Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskab i udlandet med salg af ikke fysiske ydelser, kan det drives fra Danmark

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har brugt dagen dagen sammen med en kunde der ønsker at stifte et selskab her over i hvor jeg bor, dette selskab skal være holding for et selskab der er et sted hvor der ikke pålægges en vare moms.

Det er jo fint nok det hele men det jeg gerne vil vide er.?

Når man som fysisk person sidder i Danmark, kan man vil ikke slippe for moms og skat i Danmark, selvom man laver selskabet feks. i Panama, med en "direktør", det der skal sælges er er medlemskaber til en hjemmeside hvor man kan bruge løs af de tekster/vidio foredrag der er på siden, for et mdr. medlemsgebyr, så der er ikke tale om en fysisk vare blot et medlemsskab.

Hvordan er reglerne der..??

Mit bud var at han skulle stifte en Dansk selskab, når han boede i Danmark, men somsagt det er ikke noget jeg er med i spørger blot af min egen interresse.

På forhånd Tak.

 

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Povl Christian Bandholm:

Hej Aminoer

Jeg har brugt dagen dagen sammen med en kunde der ønsker at stifte et selskab her over i hvor jeg bor, dette selskab skal være holding for et selskab der er et sted hvor der ikke pålægges en vare moms.

Der skal afregnes dansk moms, hvis leveringsstedet er i Danmark. 

Det er det som udgangspunkt, hvis sælger har enten "fast forretningsted" eller "stedet for sin økonomiske virksomhed." eller "bopæl" eller "sædvanligt opholdssted"  i Danmark. Det vil SKAT i praksis meget ofte mene er tilfældet, men det vil komme an på en meget meget konkret vurdering af de saftige detaljer.

Momslovens §15. Leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen leveres af en afgiftspligtig person, der her har etableret enten stedet for sin økonomiske virksomhed eller et fast forretningssted, hvorfra ydelsen leveres, eller i mangel heraf har bopæl eller sædvanligt opholdssted her, jf. dog stk. 2-4 og §§ 16-21.

Stk. 2. 3) Leveringsstedet er her i landet for de i nr. 1-12 nævnte ydelser, der leveres fra et andet EU-land til en afgiftspligtig person her i landet. For de i nr. 1-10 og 12 nævnte ydelser er leveringsstedet dog ikke her i landet, hvis ydelsen faktisk benyttes eller udnyttes uden for EU.

11) Elektronisk leverede tjenesteydelser, herunder blandt andet levering og hosting af websteder, fjernvedligeholdelse af software og hardware, levering og ajourføring af software, levering af billeder, tekster og information og tilrådighedsstillelse af databaser, levering af musik eller film, spil, herunder hasardspil eller spil om penge, udsendelser eller politiske, kulturelle og kunstneriske begivenheder, sportsbegivenheder, videnskabelige begivenheder eller underholdning samt levering af fjernundervisning.

Povl Christian Bandholm:

Når man som fysisk person sidder i Danmark, kan man vil ikke slippe for moms og skat i Danmark, selvom man laver selskabet feks. i Panama, med en "direktør",

Udgangspunktet er, at selskabet betaler selskabsskat dér, hvor delskabets daglige ledelse udøver de handlinger, der henhører under det skatteretlige begreb "daglige ledelse". Det gør fx bogføring og hyring og fyring af personale. 

Selskabsskattelovens §1.  "Skattepligt i henhold til denne lov påhviler følgende selskaber og foreninger mv., der er hjemmehørende her i landet:

1) indregistrerede aktieselskaber,

bla bla bla

 

§2, stk. 6. "Stk. 6. Selskaber og foreninger mv. omfattet af stk. 1, nr. 2-6, anses for hjemmehørende her i landet,hvis ledelsen har sæde her i landet. Dette gælder, uanset hvor selskabet eller foreningen mv. eventuelt er indregistreret. Bestemmelsen i 1. og 2. pkt. finder dog ikke anvendelse på et selskab eller en forening mv., som er omfattet af fuld skattepligt i en fremmed stat efter denne stats skatteregler, hvis Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat medfører, at Danmark skal lempe dobbeltbeskatning af indkomst fra et fast driftssted i den pågældende stat ved at nedsætte den danske skat af denne indkomst med et større beløb end det beløb, der er betalt i skat af denne indkomst i den pågældende stat."

