Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ophavsrettigheder til noveller, som kan sælges på nettet

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 27. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er en iværksætter in spe, som vil lave en hjemmeside, hvor jeg får/køber noveller, som jeg giver/sælger videre. Men hvordan "gør" man, sådan rent juridisk? Hvad skal man tænke på mht kontrakt? Og hvad hvis man får fat i udenlandske amatørforfattere, hvis noveller man oversætter til dansk og sætter til salg? Hvis man nu får dem til at opgive deres ophavsret på den danske oversættelse? Kan man ordne sådan noget på mail, måske kan man udskrive, underskrive og skanne en kontrakt eller skal man have originalen? Er der ellers andre ting, man skal være opmærksom på?

Al støtte inden for dette område modtages.

mvh Pia

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville gribe det lidt anderledes an. Det er i forvejen meget svært for selv etablerede forfattere og forlag at få folk til at købe deres bøger, så skal du have folk til at betale for noveller på nettet (uden at gå via e-bogslæsere som Kindle og iPad), skal du virkelig have nogle klassenavne blandt dine forfattere.

Men du kan gribe det anderledes an: Start med en side, hvor alle noveller er gratis, og forfatterne selv giver dig rettighederne til at offentliggøre deres noveller (ikke nødvendigvis eksklusivt). Så markedsfører du din side, og kommer der nok brugere, så kan du på et tidspunkt begynde at tjene penge gennem reklamer eller salg af dine højst profilerede forfatteres noveller.

Tilmeldt 27. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas.

Mange tak for dit hurtige svar.

Det var sådan set også min tanke at starte op på den måde, men selvom man gør det gratis i starten og markedsfører både sig selv og forfatterne, vil jeg bare være helt sikker på, at jeg ikke kommer ud i noget juridisk snavs. Men ud fra dit svar lyder det ikke som om det ville være noget problem, hvis bare folk opgiver deres ophavsret? Og senere, når der forhåbentlig også er udsigt til at der vil komme lidt penge ind, bør jeg vel søge rigtig rådgivning hos en advokat mht kontrakter?

mvh Pia

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør ikke nødvendigvis få forfatterne til at opgive deres ophavsret. Du skal bare sikre dig, at de giver dig retten til at vise novellerne på din side.

Og ja, advokat er en god ide. Jeg er hverken forlagsmand eller juridisk kyndig, så mit svar skal tages med en gran salt :) Dog er jeg ret sikker i min sag, når jeg siger, at det vil være en meget, meget stor udfordring at få folk til at købe noveller på en dansksproget side. Du skal gå en anden vej så, f.eks. oprette et forlag og så udgive e-bøger, der kan distribueres til f.eks. Kindle. Alternativt skal du satse på gratis noveller og reklameindtægt, men så bliver indtægten også derefter (= lav).

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pia

Som Jonas rigtigt skriver er det ikke nødvendigt, at forfatterne helt opgiver deres ophavsret og overdrager den til dig. Det rækker, at du får licens til at udnytte rettighederne på den måde, du vil. Så har forfatterne stadig ophavsretten til deres værker mens du har udnyttelsesretten i en eller flere bestemte henseender.

Her er det centralt med en god kontrakt, der sikrer dig alle de påtænkte anvendelsesmuligheder, så du ikke ender i en situationen, hvor du vil bruge novellerne på én måde og forfatterne kan blokere for den type udnyttelse fordi du ikke har taget højde for det i kontrakten.

Ophavsret kan lyde enkelt, men bliver tit kompliceret i praksis.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 27. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Det lyder som om det ikke behøver at blive så kompliceret, ikke til at starte med, i hvert fald.

Men jeg kan se på din flotte anbefaling hvor jeg skal henvende mig når jeg skal have udfærdiget kontrakter.

Mange tak for dit svar.

Hilsen Pia

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er velkommen til at stille flere spørgsmål her i tråden, hvis du støder på nogle. Så kan andre også kigge med.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Pia:
Det lyder som om det ikke behøver at blive så kompliceret, ikke til at starte med, i hvert fald.

Og dog Smile

Du er som minimum nødt til at sikre dig at dem der lægger sine værker også er dem der har skrevet dem, derudover kan der opstå afskygninger af henvendelser omkring indholdet, hvis der er andre der mener at der er noget der er "stjålet" fra dem.

Så udover, at du skal have "kontrakten" eller "betingelserne" på alle sprog, er du også nødt til rent teknisk at sikre dig informationer, bl.a. ved at folk skal aktivere et medlemsskab ved link fra en mail med betingelserne osv osv osv..

Men ellers en kanon idé.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Musik til firmafesten, julefrokosten eller din privatfest? Hent gratis tilbud fra musikerne på bandlist.dk

Fra frederiksværk
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)