Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formel til beregning af avance

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære regnskabskyndige

Håber på lidt hjælp, da jeg er gået lidt i stå.

Jeg skal bruge en formel der beregner min avance og tager højde for moms differencen. 

Jeg køber til 100 kr., sælger til 200 kr. og har en avance på 100 %. Men jeg skal jo også betale 20 kr. i moms og derved er min avance ikke længere korrekt.

Håber på lidt assistance :)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare holde momsen helt ude af regnestykket?

Så køber du til 80(+20 kroner i moms) og sælger til 160(+40 kroner i moms) og har stadigvæk 100% avance?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Fordi det kun er på papiret jeg vil have en avance på 100 %, så snart momsregningen kommer, vælter det :=)

Jeg vil gerne have det totale overblik :)

Fra Smukke Faaborg
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 279
Fra  Aquatex Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Boysen:

Hej Anders

Fordi det kun er på papiret jeg vil have en avance på 100 %, så snart momsregningen kommer, vælter det :=)

Jeg vil gerne have det totale overblik :)

Hej

Du skal altid fjerne momsen fra alle dine beregninger - både indkøbspriser og salgspriser. Momsen er uvedkommende for din avance. Momsen lægges første til i salgsøjeblikket.
Hvis du har brug for en "sælgende pris inkl. moms" som fx kr. 199,00, kan du først beregne prisen med din valgte avance, og så ændre lidt i prisen inkl. moms, så den rammer det ønskede tal. Derfra trækker du så momsen - pris / 125 ' 100: Så har du prisen uden moms og kan beregne din helt nøjagtige avance. Meget nemt i regnearket.

Jeg har tidligere lavet en avanceberegner i et regneark. Den ligger på Amino under downloads. Brug den, så skulle dine problemer være løst. Kan du ikke finde den, så kontakt mig.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarne

Tak for indlægget, jeg kan desværre ikke finde dit eksempel under download. 

Men jeg forstå gange enkelt ikke hvorfor jeg ved beregning af avance ikke skal tage hensyn til momsen. For jeg modtager jo efterfølgende en regning fra skat, på moms, og jo højere min avance er, jo mere betaler jeg i moms. Så jeg vil da mene at min avance bør indeholde differencen i moms.

Eller er jeg helt galt på den?

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Boysen,

Momsen skal ikke påvirke dit driftsresultat. Momsen påvirker din balance (aktiver/passiver) og likviditeten.

Derfor skal momsen naturligvis heller ikke indregnes, når du beregner din avance.

Det er korrekt, at jo højere din avance er, desto mere skal du betale i moms. Dette betyder blot, at dine indtægter har været højere end udgifterne. Dermed et positivt problem.

Et varesalg medfører udgående moms (salgsmoms), hvorimod varekøb medfører indgående moms (købsmoms).

Udgående moms - indgående moms = Skyldig moms / tilgodehavende moms

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgift 100 efter fradrag af moms 80 (her laver du udlæg på 20 tilhørende dig)

Indtægt 200 efter fradrag af moms 160 (her får du likviditet tilhørende Skat på 40,00)

Avance enten 50% eller 100% afhængigt af hvilken model man anvender.

Der du regner galt er med de 20 kr. som du tænker "dobbelt" omkring.

Ved moms afregning skal du betale 40-20=20 som ikke har noget at gøre med din avanceberegning.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

I alle former for kalkulation gælder, at moms holdes udenfor,

Moms har udelukkende noget med likviditeten at gøre.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)