Tak igen for dit svar. Og ja, kan selvfølgelig godt se at et led mere koster. Men det er jo netop det at jeg ikke forstår af Årstiderne. Eller mange andre firmaer. Der kommer en så stor udskiftning af personale på denne måde, netop som du siger det er selvstændige vognmænd, der ansætter nogle der ik holder så længe osv osv osv osv. Altså hvis nu Årstiderne selv leasede de 60 biler på landsplan (samlet leasingplan, godt tilbud!, i mine øjne), og så ansætte de chauffører. Så føler de chauffører de kører for et firma med en god mening bag, og ikke for en eller anden "skummel" vognmand osv. Derudover tror jeg det ville være nemmere med en god fast løn, at fastholde godt personale gennem længere tid. Fast personale på de samme ture gennem et år eller to giver bedre kørsel, bedre kørsel giver bedre service, bedre service giver bedre ry, som igen giver flere kunder på den lange bane. Ja, sådan er min filosofi, men det er som sagt kun min filosfofi. Jeg tager jo nok fejl, siden næsten ingen kører med egne biler udover PostDanmark og UPS (af hvad jeg lige ved). Derudover skal de forhandle med mange forskellige vognmænd og de har sværrere ved at sikre sig de overholder bilers standard osv, som jeg ser det. Fremfor de havde egne biler holdende på deres faste steder rundt om i landet, med en driftsleder med chauffører under sig. Ja, jeg forstår det bare ikke :) Men pyt nu med det.
Men det var så lige en masse tanker. Men tak for dit svar. Jeg har dog ikke lyst til at blive selvstændig vognmand umiddelbart, pga hvad så med ferie, sygdom, administration og gud ved hvad. Jeg ville egentlig være tilfreds med et chaufførjob med ok forhold og 37 timer om ugen (gerne 4-dages uge. Hellere 4 x 10 timer, end 5 gange 8. (og så fratrækes pauser). og en månedsløn på 22-23 k. + pension. Men det job findes nok ikke har jeg på fornemmelsen. Desværre.
MVH
Hans Pedersen