Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma- vs. privatbil

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 28. Jul 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det (måske) evigt tilbagevendende spørgsmål, som det er ikke er lykkedes mig at finde et svar på, i allerede eksisterende blogs, indlæg m.v.

Jeg overvejer at købe en bil i mit personligt ejede firma.

Indtil nu har jeg kørt privat ejet bil og udbetalt skattefri godtgørelse, ført kørebog og hele molevitten, så der er styr på det.

Årsagen til at jeg overvejer at købe bil i firmaet, er at jeg har mulighed for at købe en bil, til en god pris og dermed kan "køre gratis" i et par år, grundet dette. Derudover er min nuværende bil slidt og kunne trænge til at blive skiftet ud og jeg kan se en fordel i at købe bilen for ubeskattede midler i firmaet, frem for at skulle betale dem med beskattede midler privat.

Jeg er klar over at jeg mister de skattefrie kroner, men også at alle udgifter vedrørende bilen, ligger i firmaregi (før skat) istedet for i privatregi.

Jeg kan bare helt regne ud, hvad det betyder for mig økonomisk. Mit firma er som sagt personligt ejet og jeg er kun mig selv i firmaet.

Hvordan beskattes jeg af bilen, når jeg bruger den privat (ca. 40.000km erhverv/15.000km privat)?

Kan jeg tegne forsikringen ud fra mine personlige data eller hvordan forsikrer man bilen i et personligt ejet firma?

 

Jeg ser MEGET frem til at høre fra Jer.

 

Christian

 

Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt vides så skal du svare moms af bilen, bare du sætter dig ind i bilen som "privat" og ikke som erhverv.

Du beskriver ikke hvordan bilen kan købes, kun at den er billig. Er bilen fritaget for moms, må du under ingen omstændigheder bruge den privat! Hvis der er svaret moms af bilen, mener jeg stadig du skal føre kørebog, da du jo skal momses af brændstof og slidtage.

Fra Svendborg
Tilmeldt 28. Jul 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for inputtet

Bilen købes af en privat ejer

 

Christian

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)