Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem hæfter egentlig for denne regning?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Sidste år solgte jeg nogle varer til et firma, som jeg også tidligere har handlet med.

Køberen oplyste mig ikke om, at de havde fået nyt cvr. nummer (og ejer), men dog at de havde fået nyt navn. Jeg sendte varerne til det nye navn, men gamle cvr. nummer.

De har ikke betalt regningen, men har igen skiftet navn, ejer og cvr. nummer, men det er stadig den samme indkøber.

Firmaet som jeg troede jeg solgte til er lukket. Firmaet som modtog varerne er også lukket. Kan indkøberen, som skrev under på købsaftalen gøres personlig ansvarlig for betalingen?

/Nina

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor stort beløb drejer det sig om? Og i hvilket sammenhæng - er der mistanke om direkte svindel, og sidst men ikke mindst; har du spurgt ham?

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nina

Måden det virker på er at et selskab, er en jurdisk enhed, og den juridiske enhed som du har sendt din faktura til har en forpligtigelse overfor dig. Hvis et firma, bliver købt af et andet, så overtager det som udgangspunkt alle juridiske forpligtelser, i dette tilfælde din faktura.

Men hvis det gamle firma er gået konkurs, så er der højst sandsynligt kun købt nogle af aktiviterne videre til det nye firma, hvilket betyder at konkursboet, har ansvaret for regningen.

På cvr.dk kan du se hvad status er på de gamle virksomheder.

Ovenstående gælder kun for ApS og A/S'er hvis der er personlige virksomheder involveret er sagen en anden.

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon og Lundsby.

Det første firma, jeg handlede med var personligt ejet. Da jeg sendte varerne i 2009, var dette firma lukket og overtaget af et ApS, men det var jeg ikke opmærksom på.

Burde det firma, som bestilte og modtog varerne ikke have gjort mig opmærksom på, at de havde fået nyt cvr nr., eller skulle jeg have undersøgt det inden, jeg sendte varerne? Firmaet som bestilte og modtog varerne (i et ugyldigt cvr nummer) er nu gået konkurs.

Har jeg mulighed for at inddrive pengene hos vedkommende, som bestilte varerne (personligt)?

/Nina

 

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nina,

Jeg tror du kan indrive det hos ham - da du indgik en aftale med ham, og da han havde et personligt ejet firma binder han også for regningen personligt, hvis den ikke betales gennem hans firma.

 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon:
Jeg tror du kan indrive det hos ham - da du indgik en aftale med ham, og da han havde et personligt ejet firma binder han også for regningen personligt, hvis den ikke betales gennem hans firma

Men det havde han ikke på det tidspunkt, jeg solgte ham varerne. Det var mig der troede det og han rettede mig ikke, da jeg sendte varerne til det gamle firma og cvr. nummer.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nina

Som Simon siger, så er det nok ham der ejede det personlige selskab du lavede handlen som hæfter for beløbet. Medmindre han overfor dig, kan bevise at det er et andet selskab, der ejer fordringen.

Så send en ny faktura, til ham jeg vil tror du skal bruge det oprindelige CVR. nr. At du har sendt en faktura til det forkerte CVR. Nr. ser jeg egentligt ikke som noget problem. Det er sådan set ligemeget, så længe det ikke bestrides at handlen er indgået.

Men hvad siger parterne har du prøvet at snakke med dem!

 

 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har snakket med ham. Han siger selv, at han arbejdede for det firma, som jeg solgte til og at han ikke tænkte på at cvr nummeret var ugyldigt. Nu arbejder han så for et nyt firma med samme navn og samme adresse men med et nyt cvr nummer.

Lundsby:

Så send en ny faktura, til ham jeg vil tror du skal bruge det oprindelige CVR. nr. At du har sendt en faktura til det forkerte CVR. Nr. ser jeg egentligt ikke som noget problem. Det er sådan set ligemeget, så længe det ikke bestrides at handlen er indgået.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener. Jeg sendte faktura til firma nr. 2, men med cvr nummer til firma nr. 1.

Firma nummer 1 solgte til firma nr. 2 inden jeg indgik handlen og sendte varerne. Firma nummer 1 er lukket og solgt til firma nummer 2, som nu er gået konkurs.

Firma nummer 2 har helt sikkert ingen penge til mig, men hvad hvis jeg går efter den person som ejede firma nummer 1 og arbejdede for firma nummer 2 og nu for firma nummer 3 (samme navn og adresse) og som er den person, som underskrev aftalen ... pyh ;-)

Er det firma 1, 2 eller 3, du mener, jeg skal sende ny faktura til? Eller person bag det hele, som underskrev aftalen?

 

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man spørge om hvor stort beløb det drejer sig om? Det ligner noget der tager 10+ timer at hente hjem, så du skal måske overveje at droppe sagen, hvis den ikke er stor.

 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har brugt en del tid på det indtil videre, men vil ikke droppe det, hvis der bare er en lille chance for at jeg kan få mine penge. Omvendt vil jeg hellere droppe det og komme videre, hvis jeg kan være sikker på at pengene er tabt og at jeg ikke kan gøre noget. Det drejer sig om ca. 35.000,- kr.

 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)