Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovligt at lægge rykkergebyr på p-bøder

Side 4 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

JohnnyL:

Det er jeg rigtig glad for at høre jeg vil med det samme sende dem en indsigelse og en klage ang dette.

Jeg vil også forlange et billede af at jeg har holdt der hvis de ikke kan det, så kan de vel heller ikke opkræve bøden ? eller tager jeg fejl ?

De fleste p-vagter tager billeder af de ulovligt parkerede biler, men forvent ikke at de vil fremsende billedet til dig, de vil sikkert bare bruge det i en eventuel retsag.

Som udgangspunkt gælder det "blot" om at overbevise dommeren om at man har ret i sådanne sager, så der står du sådan cirka lige så skidt / godt som de står, men hvis de har skrevet dit registreringsnummer ned, tid og sted osv, og endda har et billede af bilen der holder der, så er din sag ret ringe.

Sagsomkostningerne kan nemt løbe op i adskillige tusinde kroner, så hvis du har holdt der vil det nemmeste og billigste for dig naturligvis være at tage din "straf" og betale de 5-600 kroner det nu koster.

Sådan en sag vil som udgangspunkt være en såkaldt småsag, hvor der gælder nogle særlige spilleregler. I en sag med en sagsgenstand på højest kr. 5.000 er der er et loft på sagsomkostningerne på kr. 1.500 ex. moms til rådgiver/advokat. Se Retsplejelovens §408, stk. 2. Dertil kommer retsafgiften på kr. 500, så (forudsat at sagen ikke flyttes ud af småsagsprocessen) sagens omkostninger kan aldrig overstige kr. 2.375.

Med venlig Hilsen,

Ulrik Guldbæk

 

Side 4 ud af 4 (31 indlæg)