkerhed minimeres.
Godtgørelsen skal kun udbetales 1 gang, men der er selvfølgelig mulighed for at aftale, at den udbetales løbende i rater mv.