 

Povl Christian Bandholm:

det der skal sælges er er medlemskaber til en hjemmeside hvor man kan bruge løs af de tekster/vidio foredrag der er på siden, for et mdr. medlemsgebyr, så der er ikke tale om en fysisk vare blot et medlemsskab.

Det lyder som om vi er inde på "elektronisk leverede tjenesteydelse" omfattet af Momslovens §15, stk. 2, nr. 11.

 

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Povl Christian Bandholm:
Når man som fysisk person sidder i Danmark, kan man vil ikke slippe for moms og skat i Danmark, selvom man laver selskabet feks. i Panama, med en "direktør",

Hvis salg til privatpersoner skal selskabet i Panama momsregistreres i DK eller et andet EU-land. Hvis køber bor i DK skal der dansk moms på.

Hvis salg til momsregistreret kunde i DK fra Panama sker der uden moms.

Skatten er lidt mere omstændigt. For at slippe for dansk beskatning er det ikke nok at en direktør af navn i Panama. Der er en lang række faktorer som er med til at fastlægge det skattemæssige driftssted.

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak begge to, kunden sagde der ikke var moms i Panama, men kan forstå på dig Henrik der er det, min klare udmeldning var drop alle tanker om konstruktioner med udenlanske selskaber det kan kun skabe problemer for dig selv når du bor i Lyngby.

Selvfølgelig risikere jeg at miste en order, ved at være så negativ, men sådan er det..

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Povl Christian Bandholm:
kunden sagde der ikke var moms i Panama, men kan forstå på dig Henrik der er det

Det kan godt være at der ikke er moms i Panama. Men så snart der sælges ind i EU fanger bordet og der skal ske registrering i EU. Det er eksempelvis grunden til at google er blevet registreret i Irland.

Hvis kunden bor i Lyngby og driften reelt foregår der - så er der ingen grund til at registrere sig i Panama. Det kan kun give problemer (hvis det opdages).

 

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg skrive dig en personlig mail med kundens ønsker..? Ikke fordi jeg vil kloge for ham men fordi der er jo ingen grund til at give ham problemer, for han kigge på mig som jeg var idiot da jeg sagde min mening.

Men hvis jeg forstår det rigtigt skal en vare der sælges til et EU land fra et ikke EU land momses når det købes i EU, men hvilken moms sats bruges så, da der jo er forskellige satser i hele EU.?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Povl Christian Bandholm:
Men hvis jeg forstår det rigtigt skal en vare der sælges til et EU land fra et ikke EU land momses når det købes i EU, men hvilken moms sats bruges så, da der jo er forskellige satser i hele EU.?

Momssatsen i det land hvor køber bor.  Men en virksomhed udenfor EU kan fx blot lade sig registrere i et EU-land. Så al momsen skal afregnes til dette land. Men stadigvæk efter momssatsen i købers land.

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Momssatsen i det land hvor køber bor.  Men en virksomhed udenfor EU kan fx blot lade sig registrere i et EU-land. Så al momsen skal afregnes til dette land. Men stadigvæk efter momssatsen i købers land.

 

Det vil sige han skal ligge forskellige moms satser på til alle EU-landenes køber fra de respektive lande, og betale momsen til Skat hvis han lader sig reg. i Danmark..?

Og når der sælges uden for EU skal ydelsen bare pålægges Dansk moms..?

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Povl Christian Bandholm:

Henrik Krogh:

Momssatsen i det land hvor køber bor.  Men en virksomhed udenfor EU kan fx blot lade sig registrere i et EU-land. Så al momsen skal afregnes til dette land. Men stadigvæk efter momssatsen i købers land.

