Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms simpel forklaring?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 3. Jun 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 04:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man egentligt ikke bare kalde moms for en slags ekstra skat, som skal betales hvis man tjener mere end 50.000 årligt?

Hvis ja, vil det jo sige at man som ejer af en personlig ejet virksomhed, (som tjener godt,) bliver frataget en stor procentdel af ens tjente penge!

Skal lige siges at jeg tænker på en software udvikler som kun producere varer og næsten ingen udgifter har.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt kalde det en form for ekstra skat, men det er kun en skat, der rammer privatpersoner. 

Hvis du har lavet arbejde for 10.000 kroner, skal du lægge 2.500 oveni til moms. Denne moms skal du så svare når det er tid. Så du får 12.500 i kassen, men skal betale 2.500 på et tidspunkt til Skat.

Men firmaet, der køber ydelsen af dig for 12.500 kroner (inklusive moms) er berettiget til at trække momsen fra, så de har kun betalt de 10.000 kroner efter de har afregnet moms. Så de betaler initielt 12.500 kroner, men får 2.500 hjem fra Skat, når det er tid til momsafregning.

Hvis du sælger dine ydelser til private, så skal de betale de 12.500 af egen lomme. 

Men om du så vælger at lægge momsen ovenpå eller reducere din timeløn til 80% når du bliver momsregistreret, er jo så en af de ting, du skal overveje. 

Tilmeldt 3. Jun 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Tak for svaret.

Tilmeldt 30. Mar 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Momsen er tit en dræber for "nye" virksomheder da der kan være en presset likviditet, så pas på med at reducere din timeløn for at det kommer til at passe med priser fra før du blev momsregistreret, momsen er ikke din og bliver det heller ikke.

Moms er noget alle skal betale, så behold dine priser og tillæg så momsen, hold styr på hvad der er moms og ikke, så du har dem når de skal afregnes.

Fra Odense
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 391
Fra  Novitas A/S Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Jeg vil ikke kalde moms for en ekstra skat som du bliver pålagt hvis du tjener mere end 50.000 kr./pr. år. Til gengæld vil jeg sige, at moms er en slags skat som du skal opkræve hos kunden, hvis du sender regninger ud for mere end 50.000 kr om året. 

Hvis din virksomhed beskæftiger sig med softwareudvikling, så vil din kunde typisk også være en anden virksomhed. De betaler den moms du pålægger, men får den tilbage af skattevæsenet i form af købsmoms.

For mig at se, så er det hverken en ekstra udgift for dig eller for kunden, hvis kunden er momsregistreret..

Jeg er ikke enig med dig, at du siger en softwareudviklingsvirksomhed ingen udgifter har. Du skal bruge en computer, telefon, et kontor, licens til software m.m.

Shipmondo.com | En komplet fragtløsning til din virksomhed.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

yngve1602:
Momsen er tit en dræber for "nye" virksomheder da der kan være en presset likviditet, så pas på med at reducere din timeløn for at det kommer til at passe med priser fra før du blev momsregistreret, momsen er ikke din og bliver det heller ikke.

Hvordan i alverden kan moms blive en virksomhedsdræber?

Moms er en meromsætningsværdi som tillægges et varesalg som køber betaler og så enten har fradrag for eller ikke fradrag for. Så professionelle der handler tænker aldrig over momsen da den er fradragsberettiget for deres varekøb.

Hvis man i en virksomhed ikke formår at være konkurrencedygtig fordi ens ydelser skal tillægges moms, så er man enten for dyr eller for dårlig og bør så lukke, da en virksomhed da ikke skal baseres på om man kan eksisteres på en værdi som ikke tilhører en selv.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicklas Nguyen:
Jeg vil ikke kalde moms for en ekstra skat

Det er ikke en skat på nogen måde. En skat betragtes som noget man enten finder på havenes dybe vand eller som noget der betales når man har haft et overskud på en aktivitet igennem et kalender eller regnskabsår Smile

Moms er som ovenfor beskrevet en meromsætningsværdi.. hvis ikke der er en meromsætningsværdi, så er momsen neutral. Moms har aldrig og vil aldrig blive inddraget i et skattemæssigt henseende, da det er 2 forskellige ting.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Mar 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

??? læs lige mit inlæg igen, jo mange virksomheder går konkurs fordi de glemmer at lægge til side til momsen og det er fakta, især i opstarten da der er mange udgifter såsom lønninger osv.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

yngve1602:

??? læs lige mit inlæg igen, jo mange virksomheder går konkurs fordi de glemmer at lægge til side til momsen og det er fakta, især i opstarten da der er mange udgifter såsom lønninger osv.

Har skam læst dit indlæg. Moms er ikke virksomhedsdræberen, det er fjolset der ikke formår at styre virksomheden og som dermed aldrig skulle have startet den.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

yngve1602:

??? læs lige mit inlæg igen, jo mange virksomheder går konkurs fordi de glemmer at lægge til side til momsen og det er fakta, især i opstarten da der er mange udgifter såsom lønninger osv.

Det er jo ik et udtryk for, at momsen er en dræber, men at personerne bag ik magter, at drive en virksomhed med det ansvar, som der følger med...

Det svare til at påstå, at det er speederen, som er skyld i trafikuheld, og ik ham fjolset, som trykker den helt i bund!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)