Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ærekrænkelser/injurier

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Blasfemiparagraffen
Blasfemiparagraffen er det populære navn for § 140 i den danske straffelov. Der står følgende i paragraffen:

»§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.«

Paragraffen har kun en gang ført til en domsfældelse. Det var i 1938 i en sag om forhånelse af den jødiske religion.

---

Bare lige så fakta er på plads - Der er ikke en domstol i landet der vil dømme ham for det citat.

Så kan i være lige så enige eller uenige i vil - det er den faktuelle praksis i domsafsigelserne de sidste 100 år.

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Nu er det jo sådan at du sort på hvidt skriver at en suveræn regering udøver afpresning, så må du jo stå ved dine ord, og hvis nogen måtte finde det overtræder straffeloven, og du bliver dømt, så må du jo tage din straf. Samme hvis der er nogen der mener du forhåner et religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse.

Straffeloven.

§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Så næste gang du skriver:

Det billede som jeg viste gør grin med alle religiøse fanatikere, Jødedom, Islam og Kristendom. Den ene gruppe er efter min mening hverken værre eller bedre en de andre. Jeg er egentlig også ret træt af at høre og læse om muhammed tegninger det er da på tide at vi kommer vidre. Men visse muslimske lande ønsker åbenbart fortsat at udnytte de tegninger politisk. senest er en dansk journalist blevet udvist af Pakistan på grund af beskyldninger om udbredelse af muhammed-tegningerne og flere danske og norske journalister har mere end svært ved at få indrejsetilladelse.  Det er simpelhen ikke andet end politisk plat og afpresning.

Jeg må indrømme at jeg godt kan lide satiretegninger, specielt når det går ud over nogle religiøse mørkemænd :)

Kunne det jo være du skulle tænke dig lidt om og ikke tro at alt drejer sig om yttringsfrihed, men at lovgivningen kan sørge for ordentligt opførsel og respekt for andre mennesker og deres trosretningen.

 

@Lagersalg123 -JEN Mit spørgsmål har intet med ovenstående at gøre. Jeg må desværre skuffe dig med at jeg ikke er blevet sagsøgt!

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Nu kender jeg ikke Kim men det er da grænsende til det injurierende at starte en borderline personhetz imod ham baseret på hvordan man tror tingene hænger sammen.

Det er sgu for tyndt.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ronnikc:

Blasfemiparagraffen
Blasfemiparagraffen er det populære navn for § 140 i den danske straffelov. Der står følgende i paragraffen:

»§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.«

Paragraffen har kun en gang ført til en domsfældelse. Det var i 1938 i en sag om forhånelse af den jødiske religion.

---

Bare lige så fakta er på plads - Der er ikke en domstol i landet der vil dømme ham for det citat.

Så kan i være lige så enige eller uenige i vil - det er den faktuelle praksis i domsafsigelserne de sidste 100 år.

IdeaDet at der muligvis ikke er faldet en dom endnu, er ikke det samme som og sige og konkludere at så er det tilladt at overtræde paragraffen. Og selv om der ikke på nuværende tidspunkt ikke er nogen domsstol i Danmark der har dømt, kan der også dømmes andre steder, f.eks. EU.

WinkSelvom man ikke er dømt efter en paragraf er ikke det samme, som at konkludere, at så må man "selvfølgelig" overtræde denne.

Mange forskellige love og paragraffer prøves også jævnligt af, netop for at afprøve domspraksis, og sætte en præcedens. Så også på nærværende område er det måske et spørgsmål om tid ?, i særdeleshed hvis dette får lov at fortsætte uhæmmet. WinkDet har aldrig været en skam og udvise gensidigt respekt, også på dette forum. Og også overfor anderledes tænkende (inkl. jer selv). 

Ib Abildgaard

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Fra Praha
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 517
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

IdeaDet at der muligvis ikke er faldet en dom endnu, er ikke det samme som og sige og konkludere at så er det tilladt at overtræde paragraffen. Og selv om der ikke på nuværende tidspunkt ikke er nogen domsstol i Danmark der har dømt, kan der også dømmes andre steder, f.eks. EU.

WinkSelvom man ikke er dømt efter en paragraf er ikke det samme, som at konkludere, at så må man "selvfølgelig" overtræde denne.

Mange forskellige love og paragraffer prøves også jævnligt af, netop for at afprøve domspraksis, og sætte en præcedens. Så også på nærværende område er det måske et spørgsmål om tid ?, i særdeleshed hvis dette får lov at fortsætte uhæmmet. WinkDet har aldrig været en skam og udvise gensidigt respekt, også på dette forum. Og også overfor anderledes tænkende (inkl. jer selv). 