Det vil sige han skal ligge forskellige moms satser på til alle EU-landeneos køber fra de respektive lande, og betale momsen til Skat hvis han lader sig reg. i Danmark..

 

 

Som udgangspunkt ja, men der er en bagatelgrænse, der også kaldes "fjernsalgsgrænsen", der finder anvendelse ved etablering i et EU-land efter eget valg.

 

Bagatelgrænsen regnes pr. land og udgør efter det enkelte medlemslands eget valg €35.000 eller €100000.

For Danmarks vedkommende er den på kr. 280.000

 

Momslovens §49, stk. 3. 

"Afgiftspligtige personer, der leverer varer ved fjernsalg her til landet fra andre EU-lande, jf. § 14, nr. 3, skal uanset § 47, stk. 2, ikke registreres og betale afgift her i landet, når leveringen vedrører andre varer end punktafgiftspligtige varer, jf. § 34, stk. 1, nr. 3, og den samlede levering her til landet ved fjernsalg hverken i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 280.000 kr."

Momsdirektivets artikel 34.

"1. Såfremt følgende betingelser er opfyldt, finder bestemmelserne i artikel 33 ikke anvendelse på levering af varer, der alle forsendes eller transporteres til en og samme medlemsstat, når denne medlemsstat er den medlemsstat, hvor forsendelsen eller transporten afsluttes:

 

(...)

b) den samlede værdi — uden moms — af de leveringer, der på de i artikel 33 fastsatte betingelser har fundet sted i medlemsstaten, overstiger ikke 100000 EUR eller det hertil svarende beløb i national valuta i det løbende kalenderår

c) den samlede værdi — uden moms — af de leveringer, der på de i artikel 33 fastsatte betingelser har fundet sted i medlemsstaten af andre varer end punktafgiftspligtige varer, har ikke oversteget 100000 EUR eller det hertil svarende beløb i national valuta i det foregående kalenderår.

2. Den medlemsstat, på hvis område varerne befinder sig, når forsendelsen eller transporten til kunden afsluttes, kan nedsætte den i stk. 1 nævnte tærskel til 35000 EUR eller det hertil svarende beløb i national valuta, såfremt medlemsstaten frygter, at tærsklen på 100000 EUR fører til alvorlig konkurrenceforvridning.

(...)"

Det er derfor, det er meget billigere at købe bøger (der som bekendt er helt momsfrie i UK) hos en lille postordrebutik end hos Amazon, der skal skal dansk moms.

"

 

@Henrik: Jeg foretrækker personligt en strategi, der er baseret på at have rent mel i posen, frem for en strategi der er baseret på at gøre sig usynlig. I min bog skal man drive sin virksomhed på en måde, så virksomhedens business case ikke står og falder med, om man kan undgå opmærksomhed fra de fiskale myndigheder.

Skat og moms kan lynhurtigt gå hen og blive indviklet. Her bør udfordringen efter min opfattelse bestå i at være loyal mod loven, ikke i at please formiddagspressen og enkeltmedarbejdere hos SKAT med private holdning til ret og rimelighed, som ikke har givet sig udtryk i gyldig lovgivning vedtaget af Folketingets flertal.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
@Henrik: Jeg foretrækker personligt en strategi, der er baseret på at have rent mel i posen, frem for en strategi der er baseret på at gøre sig usynlig. I min bog skal man drive sin virksomhed på en måde, så virksomhedens business case ikke står og falder med, om man kan undgå opmærksomhed fra de fiskale myndigheder.

Det synspunkt er vi 100% enige om. Det er af samme grund jeg normalt ikke deltager i debatter om kreative løsninger.

Bemærk iøvrigt at ovenstående henvisninger referer til varer, hvorimod det er ydelser vi har med at gøre i tråden her, hvorfor reglerne om fjernsalg ikke er gældende i denne sammenhæng.......

Det er momslovens § 47, stk. 2, og § 46, stk. 1. der er i spil.

En hel anden ting, hvis den forventede omsætning ikke ligger på et væsentlig højere niveau end 280.000, er det helt gakgak at lave et internationalt setup.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)