Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af frieksemplarer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med udgivelsen af en bog, sender jeg bl.a. nogle bøger ud til anmeldelse og forærer nogle frieksemplarer til foratteren og andre. Skal jeg bogføre dem som salg til 0 kr. (og lave en faktura?), eller er det ligegyldigt?

Anja

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Siden du har et lager af bøger (som skal optælles til lagerværdien i dit regnskab pr. 31.12.), kan du ikke bare forære bøger væk uden at notere, hvor de er blevet af.

Du skal lave en registrering, og jeg vil foreslå, at du tager antallet af bøger, du bruger til PR-arbejde og ganger med produktionsprisen. Det tal, altså værdien af de bortgivne bøger, bogfører du så som PR-udgift (debet PR og kredit på varekøbs- eller varelagerkontoen, alt efter hvordan du bogfører).

På den måde indgår udgiften disse bøger ikke længere i dit varelager/vareforbrug men er placeret på PR/Reklame, hvor den vel hører hjemme


Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
hej

enig.. og på denne måde kan du jo trække udgifterne fra i skat

 

du skal dog passe på med hvem du har foræret bøgerne til, for hvis det er til forældre/venner er reklame værdien nok begrænset og derfor vil det være svært at forsvare over for skat...

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for det, Anette. Men jeg skal vel også lave et bilag på det på en eller anden måde? Skal jeg lave fakturaer på dem? Mit distributionscenter har sendt mig kopier af fakturaer (bare på 0 kr.) på de bøger de har sendt ud (obligatorisk kopi til det kgl. bibliotek f.eks.), så jeg tænker at jeg måske bør lave sådan en for hver bog jeg sender ud? Eller er det nok at jeg har en liste som jeg opdaterer hver gang jeg sender en bog ud, hvor jeg skriver hvor hvert eksemplar er røget hen?

hvis det er til forældre/venner er reklame værdien nok
begrænset og derfor vil det være svært at forsvare over for skat...


Så hvis jeg nu f.eks. forærer en væk som julegave til et familiemedlem - hvad gør jeg så?

Anja
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Selv tak. Og du har ret: Bilag skal der til. Men ikke så meget. Jeg ville lave en liste og hænge på opslagstavlen og så skrive på i hånden, hver gang jeg tog en bog til "andet formål end salg". Så en gang årligt (i forbindelse med lageroptællingen nytårsaften), kan man gøre listen op. De bøger, du har taget ud til private gaver, skal du så købe af virksomheden. Dvs. de bogføres som salg og modposteres på mellemregning. Prisen er produktionsspris + moms.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)