Ib Abildgaard

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Nu stikker det vist helt af....

Venligst
Dennis Gram - Freelance Webdesigner

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Nielsen -:

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

IdeaDet at der muligvis ikke er faldet en dom endnu, er ikke det samme som og sige og konkludere at så er det tilladt at overtræde paragraffen. Og selv om der ikke på nuværende tidspunkt ikke er nogen domsstol i Danmark der har dømt, kan der også dømmes andre steder, f.eks. EU.

WinkSelvom man ikke er dømt efter en paragraf er ikke det samme, som at konkludere, at så må man "selvfølgelig" overtræde denne.

Mange forskellige love og paragraffer prøves også jævnligt af, netop for at afprøve domspraksis, og sætte en præcedens. Så også på nærværende område er det måske et spørgsmål om tid ?, i særdeleshed hvis dette får lov at fortsætte uhæmmet. WinkDet har aldrig været en skam og udvise gensidigt respekt, også på dette forum. Og også overfor anderledes tænkende (inkl. jer selv). 

Ib Abildgaard

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Nu stikker det vist helt af....

Jamen Kære Dennis !

Winkstikker du bare en dokumentation for at det er lovligt at overtræde pågældende paragraf.

NoEllers andet du kan "bidrage med" ?

 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib: Burde du ikke undlade og hælde benzin på bålet når trådstarter nu rent faktisk _IKKE_ spurgte ind til noget omkring det - men det rent faktisk var Lagersalg der valgte at dreje debatten i den retning på eget initiativ.

Som jeg skrev så var der intet i det citat som kunne få Kim dømt for injuirer.

Hvis nogen i denne tråd nærmer sig noget der er injurierende (som spørgsmålet jo faktisk gik på) så er det da Lagersalg.

Igen så kan du være lige så uenig eller enig du vil i om det er ok - men det er domspraksis og præcedens det handler om.

Derudover så ved du jo ikke engang hvad jeg mener - det er vel det sjoveste af det hele - men det har du helt sikkert også en mening om.

Men lad mig nu understrege med tykke streger at mine indlæg gik på at forsøge at besvare trådstarters spørgsmål hvis det var baseret på Lagersalgs citat (hvilket jeg også spørger ind til).

Fra Praha
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 517
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
NoEllers andet du kan "bidrage med" ?


Hvad er det lige du selv mener du bidrager med her.... andet end at køre tråden af sporet?

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Det har aldrig været en skam og udvise gensidigt respekt


Jeg brugte for noget tid siden 1 times tid på en fyr, som ville ringe tilbage og give besked om projektet blev til noget, men det gjorde han så bare ikke...tak er et fattigt ord ik.... Idea eller?

Sov godt Ib!

Venligst
Dennis Gram - Freelance Webdesigner

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
At Lagersalg så giver mig en stjerne siger jo bare noget om ham - men i finder altså ikke en dom der er afsagt i Danmark for injurere baseret på indholdet af det citat - uanset hvor meget i så end gerne så det.

Nu er du ved at lave en TdOMF omkring stjerner. Jeg gav dig en stjerne fordi jeg synes du vælter ind i debatten uden at læse om det eller sætte dig ind i det, ligesom folk giver mig en stjerne når de synes jeg vrøvler.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:

Nu kender jeg ikke Kim men det er da grænsende til det injurierende at starte en borderline personhetz imod ham baseret på hvordan man tror tingene hænger sammen.

Det er sgu for tyndt.

 

Manden spørger ind til noget, jeg giver ham et svar og citerer ham for hans egne udtalelser som han har skrevet i et debatforum, og svarer derfor på at der kan være nogen der tilhører de 3 religionsretninger eller andre der kan føle sig krænket og dermed ja, så kan han godt risikere at en anonym anmelder ham.

Hvis du nu vil lege lommejurist var det så ikke bedre du rundede universitetet og tog en cand.jur uddannelse inden?

 Iøvrigt er "borderline personhetz" et ikke eksisterende begreb, og jeg forholder mig ikke til hvordan tingene hænger sammen. Som skrevet forholder jeg mig alene til at han har lavet nogle udtalelser der kan krænke nogen, om det kan føre til domsfældelse eller ej, det ved jeg ikke, men muligheden foreligger.

Køb ren argan olie her

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)